Veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u een lijst met vragen en antwoorden. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.

natuurlijk samen
Natuurlijk Samen
Natuurlijk Samen
Natuurlijk Samen
Natuurlijk Samen

Zoek of filter

Filter op

Meestgestelde vragen

Hoe kom ik aan een huurwoning?

Als een woning of appartement vrijkomt, kunt u deze vinden op de website van Thuispoort. Reageren op huurwoningen van BrabantWonen en andere woningcorporaties kan alleen via Thuispoort.

Alles voor woningzoekenden

Er is iets kapot aan mijn huis. Hoe kan ik dat laten repareren?

Is er iets kapot aan uw huis? Sommige schades repareren wij, sommige schades moet u zelf (laten) repareren. Zijn wij verantwoordelijk? Dan lossen we het zo snel mogelijk voor u op.

Reparatieverzoek

Ik ben heel dringend op zoek naar woonruimte. Kan ik voorrang krijgen op de wachtlijst?

Heeft u met spoed woonruimte nodig? Moet u of uw gezin vanwege een noodsituatie zo snel mogelijk verhuizen? Is het écht dringend en zijn er geen andere oplossingen?

In heel bijzondere of bedreigende situaties kunt u voorrang krijgen bij het zoeken naar een huurwoning. U moet dan urgentie aanvragen bij Thuispoort.

thuispoort.nl/urgentie

Ik heb een aanbieding voor zonnepanelen gekregen. Moet ik dat nog wel doen?

Ja, want zonnepanelen hebben nog steeds voordelen. U verlaagt uw energierekening. En het is goed voor het milieu. Tijdens het adviesgesprek vertelt Kemkens Solar hoeveel u maandelijks kunt besparen. Vraag dit adviesgesprek aan op deze pagina. U zit nergens aan vast.

Ik wil mezelf inschrijven of mijn inschrijving verlengen. Hoe doe ik dat?

Om te kunnen reageren op een woning, garage of parkeerplaats moet u zich eerst inschrijven bij Thuispoort. Dit kan als u minimaal 18 jaar bent.

Vergeet niet om uw inschrijving na een jaar weer te verlengen als u ingeschreven wilt blijven. U krijgt een e-mail als de inschrijving verlengd moet worden. 

Let op: als u via Thuispoort een nieuwe woning accepteert, dan wordt u uitgeschreven en uw inschrijfjaren vervallen. Indien gewenst kunt u zich opnieuw inschrijven, u bouwt dan weer inschrijfjaren op.

Reageren, inschrijven en verlengen van uw inschrijving kan dus niet via de website van BrabantWonen en ook niet via 'Mijn BrabantWonen', maar alleen via de website van Thuispoort.

Thuispoort

Ik kan mijn huur niet betalen. Wat moet ik doen?

Lukt het u door omstandigheden niet om de huur op tijd te betalen? Of heeft u andere schulden? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. 

Ik heb betalingsproblemen

Hoe laat ik mijn woning achter?

Als u gaat verhuizen, laat u uw woning leeg en schoon achter voor de volgende bewoner.

U haalt uw meubels weg, en bijvoorbeeld ook de vloerbedekking en gordijnen. Behalve als u heeft afgesproken met de nieuwe huurders én met ons, dat u die spullen achterlaat.
De badkamer, de toiletten en de keuken zijn schoon. Ook de muren zien er netjes uit. Als er behang op zit, dan is dat schoon en het zit goed vast. De tuin is onderhouden op het moment dat u uw sleutel inlevert.

Vragen per categorie

65plus-verhuisregeling
Wanneer kunt u meedoen aan de 65plus-verhuisregeling?
  • U bent minimaal 65 jaar.
  • U huurt een eengezinswoning van BrabantWonen, Zayaz, JOOST of Mooiland.
  • Uw huidige woning heeft minimaal 3 slaapkamers.
  • U heeft geen thuiswonende kinderen.
  • U heeft geen huurachterstand.
  • U krijgt van ons een positieve verhuurdersverklaring.
  • Uw inkomen valt binnen de inkomensgrenzen voor sociale huur.

Woont u in een groot appartement en wilt u liever verhuizen naar een kleiner appartement? Ook dan kunt u gebruikmaken van de 65plus-verhuisregeling. Hiervoor gelden dezelfde voorwaarden.

Ik wil me aanmelden voor de 65plus-verhuisregeling
Wat krijgt u van ons in de 65plus-verhuisregeling?
  • U krijgt gedurende 2 jaar voorrang op geselecteerde woningen van Thuispoort.
  • U kunt reageren op het speciale woningaanbod voor de 65plus-verhuisregeling. Deze woningen zijn geschikt om lang zelfstandig thuis te blijven wonen.
  • U ontvangt eventueel een tegemoetkoming op de huurprijs van uw nieuwe woning.
  • U kunt gebruik maken van een verhuiscoach. U krijgt dan een adviesgesprek en ondersteuning bij uw verhuisadministratie.
Bewonerscommissie
Is er een bewonerscommissie in mijn buurt?

Wilt u weten of er een bewonerscommissie in uw buurt is? Neem dan contact op met de gebiedsregisseur van uw wijk.

Kijk op de pagina Wijkbeheer voor de contactgegevens.

Wijkbeheer

Wilt u iets (actiefs) doen voor uw buurt of wijk?

Bespreek het met de gebiedsregisseur in uw wijk.

Gebiedsregisseur

Duurzaamheid
Hoe kan ik energie besparen?

In het menu Duurzaam wonen vindt u meer informatie over hoe u energie kunt besparen.

Wat doet BrabantWonen aan duurzaamheid?

In het menu Duurzaam wonen vindt u meer informatie over wat wij doen aan duurzaamheid.

Energietarieven
Eindafrekening: wat als de voorschotten te hoog of te laag zijn?

Ieder jaar sturen we u vóór 1 juli een overzicht, de eindafrekening. Daarin staan:

  • De voorschotten die u heeft betaald in het voorgaande jaar (1 januari-31 december).
  • Uw werkelijke verbruik van dat jaar. Gemeten op uw eigen energiemeter.

Heeft u teveel betaald? Dan krijgt u geld terug. Waren de kosten hoger? Dan moet u bijbetalen. Na de zomer passen wij uw voorschot aan als dat nodig is.

Ik heb zelf een eigen energieleverancier gekozen. Heb ik dan met BrabantWonen te maken?

Bent u huurder en heeft u zelf een energieleverancier uitgekozen? Dan bepaalt deze leverancier de energietarieven. U ontvangt van hen de rekening (en dus niet via BrabantWonen).

Hoe betaalt u?
Hoe kan ik mijn bankrekeningnummer wijzigen?

U kunt uw bankrekeningnummer zelf wijzigen door in te loggen op ons klantportaal Mijn BrabantWonen.

Als u wilt dat wij uw bankrekeningnummer voor u wijzigen, vul dan dit formulier in.

Ik wil mijn bankrekeningnummer wijzigen
Wat doe ik als ik niet op tijd kan betalen?

Lukt het u door omstandigheden niet om de huur op tijd te betalen? Of heeft u andere schulden? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op.

Afhankelijk van uw situatie maken we een betalingsregeling of zoeken we een andere oplossing. Onze medewerkers kunnen u hierover informeren.

Betalingsproblemen

Wat doe ik als ik het niet eens ben met een afschrijving?

Als u het niet eens bent met een afschrijving, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Het kan zijn dat u of wij iets over het hoofd hebben gezien. Wij proberen in overleg met u tot een oplossing te komen.

Toon meer veelgestelde vragen in deze categorie
Hoe komt u aan een huurwoning?
Hoe kom ik aan een huurwoning?

Als een woning of appartement vrijkomt, kunt u deze vinden op de website van Thuispoort. Reageren op huurwoningen van BrabantWonen en andere woningcorporaties kan alleen via Thuispoort.

Alles voor woningzoekenden

Ik wil mezelf inschrijven of mijn inschrijving verlengen. Hoe doe ik dat?

Om te kunnen reageren op een woning, garage of parkeerplaats moet u zich eerst inschrijven bij Thuispoort. Dit kan als u minimaal 18 jaar bent.

Vergeet niet om uw inschrijving na een jaar weer te verlengen als u ingeschreven wilt blijven. U krijgt een e-mail als de inschrijving verlengd moet worden. 

Let op: als u via Thuispoort een nieuwe woning accepteert, dan wordt u uitgeschreven en uw inschrijfjaren vervallen. Indien gewenst kunt u zich opnieuw inschrijven, u bouwt dan weer inschrijfjaren op.

Reageren, inschrijven en verlengen van uw inschrijving kan dus niet via de website van BrabantWonen en ook niet via 'Mijn BrabantWonen', maar alleen via de website van Thuispoort.

Thuispoort

Hoe laat u uw woning achter?
Hoe laat ik mijn woning achter?

Als u gaat verhuizen, laat u uw woning leeg en schoon achter voor de volgende bewoner.

U haalt uw meubels weg, en bijvoorbeeld ook de vloerbedekking en gordijnen. Behalve als u heeft afgesproken met de nieuwe huurders én met ons, dat u die spullen achterlaat.
De badkamer, de toiletten en de keuken zijn schoon. Ook de muren zien er netjes uit. Als er behang op zit, dan is dat schoon en het zit goed vast. De tuin is onderhouden op het moment dat u uw sleutel inlevert.

Kan het ook zijn dat ik geld terugkrijg?

Ja, dat is mogelijk. Als u een aanpassing aan uw woning heeft gedaan, waardoor de woning meer waard is geworden, dan kunt u daar in bepaalde gevallen een (gedeeltelijke) vergoeding voor krijgen. De hoogte van zo’n vergoeding baseren we op het bedrag dat wij zelf betaald zouden hebben voor een vergelijkbare (standaard) verandering.

Hoe maak ik afspraken met de nieuwe huurder over overname?

Als u spullen ter overname wilt aanbieden - zoals tapijt, zonwering, gordijnrails of gordijnen, neem dan contact met ons op. Wij brengen u met de nieuwe huurder in contact.

Samen spreekt u dan af welke spullen de nieuwe huurder overneemt. Die legt u vast op een speciale overnameverklaring, die u van ons ontvangt.

Als u en de nieuwe huurder allebei de verklaring hebben ondertekend, dan kunt de overnameverklaring bij ons inleveren.

Toon meer veelgestelde vragen in deze categorie
Huisbewaring
Hoe lang mag ik iemand anders in mijn woning laten wonen?

U mag maximaal één jaar een huisbewaarder in uw woning laten wonen.

Welke papieren moet ik inleveren om huisbewaring aan te vragen?

Afhankelijk van de reden voor uw vertrek, willen wij graag bewijsmateriaal ontvangen. Wat u precies moet aanleveren staat in het aanvraagformulier.

Hoe kom ik aan iemand die tijdelijk mijn woning wil bewonen?

U zoekt zelf een kandidaat die uw huisbewaarder wil zijn.

Toon meer veelgestelde vragen in deze categorie
Huur opzeggen
Hoe zeg ik mijn huur op?

In het menu Huur opzeggen vindt u meer informatie over hoe u de huur kunt opzeggen.

Ik heb een verhuurdersverklaring van BrabantWonen nodig. Hoe gaat dat?

Als u gaat verhuizen naar een andere huurwoning kan de nieuwe verhuurder u vragen om een verhuurdersverklaring. De verhuurdersverklaring is een bewijs dat u een goede huurder bent. Bijvoorbeeld omdat u op tijd de huur betaalt en niet voor overlast zorgt. Uw vorige verhuurder schrijft de verklaring voor uw nieuwe verhuurder.

Wilt u een verhuurdersverklaring van ons? Neem dan contact met ons op. Wij sturen een ingevulde verhuurdersverklaring zo snel mogelijk naar u toe.

Last van de buren
Wat als de overlast niet stopt?

Helpt het niet dat u met uw buren heeft gepraat? Of kunnen uw buren niets veranderen aan hun gedrag? Als de overlast niet stopt dan kunt u andere stappen ondernemen. Afhankelijk van de overlast kunt u contact met ons opnemen, of direct met de politie.

Ik wil overlast melden
Ik heb last van mijn buren. Wat kan ik eraan doen?

In het menu Overlast vindt u meer informatie over wat u kunt doen als u last van uw buren heeft.

Ik vind het lastig om mensen aan te spreken op overlast. Kan iemand me helpen?

U kunt Buurtbemiddeling inschakelen. Buurtbemiddeling helpt u om in gesprek te gaan. Ze zoeken samen met u en uw buren naar een oplossing. Neem contact op met Buurtbemiddeling in uw gemeente:

Buurtbemiddeling Bernheze

Buurtbemiddeling 's-Hertogenbosch

Buurtbemiddeling Maashorst

Buurtbemiddeling Meierijstad

Schijndel, Sint Oedenrode en omgeving:

Voor Veghel en omgeving:

Buurtbemiddeling Oss

Mijn BrabantWonen
Inloggen Mijn BrabantWonen

Bent u vergeten met welk e-mailadres u inlogt? Neem dan even contact met ons op. Of bent u uw wachtwoord vergeten of wilt u dit wijzigen? Ga dan naar Mijn BrabantWonen om deze gegevens op te vragen.

Ik ben nieuw en wil voor de eerste keer inloggen bij Mijn BrabantWonen. Hoe doe ik dat?

De eerste keer dat u Mijn BrabantWonen bezoekt, moet u zich registreren. Via de knop 'Ik ben hier nieuw' kunt u de eerste keer eenvoudig inloggen met de registratienaam en registratiecode die u in twee aparte brieven of e-mails van ons heeft ontvangen. Heeft u deze gegevens niet meer in uw bezit neem dan contact met ons op.

Ik wil me aanmelden voor Mijn BrabantWonen

Ongedierte
Hoe voorkom ik ongedierte?

De belangrijkste tips om te voorkomen dat je last krijgt van ongedierte in huis zijn: goed onderhoud, regelmatig schoonmaken en vocht vermijden.

Zijn ongedierte en plagen toch in je huis beland, dan kun je ze vaak bestrijden zónder gif. Kijk voor tips op de website van Milieu Centraal.

Ik heb last van ongedierte. Wie lost dat op?

Voor het bestrijden van ongedierte - zoals muizen, ratten, wespen, kakkerlakken en mieren - bent u als bewoner zelf verantwoordelijk. Dat geldt ook voor het ontsmetten van uw woning.

Wij bestrijden alleen houtworm, boktor en houtzwam in uw woning. Ook bestrijden wij kakkerlakken, maar alleen als die bij meerdere woningen voorkomen. Denkt u dat u dit ongedierte in huis heeft? Neem dan contact met ons op.

Reparatieverzoek
Er is iets kapot aan mijn huis. Hoe kan ik dat laten repareren?

Is er iets kapot aan uw huis? Sommige schades repareren wij, sommige schades moet u zelf (laten) repareren. Zijn wij verantwoordelijk? Dan lossen we het zo snel mogelijk voor u op.

Reparatieverzoek

Er is iets kapot op straat, wat moet ik doen?

Wie is verantwoordelijk?
Meestal is de gemeente verantwoordelijk voor straten, stoepen, straatverlichting en plantsoenen. Neem contact op met uw gemeente als er iets mis is.

Woont u in een appartement van BrabantWonen?
Dan kan het zijn dat stoepen, brandgangen, zijpaden, parkeerterreinen, rioolputten, lantaarnpalen en binnentuinen of plantsoenen bij het gebouw door ons worden onderhouden. Neem dan contact op met ons Servicebureau.

Als er een lantaarnpaal bij een gebouw kapot is, schrijf dan ook even op welk nummer er op de lantaarnpaal staat.
Zo weten wij precies waar we moeten zijn om weer voor licht te zorgen. Wel zo veilig.

Vernieling of graffiti
Is er iets vernield aan een appartementengebouw van BrabantWonen, of is er graffiti gespoten? Neem dan altijd contact met ons op.

Ik wil een melding doen

Samenwonen of afscheid nemen
Mijn huisgenoot vertrekt. Wat moet ik doen?

Als u uit elkaar gaat of uw huisgenoot vertrekt maar één van u blijft op het adres wonen, dan moet u uw huurcontract aanpassen.

Dat kan op de volgende manieren:

  • persoonlijk aan de balie
  • via onderstaande knop

Let op: u moet wel allebei aan de balie komen of het formulier allebei ondertekenen.

Wij sturen u een bevestiging als we het contract hebben aangepast.

Ik wil de naam op het contract aanpassen
Mijn huisgenoot is overleden. Wat moet ik doen?

Uw huisgenoot is overleden. We condoleren u met uw verlies en we wensen u heel veel sterkte.

U moet een hoop regelen. Als u in het huis blijft wonen, dan moet u ook uw huurcontract aanpassen.

Dat kan op de volgende manieren:

  • persoonlijk aan de balie
  • via onderstaande knop

Wij vragen u een overlijdensakte mee te nemen of mee te sturen. Deze akte haalt u bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente.

Ik wil een overlijden melden
Er komt iemand bij mij in huis wonen. Wat moet ik doen?

Een medehuurder woont samen met de hoofdhuurder en staat ook op het huurcontract. Een medehuurder heeft dezelfde rechten en plichten als de hoofdhuurder.

Bent u getrouwd of geregistreerde partners? Dan is uw partner automatisch medehuurder.

Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan kan iemand anders medehuurder worden als die aan alle vier de onderstaande voorwaarden voldoet:

  • De medehuurder is minimaal 18 jaar oud.
  • De medehuurder is geen ouder of kind van de hoofdhuurder.
  • De medehuurder staat minimaal twee jaar op het adres ingeschreven bij de gemeente.
  • U heeft een ‘gemeenschappelijke huishouding’: u betaalt bijvoorbeeld samen de kosten van de huishouding.
Ik wil medehuur aanvragen

Wat is een gemeenschappelijke huishouding?

Een gemeenschappelijke huishouding betekent dat u echt samen het huishouden regelt. Wanneer u meerdere van de volgende vragen met JA kunt beantwoorden, is dat een aanwijzing dat u een gemeenschappelijke huishouding heeft:

  • Betaalt u samen het huishouden, zoals de boodschappen, de inrichting van het huis enzovoort?
  • Heeft u samen een en/of bankrekening?
  • Heeft u gezamenlijke verzekeringen?
  • Bent u elkaars fiscale partner?
  • Onderneemt u gezamenlijke activiteiten?
  • Zorgt u voor elkaar?
Scootmobiel
Ik heb een scootmobiel en woon in een woongebouw. Wat moet ik doen?

U hoeft niets te doen. De komende tijd gaat BrabantWonen langs bij alle woongebouwen. U ontvangt een brief wanneer we bij u langskomen. Tot die tijd kunt u uw scootmobiel gewoon blijven gebruiken en neerzetten waar u hem altijd neerzet.

Ik heb een scootmobiel, maar ik woon niet in een woongebouw. Wat moet ik doen?

U hoeft niets te doen. BrabantWonen komt niet bij u langs. De strengere regels gelden voor woongebouwen en niet voor huizen. U bent zelf verantwoordelijk voor het veilig parkeren van uw scootmobiel. 

Ik wil zelf een scootmobiel kopen of huren. Wat moet ik doen?

Vul dan het formulier in op deze website. Wij nemen dan contact met u op. Samen kijken we naar een goede en veilige plek voor uw scootmobiel. 

Toon meer veelgestelde vragen in deze categorie
Seniorenwoningen
Wat is een zorgindicatie?
  • CIZ-indicatie
  • Zorgplan: dat zijn de afspraken die u maakt met uw zorgaanbieder over welke zorg u nodig heeft.

U kunt de CIZ-indicatie of een zorgplan aanvragen via uw huisarts.

Welke verzorgingshuizen hebben seniorenwoningen met extra mogelijkheden?

Oss:

  • De Wellen (Arendsvlucht / Torenstaete)
  • De Wellen (Begijnenstraat )
  • De Ruwaard (Ministershof)
  • Katwijk (Vredehof)

’s-Hertogenbosch

  • Rivièra (Eemweg)
  • De Grevelingen (Grevelingen)
  • Badeloch (Eindhovenlaan)
  • Nieuwehagen (Gervenstraat)
  • Noorderkroon (Manis Krijgsmanhof)

Overig

  • Berlerode (Kloosterhof - Berlicum)
  • Catharinahof (Koninginnedijk - Grave)
  • Laarstede (Laar - Nistelrode)
  • Litserborg (Barbaradael - Den Dungen)
Serviceabonnement en Glasfonds
Welke reparaties zitten in het service-abonnement?

In het Onderhouds-ABC vindt u welke reparaties onder het service-abonnement vallen.

Als abonnee kunt u ons onder andere bellen voor:

  • ontstoppingen
  • het bijvullen van de cv-installatie
  • het vervangen van kraanleertjes
  • het repareren van sloten van binnendeuren
  • reparaties aan de vlotter van het waterreservoir van uw toilet
Hoe word ik lid van het Glasfonds?

Een ruit kapot? Als huurder moet u dit eigenlijk zelf betalen. Tenzij u deelneemt aan het glasfonds van BrabantWonen. Dan neemt BrabantWonen deze werkzaamheden van u over en kunt u ons bellen als er een ruit kapot is. Deelname aan het glasfonds kost € 1,75 per maand. U betaalt dit samen met de maandelijkse huur.

Wilt u lid van het glasfonds worden? Dat kunt u regelen via Mijn BrabantWonen, of via het contactformulier. Wilt u geen lid meer zijn van het glasfonds, dan kunt u dat schriftelijk opzeggen met een opzegtermijn van één maand.

Ik wil lid worden van het glasfonds
Wat is het Glasfonds?

Een ruit kapot? Als huurder moet u dit eigenlijk zelf betalen. Tenzij u deelneemt aan het glasfonds van BrabantWonen. Dan neemt BrabantWonen deze werkzaamheden van u over en kunt u ons bellen als er een ruit kapot is. Deelname aan het glasfonds kost € 1,75 per maand. U betaalt dit samen met de maandelijkse huur.

Wilt u lid van het glasfonds worden? Dat kunt u regelen via Mijn BrabantWonen, of via het contactformulier.

Wilt u geen lid meer zijn van het glasfonds, dan kunt u dat schriftelijk opzeggen met een opzegtermijn van één maand.

Servicekosten
Kan het ook zijn dat ik achteraf servicekosten moet bijbetalen?

Ja, dat kan. Elk jaar krijgt u een eindafrekening voor de servicekosten. U krijgt dan geld terug of u moet bijbetalen.

Mijn servicekosten kloppen niet. Wat nu?

Klopt het bedrag aan servicekosten niet in de brief met 'afrekening servicekosten'? Of heeft u een vraag over servicekosten? Neem dan contact met ons op.

Ik ben verhuisd. Hoe gaat dat met de servicekosten?

De eindafrekening servicekosten gaat over een kalenderjaar. Dus van 1 januari tot en met 31 december. Bent u in dat jaar verhuisd? Dan staat in het overzicht dat u van ons krijgt voor welke periode wij de servicekosten berekenen. Bijvoorbeeld, als u op 1 mei bent verhuisd, bereken wij de servicekosten van 1 januari tot en met 30 april.

Toon meer veelgestelde vragen in deze categorie
Tuin
Ik wil een geveltuin aanleggen. Hoe doe ik dat?

Woont u in een eengezinswoning of een appartement op de begane grond? Mist u een voortuin, maar heeft u voldoende ruimte om voor uw huis een prachtige geveltuin aan te leggen? De hele buurt kan ervan opfleuren, van zo’n ‘geveltuin’ voor uw woning. We bedoelen hiermee het stukje grond voor uw woning, dat nog net geen openbare weg is.

BrabantWonen stimuleert de aanleg van deze minivoortuinen en denkt graag met u mee!

Wilt u een geveltuin aanleggen voor uw woning? Neem dan eerst contact op met de wijkconsulent of de complexbeheerder van BrabantWonen in uw wijk. Deze kan u precies vertellen wat wel en niet mogelijk is en denkt heel graag met u mee.

Tuingereedschap lenen in 's-Hertogenbosch

BrabantWonen en Zayaz hebben een gratis uitleenpunt voor tuingereedschap opgezet voor bewoners uit West, Zuid en Oost 's-Hertogenbosch.

Of u nu op zoek bent naar een elektrische heggenschaar, een bladblazer, een hogedrukreiniger, een kruiwagen, een schop, het Tuingereedschap Uitleen Servicepunt helpt u eraan. Daarmee maakt u uw tuin weer picobello in orde.

Meer weten of lenen?

Neem contact op met de Tuingereedschap Uitleen Servicelijn.

  • Woont u in West?
    Bel 06 87 02 01 41
  • Woont u in Zuid of Oost?
    Dit uitleenpunt is voorlopig gesloten, u kunt terecht bij uitleenpunt West of Groote Wielen.
  • Woont u in Maaspoort?
    Uitleenpunt Maaspoort wordt binnenkort geopend!
  • Woont u in Groote Wielen?
    Bel 06 49 63 59 54

Wilt u ook vrijwilliger zijn bij een tuingereedschap uitleenpunt? Neem dan contact op met .

    Ik heb bomen, tegels of schuttingen in mijn tuin. Wie moet die onderhouden?

    Voor het onderhouden van uw tuin bent u zelf verantwoordelijk. Dit geldt ook voor het onderhoud van onderdelen die u zelf verandert.

    U moet ook zelf uw schutting onderhouden. Wilt u zelf een schutting plaatsen? Kijk dan in onze kwaliteitseis Tuinafscheiding.

    Neem voordat u iets verandert altijd eerst contact met ons op. Voor sommige veranderingen heeft u vooraf toestemming nodig. 

    Zonnepanelen
    Ik heb een aanbieding voor zonnepanelen gekregen. Moet ik dat nog wel doen?

    Ja, want zonnepanelen hebben nog steeds voordelen. U verlaagt uw energierekening. En het is goed voor het milieu. Tijdens het adviesgesprek vertelt Kemkens Solar hoeveel u maandelijks kunt besparen. Vraag dit adviesgesprek aan op deze pagina. U zit nergens aan vast.

    Leveren mijn zonnepanelen mij nog steeds voordeel op?

    Ja, op dit moment bespaart u nog steeds op uw energiekosten. We gaan dan uit van uw normale, gemiddelde verbruik en de huidige situatie.

    Wat is de salderingsregeling?

    De stroom die u niet zelf gebruikt, levert u terug aan uw energieleverancier. Uw energieleverancier houdt bij hoeveel stroom u teruglevert (overdag, zonnige dagen) en afneemt (avond, bewolkte dagen). Aan het eind van het jaar verrekent uw energieleverancier uw stroomverbruik. Hij trekt uw teruggeleverde stroom af van de stroom die u heeft afgenomen. Hierdoor gaan uw energiekosten omlaag.

    Toon meer veelgestelde vragen in deze categorie
    Sluiten

    Aanvraag 65plus-verhuisregeling

    Bent u huurder van BrabantWonen? Met dit formulier vraagt u informatie aan over de 65-plus verhuisregeling. U kunt u ook meteen hiervoor aanmelden. Huurt u niet bij BrabantWonen? Dan moet u aanvragen bij uw eigen woningcorporatie.

    Velden met een * zijn verplicht.

    1. Uw gegevens

    • Adres*
    Deze site is beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.

    2. Informatie

    Deze site is beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.
    Sluiten

    Bankrekeningnummer wijzigen

    U kunt via ons klantportaal Mijn BrabantWonen zelf uw bankrekeningnummer wijzigen. Log in op Mijn BrabantWonen om dit te doen. U kunt ook dit formulier invullen, dan regelen wij dat voor u.

    1. Gegevens

    • Adres*
    Deze site is beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.

    2. Bankrekeningnummer

    Deze site is beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.

    3. Overig

    Deze site is beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.
    Sluiten

    Ik wil overlast melden

    1. Gegevens

    • Adres*
    Deze site is beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.

    2. Overlast

    Deze site is beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.

    3. Bestand(en) meesturen

    • Als u bestanden meestuurt zorg dan dat uw persoonlijke gegevens zoals burgerservicenummer (BSN) onleesbaar zijn gemaakt.

    Deze site is beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.
    Sluiten

    Wijziging Tenaamstelling

    1. Huuropzegging woning

    • Velden met een * zijn verplicht.
    • Door een echtscheiding of beëindiging van het samenwoningsverband willen wij de naam op het huurcontract aanpassen.

      Het gaat om het volgende adres:
    • Adres*
    Deze site is beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.

    2. Huurder die blijft

    • De huurder die in de woning blijft wonen:
    • Automatische Incasso
      Hierbij machtigt u BrabantWonen de huur automatisch van uw bankrekening af te schrijven op de 5e dag van de maand. Zo bent u nooit te laat met betalen.

      Als u het niet eens bent met deze afschrijving, kunt u deze laten terugboeken. Neem hiervoor binnen acht weken na afschrijving contact op met uw bank. Vraag uw bank naar de voorwaarden.

    • Automatische Incasso
      Bent u liever niet te laat met betalen? Maak dan gebruik van automatische incasso. U kunt BrabantWonen machtigen de huur automatisch van uw bankrekening af te schrijven. De huur wordt de 5e dag van de maand automatisch afgeschreven.

      Als u het niet eens bent met deze afschrijving, kunt u deze laten terugboeken. Neem hiervoor binnen acht weken na afschrijving contact op met uw bank. Vraag uw bank naar de voorwaarden.

    Deze site is beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.

    3. Huurder die vertrekt

    • De huurder die uit de woning vertrekt. Deze huurder zegt hiermee voor zichzelf het huurcontract op.
    • Adres*
    Deze site is beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.

    4. Overige gegevens

    • Als u bent gescheiden, hebben wij het echtscheidingsconvenant en de inschrijving in het register van de burgerlijke stand nodig. Deze documenten kunt u hieronder toevoegen.
    Deze site is beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.
    Sluiten

    Wijziging Tenaamstelling Overlijden

    Met dit formulier kunt u doorgeven dat een huurder is overleden zodat wij de naam op het huurcontract kunnen aanpassen.

    1. Adres

    • Velden met een * zijn verplicht
    • Adres*
    • U wilt de tenaamstelling van een seniorenwoning wijzigen. Weet u niet zeker of u een seniorenwoning huurt? Bekijk dan hier een overzicht van onze seniorenwoningen.

      Seniorenwoningen

    Deze site is beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.

    2. Gegevens achterblijvende huurder

    Deze site is beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.

    3. Gegevens overleden huurder

    • U kunt hieronder de akte van overlijden toevoegen.
    Deze site is beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.
    Sluiten

    Aanvraagformulier Medehuurderschap

    1. Gegevens huurder

    • De huurder die al in de woning woont.
    • Adres*
    Deze site is beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.

    2. Gegevens aanvrager

    • De huurder die ook op het huurcontract wil komen te staan.
    • Adres*
    Deze site is beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.

    3. Aanvraag medehuurschap

    • Wij vragen hiervoor in ieder geval:
      - Uittreksel BRP (Basis Registratie Personen) met vermelding datum inschrijving huidig adres.
      - Daarnaast willen wij bewijs van de gemeenschappelijke huishouding.
    • Medehuurderschap
      Zolang u als medehuurder het hoofdverblijf in de woning heeft, hebt u dezelfde rechten en plichten als de huurder.
    • Belangrijk Om uw aanvraag in behandeling te nemen dient u bewijslast te overleggen zoals hiervoor omschreven. Het invullen van deze aanvraag en de inlevering van de benodigde documenten betekent niet dat u toestemming voor medehuurderschap krijgt. BrabantWonen beoordeelt uw aanvraag inclusief de ingeleverde documenten en informeert u schriftelijk of medehuurderschap wordt verleend of niet.

    Deze site is beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.
    Sluiten

    Aanvraag Glasfonds

    Na het insturen van dit formulier ontvangt u van ons binnen 3 werkdagen bericht.

    Wist u dat u via Mijn BrabantWonen direct zelf een glasfonds kunt afsluiten? Log in op Mijn BrabantWonen om dit zelf te regelen.

    Mijn BrabantWonen

    1. Uw gegevens

    • Adres*
    Deze site is beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.