Veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u een lijst met vragen en antwoorden. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.

natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen

Op deze pagina vindt u een lijst met vragen en antwoorden. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.

1Hoe kom ik aan een huurwoning?

In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over hoe u aan een huurwoning kunt komen.

2Kan ik huurtoeslag krijgen?

In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over huurtoeslag.

3Ik wil iets veranderen aan mijn huis. Kan dat?

In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over zelf uw woning aanpassen.

4Ik wil mezelf inschrijven of mijn inschrijving verlengen. Hoe doe ik dat?

Om te kunnen reageren op een woning, garage of parkeerplaats moet u zich eerst inschrijven bij WoonService Regionaal. Dit kan als u minimaal 18 jaar bent. U betaalt daarvoor € 10 per jaar.

Vergeet niet om uw inschrijving na een jaar weer te verlengen als u ingeschreven wilt blijven. U krijgt een brief of mail als de inschrijving verlengd moet worden. 

Let op: als u via WoonService een nieuwe woning accepteert, dan wordt u uitgeschreven en uw inschrijfjaren vervallen. Indien gewenst kunt u zich opnieuw inschrijven, u bouwt dan weer inschrijfjaren op.

Reageren, inschrijven en verlengen van uw inschrijving kan dus niet via de website van BrabantWonen en ook niet via 'Mijn BrabantWonen', maar alleen via de website van WoonService Regionaal.

www.woonserviceregionaal.nl

6Huurverlaging voor lage inkomens

Sommige huishoudens betalen relatief veel huur in verhouding tot hun inkomen. Bijvoorbeeld omdat de huurprijs is gestegen of omdat het inkomen is gedaald. Dan is het mogelijk dat de huur omlaag gaat.

Meer informatie over huurverlaging vindt u hier.

7Huurbevriezing 2023

Normaal gesproken gaat de huur elk jaar wat omhoog. Maar er zijn uitzonderingen waarbij er geen huur wordt verhoogd of verlaagd. Dit noemen we huurbevriezing.

Meer informatie over huurbevriezing vindt u hier.

8Er is iets kapot aan mijn huis. Hoe kan ik dat laten repareren?

In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over hoe u een reparatieverzoek doet.

10Hoe laat ik mijn woning achter?

Als u gaat verhuizen, laat u uw woning leeg en schoon achter voor de volgende bewoner.

U haalt uw meubels weg, en bijvoorbeeld ook de vloerbedekking en gordijnen. Behalve als u heeft afgesproken met de nieuwe huurders én met ons, dat u die spullen achterlaat.
De badkamer, de toiletten en de keuken zijn schoon. Ook de muren zien er netjes uit. Als er behang op zit, dan is dat schoon en het zit goed vast. De tuin is onderhouden op het moment dat u uw sleutel inlevert.

11Ik ga samenwonen. Wat moet ik doen?

In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over samenwonen.

12Ik wil met iemand van woning ruilen. Kan dat?

In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over woningruil.

Ik denk dat er asbest in mijn huis zit. Wat moet ik doen?

In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over asbest.

Ik kan mijn huur niet betalen. Wat moet ik doen?

In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over betalingsachterstand of geldproblemen.

Is er een bewonerscommissie in mijn buurt?

Wilt u weten of er een bewonerscommissie in uw buurt is? Neem dan contact op met de woonconsulent van uw wijk.

Kijk op de pagina Wijkbeheer voor de contactgegevens.

Hoe kan ik energie besparen?

In het menu Duurzaam wonen vindt u meer informatie over hoe u energie kunt besparen.

Wat doet BrabantWonen aan duurzaamheid?

In het menu Duurzaam wonen vindt u meer informatie over wat wij doen aan duurzaamheid.

Ik wil mijn huis kopen van BrabantWonen. Kan dat?

In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over een woning van BrabantWonen kopen.

Wat zijn de tarieven voor blokverwarming en WKO-installatie?

In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over energietarieven.

Hoe werkt het loten voor woningen?

In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over extra kansen door loting.

Hoe maak ik mijn tuin watervriendelijk?

In het menu Duurzaam wonen vindt u meer informatie over groen om uw huis.

Wat doe ik als ik niet op tijd kan betalen?

Lukt het u door omstandigheden niet om de huur op tijd te betalen? Of heeft u andere schulden? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op.

Afhankelijk van uw situatie maken we een betalingsregeling of zoeken we een andere oplossing. Onze medewerkers kunnen u hierover informeren. U kunt ook via Mijn BrabantWonen een betalingsregeling aanvragen.

Wat doe ik als ik het niet eens ben met een afschrijving?

Als u het niet eens bent met een afschrijving, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Het kan zijn dat u of wij iets over het hoofd hebben gezien. Wij proberen in overleg met u tot een oplossing te komen.

Hoe kom ik aan een huurwoning?

In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over hoe u aan een huurwoning kunt komen.

Ik wil mezelf inschrijven of mijn inschrijving verlengen. Hoe doe ik dat?

Om te kunnen reageren op een woning, garage of parkeerplaats moet u zich eerst inschrijven bij WoonService Regionaal. Dit kan als u minimaal 18 jaar bent. U betaalt daarvoor € 10 per jaar.

Vergeet niet om uw inschrijving na een jaar weer te verlengen als u ingeschreven wilt blijven. U krijgt een brief of mail als de inschrijving verlengd moet worden. 

Let op: als u via WoonService een nieuwe woning accepteert, dan wordt u uitgeschreven en uw inschrijfjaren vervallen. Indien gewenst kunt u zich opnieuw inschrijven, u bouwt dan weer inschrijfjaren op.

Reageren, inschrijven en verlengen van uw inschrijving kan dus niet via de website van BrabantWonen en ook niet via 'Mijn BrabantWonen', maar alleen via de website van WoonService Regionaal.

www.woonserviceregionaal.nl

Hoe laat ik mijn woning achter?

Als u gaat verhuizen, laat u uw woning leeg en schoon achter voor de volgende bewoner.

U haalt uw meubels weg, en bijvoorbeeld ook de vloerbedekking en gordijnen. Behalve als u heeft afgesproken met de nieuwe huurders én met ons, dat u die spullen achterlaat.
De badkamer, de toiletten en de keuken zijn schoon. Ook de muren zien er netjes uit. Als er behang op zit, dan is dat schoon en het zit goed vast. De tuin is onderhouden op het moment dat u uw sleutel inlevert.

Kan het ook zijn dat ik geld terugkrijg?

Ja, dat is mogelijk. Als u een aanpassing aan uw woning heeft gedaan, waardoor de woning meer waard is geworden, dan kunt u daar in bepaalde gevallen een (gedeeltelijke) vergoeding voor krijgen. De hoogte van zo’n vergoeding baseren we op het bedrag dat wij zelf betaald zouden hebben voor een vergelijkbare (standaard) verandering.

Hoe maak ik afspraken met de nieuwe huurder over overname?

Als u zaken ter overname wilt aanbieden - zoals tapijt, zonwering, gordijnrails of gordijnen, neem dan contact met ons op. Wij brengen u met de nieuwe huurder in contact.

Samen spreekt u dan af welke zaken de nieuwe huurder overneemt. Die zaken legt u vast op een speciale overnameverklaring, die u van ons ontvangt.

Als beide partijen de verklaring hebben ondertekend kunt de overnameverklaring bij ons inleveren.

Wanneer wordt mijn woning gecontroleerd?

Als u heeft opgezegd maken we een 'video afspraak' om te kijken hoe de woning eruit ziet. We kijken dan of er nog dingen zijn die moeten worden opgeknapt en of u daarvoor verantwoordelijke bent of dat wij dat moeten aanpakken. We noemen dat de voorinspectie. Als er dingen zijn die u moet herstellen dan schrijven we dat op.

Op de dag van de eindinspectie levert u de sleutel in. De sleutel gelabeld met het adres, of in een envelop met het adres erop, doet u in de brievenbus van ons kantoor. De dag erna gaat de opzichter naar de lege woning voor de eindinspectie.

Als blijkt dat niet al het afgesproken werk is gedaan dan knappen wij de woning alsnog op. De kosten moet u dan betalen. Dat ziet u dan in de eindafrekening.

Ik ga verhuizen. Hoe moet ik mijn huis achterlaten?

Ini het menu Huur opzeggen vindt u meer informatie over hoe u uw woning moet achterlaten.

Hoe zeg ik mijn huur op?

In het menu Huur opzeggen vindt u meer informatie over hoe u de huur kunt opzeggen.

Ik heb een verhuurdersverklaring van BrabantWonen nodig. Hoe gaat dat?

Als u gaat verhuizen naar een andere huurwoning kan de nieuwe verhuurder u vragen om een verhuurdersverklaring. De verhuurdersverklaring is een bewijs dat u een goede huurder bent. Bijvoorbeeld omdat u op tijd de huur betaalt en niet voor overlast zorgt. Uw vorige verhuurder schrijft de verklaring voor uw nieuwe verhuurder.

Wilt u een verhuurdersverklaring van ons? Neem dan contact met ons op. Wij sturen een ingevulde verhuurdersverklaring zo snel mogelijk naar u toe.

Geldt de huurbevriezing voor alle huurders?

De huurbevriezing geldt voor:

  • Alle huurders die een sociale huurwoning huren van BrabantWonen met een energielabel E, F of G.
  • Alle huurders die een woning in de vrije sector huren van BrabantWonen met een energielabel E, F of G.

De huurbevriezing geldt niet voor:

  • Huurders van BrabantWonen met een zakelijk contract.
  • Huurders die een parkeerplaats of garage huren.
Kan ik in 2023 toch huurverhoging krijgen?

Ja dat is mogelijk. Het bevriezen van de huur geldt alleen voor de jaarlijkse huurverhoging. Bij verbeteringen aan uw woning kan er wel een huurverhoging gelden dit jaar.

Moet ik zelf huurbevriezing aanvragen?

Nee u hoeft niets te doen. Wij weten of u recht heeft op huurbevriezing en sturen u voor 1 mei een brief. 

Wat staat er in een huurcontract?

In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over uw huurcontract.

Hoe zit mijn huurprijs in elkaar?

In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over de huurprijs.

Kan ik huurtoeslag krijgen?

In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over huurtoeslag.

Huurverlaging voor lage inkomens

Sommige huishoudens betalen relatief veel huur in verhouding tot hun inkomen. Bijvoorbeeld omdat de huurprijs is gestegen of omdat het inkomen is gedaald. Dan is het mogelijk dat de huur omlaag gaat.

Meer informatie over huurverlaging vindt u hier.

Gaat mijn huurtoeslag ook omlaag?

Geef uw nieuwe huur en uw mogelijk gewijzigde inkomen door aan Dienst Toeslagen. Dat doet u via toeslagen.nl. Wij geven uw huurverlaging ook door aan Dienst Toeslagen maar dat duurt iets langer dan dat u het zelf doet.

Gaat uw huur omlaag, dan krijgt u minder huurtoeslag. Toch houdt u geld over aan de huurverlaging. Dat komt omdat de huurtoeslag met een kleiner bedrag omlaag gaat dan het bedrag waarmee de huurprijs omlaag gaat. U betaalt dan minder huur. Als uw inkomen ook gedaald is, krijgt u misschien juist meer huurtoeslag. Of u krijgt voor het eerst huurtoeslag. Bijvoorbeeld omdat uw huur nu laag genoeg is. U kunt een proefberekening voor toeslagen maken op toeslagen.nl.

Welke huur wordt verlaagd?

De kale huur. Dit wordt ook wel 'netto huur' genoemd.

Let op: het bedrag dat u maandelijks aan BrabantWonen betaalt kan hoger zijn dan uw kale huur. Bijvoorbeeld servicekosten of een bijdrage voor glasfonds of serviceabonnement tellen niet mee in de kale huur.

Hoeveel wordt de huur verlaagd?

Bij de eenmalige huurverlaging voor lage inkomens wordt de huur verlaagd naar € 577,91 per maand.

Hoe kan ik bezwaar maken tegen de huurverlaging?

In sommige gevallen kunt u bezwaar maken tegen de eenmalige huurverlaging voor lage inkomens. U kunt dan bezwaar indienen bij de Huurcommissie.

Vanaf wanneer kan ik huurverlaging aanvragen?

U kunt op dit moment al huurverlaging aanvragen via het aanvraagformulier huurverlaging.

Tot wanneer kan ik huurverlaging aanvragen?

U kunt tot en met 30 december 2024 huurverlaging aanvragen.

Wat als de overlast niet stopt?

Helpt het niet dat u met uw buren heeft gepraat? Of kunnen uw buren niets veranderen aan hun gedrag? Als de overlast niet stopt dan kunt u andere stappen ondernemen. Afhankelijk van de overlast kunt u contact met ons opnemen, of direct met de politie.

Ik heb last van mijn buren. Wat kan ik eraan doen?

In het menu Overlast vindt u meer informatie over wat u kunt doen als u last van uw buren heeft.

Ik wil graag mijn huurzaken online regelen. Kan dat?

In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over Mijn BrabantWonen.

Inloggen Mijn BrabantWonen

Bent u vergeten met welk e-mailadres u inlogt? Neem dan even contact met ons op. Of bent u uw wachtwoord vergeten of wilt u dit wijzigen? Ga dan naar Mijn BrabantWonen om deze gegevens op te vragen.

Ik ben nieuw en wil voor de eerste keer inloggen bij Mijn BrabantWonen. Hoe doe ik dat?

De eerste keer dat u Mijn BrabantWonen bezoekt, moet u zich registreren. Via de knop 'Ik ben hier nieuw' kunt u de eerste keer eenvoudig inloggen met de registratienaam en registratiecode die u in twee aparte brieven of e-mails van ons heeft ontvangen. Heeft u deze gegevens niet meer in uw bezit neem dan contact met ons op.

Registeren Mijn BrabantWonen

Hoe voorkom ik ongedierte?

De belangrijkste tips om te voorkomen dat je last krijgt van ongedierte in huis zijn: goed onderhoud, regelmatig schoonmaken en vocht vermijden.

Zijn ongedierte en plagen toch in je huis beland, dan kun je ze vaak bestrijden zónder gif. Kijk voor tips op de website van Milieu Centraal.

Ik heb last van ongedierte. Wie lost dat op?

In het menu Overlast vindt u meer informatie over ongedierte.

Op welke huurwoningen kan ik reageren?

In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over op welke woningen u kunt reageren.

Er is iets kapot aan mijn huis. Hoe kan ik dat laten repareren?

In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over hoe u een reparatieverzoek doet.

Ik ga samenwonen. Wat moet ik doen?

In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over samenwonen.

Mijn huisgenoot vertrekt. Wat moet ik doen?

Als u uit elkaar gaat of uw huisgenoot vertrekt maar één van u blijft op het adres wonen, dan moet u uw huurcontract aanpassen.

Dat kan op de volgende manieren:

Let op: u moet wel allebei aan de balie komen of het formulier allebei ondertekenen.

Wij sturen u een bevestiging als we de het contract hebben aangepast.

Mijn huisgenoot is overleden. Wat moet ik doen?

Uw huisgenoot is overleden. We condoleren u met uw verlies en we wensen u heel veel sterkte.

U moet een hoop regelen. Als u in het huis blijft wonen, dan moet u ook uw huurcontract aanpassen.

Dat kan op de volgende manieren:

Wij vragen u een overlijdensakte mee te nemen of mee te sturen. Deze akte haalt u bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente.

Wat is een gemeenschappelijke huishouding?

Een gemeenschappelijke huishouding betekent dat u echt samen het huishouden regelt. Wanneer u meerdere van de volgende vragen met JA kunt beantwoorden, is dat een aanwijzing dat u een gemeenschappelijke huishouding heeft:

  • Betaalt u samen het huishouden, zoals de boodschappen, de inrichting van het huis enzovoort?
  • Heeft u samen een en/of bankrekening?
  • Heeft u gezamenlijke verzekeringen?
  • Bent u elkaars fiscale partner?
  • Onderneemt u gezamenlijke activiteiten?
  • Zorgt u voor elkaar?
Welke reparaties zitten in het Serviceabonnement?

In het Onderhouds-ABC kunt u Serviceabonnement aanvinken. U ziet dan precies welke werkzaamheden onder het Serviceabonnement vallen.

Als abonnee kunt u ons onder andere bellen voor:

  • ontstoppingen;
  • het bijvullen van de cv-installatie;
  • het vervangen van kraanleertjes;
  • het repareren van sloten van binnendeuren;
  • reparaties aan de vlotter van het waterreservoir van uw toilet;

Wilt u een Serviceabonnement? U vraagt dit eenvoudig aan via Mijn BrabantWonen.

Hoe word ik lid van het Glasfonds?

Een ruit kapot? Als huurder moet u dit eigenlijk zelf betalen. Tenzij u deelneemt aan het glasfonds van BrabantWonen. Dan neemt BrabantWonen deze werkzaamheden van u over en kunt u ons bellen als er een ruit kapot is. Deelname aan het glasfonds kost € 1,50 per maand. U betaalt deze bijdrage met de servicekosten.

Wilt u lid van het glasfonds worden? Dat kunt u regelen via Mijn BrabantWonen, of via het contactformulier. Wilt u geen lid meer zijn van het glasfonds, dan kunt u dat schriftelijk opzeggen met een opzegtermijn van één maand.

Wat is het Serviceabonnement?

In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over het Serviceabonnement.

Wat is het Glasfonds?

In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over het Glasfonds.

Kan het ook zijn dat ik achteraf servicekosten moet bijbetalen?

Ja, dat kan. Elk jaar krijgt u een eindafrekening voor de servicekosten. U krijgt dan geld terug of u moet bijbetalen.

Mijn servicekosten kloppen niet. Wat nu?

Klopt het bedrag aan servicekosten niet in de brief met 'afrekening servicekosten'? Of heeft u een vraag over servicekosten? Neem dan contact met ons op.

Ik zoek een studentenwoning. Hebben jullie die ook?

In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over studentenwoningen.

Ik wil een geveltuin aanleggen. Hoe doe ik dat?

Woont u in een eengezinswoning of een appartement op de begane grond? Mist u een voortuin, maar heeft u voldoende ruimte om voor uw huis een prachtige geveltuin aan te leggen? De hele buurt kan ervan opfleuren, van zo’n ‘geveltuin’ voor uw woning. We bedoelen hiermee het stukje grond voor uw woning, dat nog net geen openbare weg is.

BrabantWonen stimuleert de aanleg van deze minivoortuinen en denkt graag met u mee!

Wilt u een geveltuin aanleggen voor uw woning? Neem dan eerst contact op met de wijkbeheerder of de huismeester van BrabantWonen in uw wijk. Deze kan u precies vertellen wat wel en niet mogelijk is en denkt heel graag met u mee.

Tuingereedschap lenen in 's-Hertogenbosch

BrabantWonen en Zayaz hebben een gratis uitleenpunt voor tuingereedschap opgezet voor bewoners uit West, Zuid en Oost 's-Hertogenbosch.

Of u nu op zoek bent naar een elektrische heggenschaar, een bladblazer, een hogedrukreiniger, een kruiwagen, een schop, het Tuingereedschap Uitleen Servicepunt helpt u eraan. Daarmee maakt u uw tuin weer picobello in orde.

Meer weten of lenen?

Neem contact op met de Tuingereedschap Uitleen Servicelijn.

Er is schade aan mijn huis of aan mijn spullen. Hoe zit dat met de verzekering?

In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over verzekering.

Er is iets kapot aan mijn huis. Wie moet dat repareren?

In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over wie welke reparaties doet.

Er zijn dingen aan mijn huis aan vervanging toe. Wie regelt het onderhoud?

In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over wie welk onderhoudswerk doet.

Ik wil met iemand van woning ruilen. Kan dat?

In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over woningruil.

Aan welke voorwaarden moet ik voldoen voor woningruil?

Als u met iemand anders of met een ander huishouden wilt ruilen van woning, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • U woont minimaal een half jaar in de woning.
  • U heeft geen huurachterstand.
  • Uw huishoudgrootte past bij de woning en het aantal kamers.
  • Uw inkomen moet passen bij de huurprijs van de andere woning.
  • U woont in een zelfstandige woning.
  • U heeft geen negatieve verhuurdersverklaring, bijvoorbeeld doordat u schulden heeft of overlast heeft veroorzaakt.
  • Eén of beide woningen mogen geen 'bijzondere bestemming' hebben. Bijvoorbeeld een woning die verkocht wordt.
  • Eén of beide woningen mogen geen renovatie- of sloopwoning zijn.
  • U kunt niet ruilen tussen een koopwoning en huurwoning.
  • Als een ruilpartner niet de Nederlandse nationaliteit heeft, dan moet u een geldige verblijfsstatus of RNI kunnen aantonen.
  • De ruilpartners mogen niet inwonend zijn.
  • Er mag geen sprake zijn van woonfraude.

Soms zijn er nog andere redenen waarom wij wel of niet akkoord gaan met woningruil. Dat hangt af van uw situatie. Kijk ook op de pagina Passend Toewijzen.

Ik wil iets veranderen aan mijn huis. Kan dat?

In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over zelf uw woning aanpassen.

Ik wil graag zonnepanelen aanleggen. Mag dat?

In het menu Duurzaam wonen vindt u meer informatie over zonnepanelen.

Wanneer kunt u meedoen aan de 65plus-verhuisregeling?
  • U bent minimaal 65 jaar.
  • U huurt een eengezinswoning van BrabantWonen, Zayaz, JOOST of Mooiland.
  • Uw huidige woning heeft minimaal 3 slaapkamers.
  • U heeft geen thuiswonende kinderen.
  • U heeft geen huurachterstand.
  • U krijgt van ons een positieve verhuurdersverklaring.
  • Uw inkomen valt binnen de inkomensgrenzen voor sociale huur.

Woont u in een groot appartement en wilt u liever verhuizen naar een kleiner appartement? Ook dan kunt u gebruikmaken van de 65plus-verhuisregeling. Hiervoor gelden dezelfde voorwaarden.

Wat krijgt u van ons in de 65plus-verhuisregeling?
  • U krijgt gedurende 2 jaar voorrang op geselecteerde woningen van WoonService Regionaal.
  • U kunt reageren op het speciale woningaanbod voor de 65plus-verhuisregeling. Deze woningen zijn geschikt om lang zelfstandig thuis te blijven wonen.
  • U ontvangt eventueel een tegemoetkoming op de huurprijs van uw nieuwe woning.
  • U kunt gebruik maken van een verhuiscoach. U krijgt dan een adviesgesprek en ondersteuning bij uw verhuisadministratie.

Geen antwoord gevonden
op uw vraag?

Contact opnemen

Bel ons

  • Delen