- A
- A
- A
Op deze pagina vindt u een lijst met vragen en antwoorden. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.
Top 12 meestgestelde vragen
Voor 1 mei ontvangen alle huurders een e-mail of brief over de jaarlijkse huurverhoging. Meer informatie over de huurverhoging vindt u hier.
Sommige huishoudens betalen relatief veel huur in verhouding tot hun inkomen. Bijvoorbeeld omdat de huurprijs is gestegen of omdat het inkomen is gedaald. Dan is het mogelijk dat de huur omlaag gaat.
Meer informatie over huurverlaging vindt u hier.
Normaal gesproken gaat de huur elk jaar wat omhoog. Maar er zijn uitzonderingen waarbij er geen huur wordt verhoogd of verlaagd. Dit noemen we huurbevriezing.
Meer informatie over huurbevriezing vindt u hier.
Om te kunnen reageren op een woning, garage of parkeerplaats moet u zich eerst inschrijven bij WoonService Regionaal. Dit kan als u minimaal 18 jaar bent. U betaalt daarvoor € 10 per jaar.
Vergeet niet om uw inschrijving na een jaar weer te verlengen als u ingeschreven wilt blijven. U krijgt een brief of mail als de inschrijving verlengd moet worden. Let op: als u via WoonService een nieuwe woning accepteert, dan moet u zich opnieuw inschrijven.
Reageren, inschrijven en verlengen van uw inschrijving kan dus niet via de website van BrabantWonen en ook niet via 'Mijn BrabantWonen', maar alleen via de website van WoonService Regionaal.
In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over hoe u een reparatieverzoek doet.
In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over betalingsachterstand of geldproblemen.
Als u gaat verhuizen, laat u uw woning leeg en schoon achter voor de volgende bewoner.
U haalt uw meubels weg, en bijvoorbeeld ook de vloerbedekking en gordijnen. Behalve als u heeft afgesproken met de nieuwe huurders én met ons, dat u die spullen achterlaat.
De badkamer, de toiletten en de keuken zijn schoon. Ook de muren zien er netjes uit. Als er behang op zit, dan is dat schoon en het zit goed vast. De tuin is onderhouden op het moment dat u uw sleutel inlevert.
In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over extra kansen door loting.
In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over samenwonen.
In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over woningruil.
In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over urgentie.
In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over zelf uw woning aanpassen.
Asbest
In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over asbest.
Betalingsachterstand of geldproblemen
In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over betalingsachterstand of geldproblemen.
Bewonerscommissie
Wilt u weten of er een bewonerscommissie in uw buurt is? Neem dan contact op met de woonconsulent van uw wijk.
Kijk op de pagina Wijkbeheer voor de contactgegevens.
Bespreek het met de woonconsulent in uw wijk.
Duurzaamheid
In het menu Duurzaam wonen vindt u meer informatie over hoe u energie kunt besparen.
In het menu Duurzaam wonen vindt u meer informatie over wat wij doen aan duurzaamheid.
Een woning van BrabantWonen kopen
In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over een woning van BrabantWonen kopen.
Energietarieven
In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over energietarieven.
Extra kansen door loting
In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over extra kansen door loting.
Garages en parkeerplaatsen
In het menu Parkeerruimte vindt u meer informatie over garages en parkeerplaatsen.
Groen om uw huis
In het menu Duurzaam wonen vindt u meer informatie over groen om uw huis.
Hoe betaalt u?
Lukt het u door omstandigheden niet om de huur op tijd te betalen? Of heeft u andere schulden? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op.
Afhankelijk van uw situatie maken we een betalingsregeling of zoeken we een andere oplossing. Onze medewerkers kunnen u hierover informeren. U kunt ook via Mijn BrabantWonen een betalingsregeling aanvragen.
Als u het niet eens bent met een afschrijving, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Het kan zijn dat u of wij iets over het hoofd hebben gezien. Wij proberen in overleg met u tot een oplossing te komen.
Betaalt u uw huur wel eens te laat? Dat kan een keer gebeuren. Maar als het vaker gebeurt, wordt het bedrag dat u nog moet betalen snel groot. Heeft u een achterstand? Dan sturen we u vanaf nu een e-mail.
Via een link in het bericht kunt u dan alsnog uw huur betalen. Als we geen e-mailadres van u hebben dan sturen we een brief. Als uw achterstand blijft bestaan, dan sturen we een sms-bericht naar uw telefoon.
Controleer de afzender
Aan de afzender kunt u zien dat de mail van ons komt. De afzender moet zijn incasso@brabantwonen.nl. De link moet uitkomen op onze speciale betaalpagina. Die begint altijd met https://transacties.brabantwonen.nl/. Een sms-bericht heeft als afzender HUUR BW.
Bij twijfel bellen!
Kijk bij e-mails en sms altijd goed of het bericht echt van BrabantWonen komt. Twijfelt u? Bel ons dan even op 088 281 60 00, voordat u op een link klikt.
Op de afbeelding hieronder ziet u hoe zo'n mail eruit ziet.
Hoe komt u aan een huurwoning?
In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over hoe u aan een huurwoning kunt komen.
Om te kunnen reageren op een woning, garage of parkeerplaats moet u zich eerst inschrijven bij WoonService Regionaal. Dit kan als u minimaal 18 jaar bent. U betaalt daarvoor € 10 per jaar.
Vergeet niet om uw inschrijving na een jaar weer te verlengen als u ingeschreven wilt blijven. U krijgt een brief of mail als de inschrijving verlengd moet worden. Let op: als u via WoonService een nieuwe woning accepteert, dan moet u zich opnieuw inschrijven.
Reageren, inschrijven en verlengen van uw inschrijving kan dus niet via de website van BrabantWonen en ook niet via 'Mijn BrabantWonen', maar alleen via de website van WoonService Regionaal.
Hoe kunt u meedoen?
In het menu Meepraten en meedoen vindt u meer informatie over hoe u kunt meepraten en meedoen.
Hoe laat u uw woning achter?
Als u gaat verhuizen, laat u uw woning leeg en schoon achter voor de volgende bewoner.
U haalt uw meubels weg, en bijvoorbeeld ook de vloerbedekking en gordijnen. Behalve als u heeft afgesproken met de nieuwe huurders én met ons, dat u die spullen achterlaat.
De badkamer, de toiletten en de keuken zijn schoon. Ook de muren zien er netjes uit. Als er behang op zit, dan is dat schoon en het zit goed vast. De tuin is onderhouden op het moment dat u uw sleutel inlevert.
Ja, dat is mogelijk. Als u een aanpassing aan uw woning heeft gedaan, waardoor de woning meer waard is geworden, dan kunt u daar in bepaalde gevallen een (gedeeltelijke) vergoeding voor krijgen. De hoogte van zo’n vergoeding baseren we op het bedrag dat wij zelf betaald zouden hebben voor een vergelijkbare (standaard) verandering.
Als u zaken ter overname wilt aanbieden - zoals tapijt, zonwering, gordijnrails of gordijnen, neem dan contact met ons op. Wij brengen u met de nieuwe huurder in contact.
Samen spreekt u dan af welke zaken de nieuwe huurder overneemt. Die zaken legt u vast op een speciale overnameverklaring, die u van ons ontvangt.
Als beide partijen de verklaring hebben ondertekend kunt de overnameverklaring bij ons inleveren.
Als u heeft opgezegd maken we een 'video afspraak' om te kijken hoe de woning eruit ziet. We kijken dan of er nog dingen zijn die moeten worden opgeknapt en of u daarvoor verantwoordelijke bent of dat wij dat moeten aanpakken. We noemen dat de voorinspectie. Als er dingen zijn die u moet herstellen dan schrijven we dat op.
Op de dag van de eindinspectie levert u de sleutel in. De sleutel gelabeld met het adres, of in een envelop met het adres erop, doet u in de brievenbus van ons kantoor. De dag erna gaat de opzichter naar de lege woning voor de eindinspectie.
Als blijkt dat niet al het afgesproken werk is gedaan dan knappen wij de woning alsnog op. De kosten moet u dan betalen. Dat ziet u dan in de eindafrekening.
Ini het menu Huur opzeggen vindt u meer informatie over hoe u uw woning moet achterlaten.
Huur opzeggen
In het menu Huur opzeggen vindt u meer informatie over hoe u de huur kunt opzeggen.
Als u gaat verhuizen naar een andere huurwoning kan de nieuwe verhuurder u vragen om een verhuurdersverklaring. De verhuurdersverklaring is een bewijs dat u een goede huurder bent. Bijvoorbeeld omdat u op tijd de huur betaalt en niet voor overlast zorgt. Uw vorige verhuurder schrijft de verklaring voor uw nieuwe verhuurder.
Wilt u een verhuurdersverklaring van ons? Neem dan contact met ons op. Wij sturen een ingevulde verhuurdersverklaring zo snel mogelijk naar u toe.
Huurbevriezing
Normaal gesproken gaat de huur elk jaar wat omhoog. Maar er zijn uitzonderingen waarbij er geen huur wordt verhoogd of verlaagd. Dit noemen we huurbevriezing.
Meer informatie over huurbevriezing vindt u hier.
De huurbevriezing geldt voor:
- Alle huurders die een sociale huurwoning huren van BrabantWonen met een energielabel E, F of G.
- Alle huurders die een woning in de vrije sector huren van BrabantWonen met een energielabel E, F of G.
De huurbevriezing geldt niet voor:
- Huurders van BrabantWonen met een zakelijk contract.
- Huurders die een parkeerplaats of garage huren.
Ja dat is mogelijk. Het bevriezen van de huur geldt alleen voor de jaarlijkse huurverhoging. Bij verbeteringen aan uw woning kan er wel een huurverhoging gelden dit jaar.
Nee u hoeft niets te doen. Wij weten of u recht heeft op huurbevriezing en sturen u voor 1 mei een brief.
Huurcontract
In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over uw huurcontract.
Huurprijs
In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over de huurprijs.
Huurtoeslag
In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over huurtoeslag.
Huurverhoging
Voor 1 mei ontvangen alle huurders een e-mail of brief over de jaarlijkse huurverhoging. Meer informatie over de huurverhoging vindt u hier.
Hoeveel huurverhoging u krijgt, hangt af van het verzamelinkomen van uw huishouden en het soort woning dat u huurt.
- We verhogen de huur per 1 juli 2023 met 2,6%.
- Als u een huis van BrabantWonen huurt in de vrije sector, is de huurverhoging maximaal 3,1%.
- Als u een parkeerplaats, garage, woonwagen, standplaats, studio of kamer huurt, is de huurverhoging 2,6%
In sommige gevallen pakt de huurverhoging lager uit, omdat de maximale huurprijs dan al bereikt is.
Voor de huurverhoging kijken we naar uw verzamelinkomen van 2021. Dat zijn de inkomens van alle bewoners bij elkaar opgeteld. Heeft u inwonende kinderen (of andere inwonende jongeren) die op 1 januari 2023 nog geen 27 jaar waren?
Dan telt hun inkomen niet mee bij het verzamelinkomen.
Er zijn verschillende redenen waarom u bezwaar kunt maken tegen de huurverhoging.
Let op: stuur uw bezwaar vóór 1 juli 2023 in!
- Als u de e-mail of brief pas na 1 mei 2023 heeft ontvangen.
- Als er fouten staan in de e-mail of brief over de huurverhoging, of de e-mail of brief niet volledig is.
- Als uw huur tijdelijk is verlaagd door de Huurcommissie, omdat de woning niet voldoende is onderhouden.
- Als u vanwege onderhoudsgebreken voor 1 juli 2023 een verzoek om huurverlaging heeft ingediend bij de Huurcommissie.
- Als de huurprijs hoger wordt dan wettelijk is toegestaan of als de huur met meer procenten omhoog gaat dan wettelijk is toegestaan.
- Als dit de tweede huurverhoging is binnen 12 maanden. (Soms mag de verhuurder binnen 12 maanden de huurprijs twee keer verhogen. Kijk voor meer informatie op www.huurcommissie.nl).
Het heeft geen zin om bezwaar te maken tegen de huurverhoging:
- Als uw huurverhoging maximaal 2,6% is. Dit is de minimale verhoging die we dit jaar toepassen.
- Als u bezwaar wilt maken wegens problemen met het onderhoud van uw woning, die u nog niet eerder heeft gemeld. Daarvoor geldt een aparte bezwaarprocedure.
- Als u bezwaar wilt maken omdat u een andere huurder met een gelijksoortige woning een lagere huurverhoging krijgt.
Huurverlaging
Sommige huishoudens betalen relatief veel huur in verhouding tot hun inkomen. Bijvoorbeeld omdat de huurprijs is gestegen of omdat het inkomen is gedaald. Dan is het mogelijk dat de huur omlaag gaat.
Meer informatie over huurverlaging vindt u hier.
Dat kan. Maar de huurverlaging is altijd hoger dan de daling van de huurtoeslag. Huurverlaging loont dus sowieso.
De kale huur. Dit wordt ook wel 'netto huur' genoemd.
Let op: het bedrag dat u maandelijks aan BrabantWonen betaalt kan hoger zijn dan uw kale huur. Bijvoorbeeld servicekosten of een bijdrage voor glasfonds of serviceabonnement tellen niet mee in de kale huur.
Bij de eenmalige huurverlaging in 2023 wordt de huur verlaagd naar € 575,03 per maand.
In sommige gevallen kunt u bezwaar maken tegen de eenmalige huurverlaging in 2023. Bijvoorbeeld als iets niet klopt in de gegevens die wij van de Belastingdienst hebben ontvangen. U kunt dan bezwaar indienen bij de Huurcommissie.
Vanaf 1 maart 2023. Dat is het moment dat de wet ingaat.
Let op: alleen aanvragen als uw inkomen na 2021 is gedaald.
Tot en met 30 december 2024.
Let op: alleen aanvragen als u inkomen na 2021 is gedaald.
Ook als u een woonwagen huurt kunt u recht hebben op huurverlaging. U moet die huurverlaging dan zelf aanvragen. Dit gaat niet automatisch.
Klachten over ons
Als de Klachtencommissie heeft besloten dat uw klacht onterecht is, en u bent het daar niet mee eens, dan kunt u in beroep gaan bij de Huurcommissie.
De Klachtencommissie geeft advies over uw klacht aan het bestuur van BrabantWonen. De commissie behandelt uw klachten altijd serieus en probeert eventuele problemen zo snel en zo goed mogelijk op te lossen. De commissie bestaat uit vijf leden en is volledig onafhankelijk: de leden van de klachtencommissie hebben geen van allen banden - direct of indirect - met BrabantWonen.
De volgende klachten behandelt de Klachtencommissie niet:
- Klachten die niet eerst aan BrabantWonen zijn gemeld en met BrabantWonen zijn besproken.
- Klachten waarover de Huurcommissie een uitspraak doet (huurprijs, servicekosten).
- Klachten over het beleid van BrabantWonen.
- Klachten die in behandeling zijn bij de rechter. Hierbij kunt u denken aan iemand die een klacht heeft ingediend en gedagvaard is vanwege huurschuld of schade.
- Klachten over woningtoewijzing via WoonService. Hiervoor bestaat namelijk een aparte Klachtencommissie.
- Klachten die eerder al zijn behandeld door de Klachtencommissie.
- Een anonieme of discriminerende klacht.
Wilt u een klacht indienen bij de Klachtencommissie? Bekijk dan eerst de zaken die de Klachtencommissie niet behandelt.
Als u vervolgens besluit een klacht in te dienen, dan kan dit schriftelijk het adres van de Klachtencommissie BrabantWonen, Postbus 151, 5340 AD Oss. U kunt uw brief ook via dit formulier versturen.
Wanneer uw klacht is ontvangen door de Klachtencommissie, krijgt u per post een bevestiging. Met de Klachtencommissie is afgesproken dat de directie van BrabantWonen eerst nog mag reageren op uw klacht. Lukt het de directie niet om samen met u tot een oplossing te komen, dan wordt uw klacht behandeld door de Klachtencommissie.
De Klachtencommissie regelt hiervoor een hoorzitting: een officieel gesprek met de Klachtencommissie. U krijgt daarvoor een schriftelijke uitnodiging via de post. Als u wilt, kunt u iemand anders meenemen naar dit gesprek.
Ook medewerkers van BrabantWonen zijn aanwezig bij de hoorzitting.
Na de hoorzitting stuurt de Klachtencommissie een advies aan het bestuur van BrabantWonen. Het bestuur zal schriftelijk reageren op dit advies. Het advies van de Klachtencommissie en de reactie van het bestuur ontvangt u uiterlijk zeven weken na de hoorzitting.
In het menu Klachten over ons vindt u meer informatie over hoe u een klacht kunt indienen bij BrabantWonen.
Een klacht meldt u altijd eerst bij BrabantWonen. We kijken dan samen hoe we het kunnen oplossen. Heeft u een klacht bij ons ingediend, en vindt u dat we uw klacht niet goed hebben afgehandeld? Dan kunt u naar de onafhankelijke Klachtencommissie.
Last van de buren
Helpt het niet dat u met uw buren heeft gepraat? Of kunnen uw buren niets veranderen aan hun gedrag? Als de overlast niet stopt dan kunt u andere stappen ondernemen. Afhankelijk van de overlast kunt u contact met ons opnemen, of direct met de politie.
In het menu Overlast vindt u meer informatie over wat u kunt doen als u last van uw buren heeft.
Mijn BrabantWonen
In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over Mijn BrabantWonen.
Bent u vergeten met welk e-mailadres u inlogt? Of bent u uw wachtwoord vergeten of wilt u dit wijzigen? Ga dan naar Mijn BrabantWonen om deze gegevens op te vragen.
Ongedierte
De belangrijkste tips om te voorkomen dat je last krijgt van ongedierte in huis zijn: goed onderhoud, regelmatig schoonmaken en vocht vermijden.
Zijn ongedierte en plagen toch in je huis beland, dan kun je ze vaak bestrijden zónder gif. Kijk voor tips op de website van Milieu Centraal.
In het menu Overlast vindt u meer informatie over ongedierte.
Passend toewijzen
In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over op welke woningen u kunt reageren.
Reparatieverzoek
In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over hoe u een reparatieverzoek doet.
Samenwonen of afscheid nemen
In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over samenwonen.
Als u uit elkaar gaat of uw huisgenoot vertrekt maar één van u blijft op het adres wonen, dan moet u uw huurcontract aanpassen.
Dat kan op de volgende manieren:
- persoonlijk aan de balie
- via een online formulier op onze website
Let op: u moet wel allebei aan de balie komen of het formulier allebei ondertekenen.
Wij sturen u een bevestiging als we de het contract hebben aangepast.
Uw huisgenoot is overleden. BrabantWonen condoleert u met uw verlies en we wensen u heel veel sterkte.
U moet een hoop regelen. Als u op het adres blijft wonen dan moet u ook uw huurcontract aanpassen.
Dat kan op de volgende manieren:
- persoonlijk aan de balie
- via een online formulier
Wij vragen u een overlijdensakte mee te nemen of mee te sturen. Deze akte haalt u bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente.
Een gemeenschappelijke huishouding betekent dat u echt samen het huishouden regelt. Wanneer u meerdere van de volgende vragen met JA kunt beantwoorden, is dat een aanwijzing dat u een gemeenschappelijke huishouding heeft:
- Betaalt u samen het huishouden, zoals de boodschappen, de inrichting van het huis enzovoort?
- Heeft u samen een en/of bankrekening?
- Heeft u gezamenlijke verzekeringen?
- Bent u elkaars fiscale partner?
- Onderneemt u gezamenlijke activiteiten?
- Zorgt u voor elkaar?
Serviceabonnement en Glasfonds
In het Onderhouds-ABC kunt u Serviceabonnement aanvinken. U ziet dan precies welke werkzaamheden onder het Serviceabonnement vallen.
Als abonnee kunt u ons onder andere bellen voor:
- ontstoppingen;
- het bijvullen van de cv-installatie;
- het vervangen van kraanleertjes;
- het repareren van sloten van binnendeuren;
- reparaties aan de vlotter van het waterreservoir van uw toilet;
Wilt u een Serviceabonnement? U vraagt dit eenvoudig aan via Mijn BrabantWonen.
Een ruit kapot? Als huurder moet u dit eigenlijk zelf betalen. Tenzij u deelneemt aan het glasfonds van BrabantWonen. Dan neemt BrabantWonen deze werkzaamheden van u over en kunt u ons bellen als er een ruit kapot is. Deelname aan het glasfonds kost € 1,50 per maand. U betaalt deze bijdrage met de servicekosten.
Wilt u lid van het glasfonds worden? Dat kunt u regelen via Mijn BrabantWonen, of via het contactformulier. Wilt u geen lid meer zijn van het glasfonds, dan kunt u dat schriftelijk opzeggen met een opzegtermijn van één maand.
In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over het Serviceabonnement.
In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over het Glasfonds.
Servicekosten
Ja, dat kan. Elk jaar krijgt u een eindafrekening voor de servicekosten. U krijgt dan geld terug of u moet bijbetalen.
Klopt het bedrag aan servicekosten niet in de brief met 'afrekening servicekosten'? Of heeft u een vraag over servicekosten? Neem dan contact met ons op.
Studentenwoning
In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over studentenwoningen.
Tuin
Woont u in een eengezinswoning of een appartement op de begane grond? Mist u een voortuin, maar heeft u voldoende ruimte om voor uw huis een prachtige geveltuin aan te leggen? De hele buurt kan ervan opfleuren, van zo’n ‘geveltuin’ voor uw woning. We bedoelen hiermee het stukje grond voor uw woning, dat nog net geen openbare weg is.
BrabantWonen stimuleert de aanleg van deze minivoortuinen en denkt graag met u mee!
Wilt u een geveltuin aanleggen voor uw woning? Neem dan eerst contact op met de wijkbeheerder of de huismeester van BrabantWonen in uw wijk. Deze kan u precies vertellen wat wel en niet mogelijk is en denkt heel graag met u mee.
BrabantWonen en Zayaz hebben een gratis uitleenpunt voor tuingereedschap opgezet voor bewoners uit West, Zuid en Oost 's-Hertogenbosch.
Of u nu op zoek bent naar een elektrische heggenschaar, een bladblazer, een hogedrukreiniger, een kruiwagen, een schop, het Tuingereedschap Uitleen Servicepunt helpt u eraan. Daarmee maakt u uw tuin weer picobello in orde.
Meer weten of lenen?
Neem contact op met de Tuingereedschap Uitleen Servicelijn.
- Woont u in West?
Bel 06 87 02 01 41 - Woont u in Zuid of Oost?
Bel 06 13 19 37 56 - Woont u in Maaspoort?
We zoeken voor Maaspoort een nieuwe vrijwilliger. Iets voor u? Neem contact op met Vivian van Rootzelaar. - Woont u in Groote Wielen?
Bel 06 49 63 59 54
In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over tuinonderhoud.
Urgentie
In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over urgentie.
Verhuizing doorgeven aan gemeente en andere organisaties
In het menu Huur opzeggen vindt u meer informatie over het doorgeven van uw verhuizing aan andere organisaties.
Verzekering
In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over verzekering.
Wat doet u, wat doen wij?
In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over wie welke reparaties doet.
In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over wie welk onderhoudswerk doet.
Wietplantage en drugshandel
In het menu Overlast vindt u meer informatie over wat u kunt doen bij wietplantages en drugs in uw buurt.
WMO-aanpassingen
In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over WMO-aanpassingen.
Woningruil
In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over woningruil.
Als u met iemand anders of met een ander huishouden wilt ruilen van woning, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen:
- U woont minimaal een half jaar in de woning.
- U heeft geen huurachterstand.
- Uw huishoudgrootte past bij de woning en het aantal kamers.
- Uw inkomen moet passen bij de huurprijs van de andere woning.
- U woont in een zelfstandige woning.
- U heeft geen negatieve verhuurdersverklaring, bijvoorbeeld doordat u schulden heeft of overlast heeft veroorzaakt.
- Eén of beide woningen mogen geen 'bijzondere bestemming' hebben. Bijvoorbeeld een woning die verkocht wordt.
- Eén of beide woningen mogen geen renovatie- of sloopwoning zijn.
- U kunt niet ruilen tussen een koopwoning en huurwoning.
- Als een ruilpartner niet de Nederlandse nationaliteit heeft, dan moet u een geldige verblijfsstatus of RNI kunnen aantonen.
- De ruilpartners mogen niet inwonend zijn.
- Er mag geen sprake zijn van woonfraude.
Soms zijn er nog andere redenen waarom wij wel of niet akkoord gaan met woningruil. Dat hangt af van uw situatie. Kijk ook op de pagina Passend Toewijzen.
Zelf uw woning aanpassen
In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over zelf uw woning aanpassen.
Zonnepanelen
In het menu Duurzaam wonen vindt u meer informatie over zonnepanelen.
65plus-verhuisregeling
- U bent minimaal 65 jaar.
- U huurt een eengezinswoning van BrabantWonen, Zayaz, JOOST of Mooiland.
- Uw huidige woning heeft minimaal 3 slaapkamers.
- U heeft geen thuiswonende kinderen.
- U heeft geen huurachterstand.
- U krijgt van ons een positieve verhuurdersverklaring.
- Uw inkomen valt binnen de inkomensgrenzen voor sociale huur.
Woont u in een groot appartement en wilt u liever verhuizen naar een kleiner appartement? Ook dan kunt u gebruikmaken van de 65plus-verhuisregeling. Hiervoor gelden dezelfde voorwaarden.
- U krijgt gedurende 2 jaar voorrang op geselecteerde woningen van WoonService Regionaal.
- U kunt reageren op het speciale woningaanbod voor de 65plus-verhuisregeling. Deze woningen zijn geschikt om lang zelfstandig thuis te blijven wonen.
- U ontvangt eventueel een tegemoetkoming op de huurprijs van uw nieuwe woning.
- U kunt gebruik maken van een verhuiscoach. U krijgt dan een adviesgesprek en ondersteuning bij uw verhuisadministratie.