Zoek of filter
- A
- A
- A
Meestgestelde vragen
Als een woning of appartement vrijkomt, kunt u deze vinden op de website van Thuispoort. Reageren op huurwoningen van BrabantWonen en andere woningcorporaties kan alleen via Thuispoort.
Is er iets kapot aan uw huis? Sommige schades repareren wij, sommige schades moet u zelf (laten) repareren. Zijn wij verantwoordelijk? Dan lossen we het zo snel mogelijk voor u op.
Heeft u met spoed woonruimte nodig? Moet u of uw gezin vanwege een noodsituatie zo snel mogelijk verhuizen? Is het écht dringend en zijn er geen andere oplossingen?
In heel bijzondere of bedreigende situaties kunt u voorrang krijgen bij het zoeken naar een huurwoning. U moet dan urgentie aanvragen bij Thuispoort.
Ja, want zonnepanelen hebben nog steeds voordelen. U verlaagt uw energierekening. En het is goed voor het milieu. Tijdens het adviesgesprek vertelt Kemkens Solar hoeveel u maandelijks kunt besparen. Vraag dit adviesgesprek aan op deze pagina. U zit nergens aan vast.
Om te kunnen reageren op een woning, garage of parkeerplaats moet u zich eerst inschrijven bij Thuispoort. Dit kan als u minimaal 18 jaar bent.
Vergeet niet om uw inschrijving na een jaar weer te verlengen als u ingeschreven wilt blijven. U krijgt een e-mail als de inschrijving verlengd moet worden.
Let op: als u via Thuispoort een nieuwe woning accepteert, dan wordt u uitgeschreven en uw inschrijfjaren vervallen. Indien gewenst kunt u zich opnieuw inschrijven, u bouwt dan weer inschrijfjaren op.
Reageren, inschrijven en verlengen van uw inschrijving kan dus niet via de website van BrabantWonen en ook niet via 'Mijn BrabantWonen', maar alleen via de website van Thuispoort.
Lukt het u door omstandigheden niet om de huur op tijd te betalen? Of heeft u andere schulden? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op.
Als u gaat verhuizen, laat u uw woning leeg en schoon achter voor de volgende bewoner.
U haalt uw meubels weg, en bijvoorbeeld ook de vloerbedekking en gordijnen. Behalve als u heeft afgesproken met de nieuwe huurders én met ons, dat u die spullen achterlaat.
De badkamer, de toiletten en de keuken zijn schoon. Ook de muren zien er netjes uit. Als er behang op zit, dan is dat schoon en het zit goed vast. De tuin is onderhouden op het moment dat u uw sleutel inlevert.
Vragen per categorie
- U bent minimaal 65 jaar.
- U huurt een eengezinswoning van BrabantWonen, Zayaz, JOOST of Mooiland.
- Uw huidige woning heeft minimaal 3 slaapkamers.
- U heeft geen thuiswonende kinderen.
- U heeft geen huurachterstand.
- U krijgt van ons een positieve verhuurdersverklaring.
- Uw inkomen valt binnen de inkomensgrenzen voor sociale huur.
Woont u in een groot appartement en wilt u liever verhuizen naar een kleiner appartement? Ook dan kunt u gebruikmaken van de 65plus-verhuisregeling. Hiervoor gelden dezelfde voorwaarden.
Ik wil me aanmelden voor de 65plus-verhuisregeling- U krijgt gedurende 2 jaar voorrang op geselecteerde woningen van Thuispoort.
- U kunt reageren op het speciale woningaanbod voor de 65plus-verhuisregeling. Deze woningen zijn geschikt om lang zelfstandig thuis te blijven wonen.
- U ontvangt eventueel een tegemoetkoming op de huurprijs van uw nieuwe woning.
- U kunt gebruik maken van een verhuiscoach. U krijgt dan een adviesgesprek en ondersteuning bij uw verhuisadministratie.
Wilt u weten of er een bewonerscommissie in uw buurt is? Neem dan contact op met de gebiedsregisseur van uw wijk.
Kijk op de pagina Wijkbeheer voor de contactgegevens.
Bespreek het met de gebiedsregisseur in uw wijk.
In het menu Duurzaam wonen vindt u meer informatie over hoe u energie kunt besparen.
In het menu Duurzaam wonen vindt u meer informatie over wat wij doen aan duurzaamheid.
Ieder jaar sturen we u vóór 1 juli een overzicht, de eindafrekening. Daarin staan:
- De voorschotten die u heeft betaald in het voorgaande jaar (1 januari-31 december).
- Uw werkelijke verbruik van dat jaar. Gemeten op uw eigen energiemeter.
Heeft u teveel betaald? Dan krijgt u geld terug. Waren de kosten hoger? Dan moet u bijbetalen. Na de zomer passen wij uw voorschot aan als dat nodig is.
Bent u huurder en heeft u zelf een energieleverancier uitgekozen? Dan bepaalt deze leverancier de energietarieven. U ontvangt van hen de rekening (en dus niet via BrabantWonen).
U kunt uw bankrekeningnummer zelf wijzigen door in te loggen op ons klantportaal Mijn BrabantWonen.
Als u wilt dat wij uw bankrekeningnummer voor u wijzigen, vul dan dit formulier in.
Ik wil mijn bankrekeningnummer wijzigenLukt het u door omstandigheden niet om de huur op tijd te betalen? Of heeft u andere schulden? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op.
Afhankelijk van uw situatie maken we een betalingsregeling of zoeken we een andere oplossing. Onze medewerkers kunnen u hierover informeren.
Als u het niet eens bent met een afschrijving, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Het kan zijn dat u of wij iets over het hoofd hebben gezien. Wij proberen in overleg met u tot een oplossing te komen.
Als een woning of appartement vrijkomt, kunt u deze vinden op de website van Thuispoort. Reageren op huurwoningen van BrabantWonen en andere woningcorporaties kan alleen via Thuispoort.
Om te kunnen reageren op een woning, garage of parkeerplaats moet u zich eerst inschrijven bij Thuispoort. Dit kan als u minimaal 18 jaar bent.
Vergeet niet om uw inschrijving na een jaar weer te verlengen als u ingeschreven wilt blijven. U krijgt een e-mail als de inschrijving verlengd moet worden.
Let op: als u via Thuispoort een nieuwe woning accepteert, dan wordt u uitgeschreven en uw inschrijfjaren vervallen. Indien gewenst kunt u zich opnieuw inschrijven, u bouwt dan weer inschrijfjaren op.
Reageren, inschrijven en verlengen van uw inschrijving kan dus niet via de website van BrabantWonen en ook niet via 'Mijn BrabantWonen', maar alleen via de website van Thuispoort.
Als u gaat verhuizen, laat u uw woning leeg en schoon achter voor de volgende bewoner.
U haalt uw meubels weg, en bijvoorbeeld ook de vloerbedekking en gordijnen. Behalve als u heeft afgesproken met de nieuwe huurders én met ons, dat u die spullen achterlaat.
De badkamer, de toiletten en de keuken zijn schoon. Ook de muren zien er netjes uit. Als er behang op zit, dan is dat schoon en het zit goed vast. De tuin is onderhouden op het moment dat u uw sleutel inlevert.
Ja, dat is mogelijk. Als u een aanpassing aan uw woning heeft gedaan, waardoor de woning meer waard is geworden, dan kunt u daar in bepaalde gevallen een (gedeeltelijke) vergoeding voor krijgen. De hoogte van zo’n vergoeding baseren we op het bedrag dat wij zelf betaald zouden hebben voor een vergelijkbare (standaard) verandering.
Als u spullen ter overname wilt aanbieden - zoals tapijt, zonwering, gordijnrails of gordijnen, neem dan contact met ons op. Wij brengen u met de nieuwe huurder in contact.
Samen spreekt u dan af welke spullen de nieuwe huurder overneemt. Die legt u vast op een speciale overnameverklaring, die u van ons ontvangt.
Als u en de nieuwe huurder allebei de verklaring hebben ondertekend, dan kunt de overnameverklaring bij ons inleveren.
U mag maximaal één jaar een huisbewaarder in uw woning laten wonen.
Afhankelijk van de reden voor uw vertrek, willen wij graag bewijsmateriaal ontvangen. Wat u precies moet aanleveren staat in het aanvraagformulier.
U zoekt zelf een kandidaat die uw huisbewaarder wil zijn.
In het menu Huur opzeggen vindt u meer informatie over hoe u de huur kunt opzeggen.
Als u gaat verhuizen naar een andere huurwoning kan de nieuwe verhuurder u vragen om een verhuurdersverklaring. De verhuurdersverklaring is een bewijs dat u een goede huurder bent. Bijvoorbeeld omdat u op tijd de huur betaalt en niet voor overlast zorgt. Uw vorige verhuurder schrijft de verklaring voor uw nieuwe verhuurder.
Wilt u een verhuurdersverklaring van ons? Neem dan contact met ons op. Wij sturen een ingevulde verhuurdersverklaring zo snel mogelijk naar u toe.
Helpt het niet dat u met uw buren heeft gepraat? Of kunnen uw buren niets veranderen aan hun gedrag? Als de overlast niet stopt dan kunt u andere stappen ondernemen. Afhankelijk van de overlast kunt u contact met ons opnemen, of direct met de politie.
Ik wil overlast meldenIn het menu Overlast vindt u meer informatie over wat u kunt doen als u last van uw buren heeft.
U kunt Buurtbemiddeling inschakelen. Buurtbemiddeling helpt u om in gesprek te gaan. Ze zoeken samen met u en uw buren naar een oplossing. Neem contact op met Buurtbemiddeling in uw gemeente:
Buurtbemiddeling Bernheze
- E-mail: buurtbemiddelingbernheze@ons-welzijn.nl
- Telefoon: 088 567 14 15
Buurtbemiddeling 's-Hertogenbosch
- E-mail: info@buurtbemiddeling073.nl
- Telefoon: 073 203 24 50
- Website: www.buurtbemiddeling073.nl
Buurtbemiddeling Maashorst
- E-mail: buurtbemiddelingmaashorst@ons-welzijn.nl
- Telefoon: 088 374 25 25
Buurtbemiddeling Meierijstad
Schijndel, Sint Oedenrode en omgeving:
- E-mail: buurtbemiddeling@welzijndemeierij.nl
- Telefoon: 073 544 14 00
- Website: www.meierijstad.nl/buurtbemiddeling
Voor Veghel en omgeving:
- E-mail: buurtbemiddelingveghel@ons-welzijn.nl
- Telefoon: 088 374 25 25
- Website: www.meierijstad.nl/buurtbemiddeling
Buurtbemiddeling Oss
- E-mail: buurtbemiddelingoss@ons-welzijn.nl
- Telefoon: 088 374 25 25
Bent u vergeten met welk e-mailadres u inlogt? Neem dan even contact met ons op. Of bent u uw wachtwoord vergeten of wilt u dit wijzigen? Ga dan naar Mijn BrabantWonen om deze gegevens op te vragen.
De eerste keer dat u Mijn BrabantWonen bezoekt, moet u zich registreren. Via de knop 'Ik ben hier nieuw' kunt u de eerste keer eenvoudig inloggen met de registratienaam en registratiecode die u in twee aparte brieven of e-mails van ons heeft ontvangen. Heeft u deze gegevens niet meer in uw bezit neem dan contact met ons op.
De belangrijkste tips om te voorkomen dat je last krijgt van ongedierte in huis zijn: goed onderhoud, regelmatig schoonmaken en vocht vermijden.
Zijn ongedierte en plagen toch in je huis beland, dan kun je ze vaak bestrijden zónder gif. Kijk voor tips op de website van Milieu Centraal.
Voor het bestrijden van ongedierte - zoals muizen, ratten, wespen, kakkerlakken en mieren - bent u als bewoner zelf verantwoordelijk. Dat geldt ook voor het ontsmetten van uw woning.
Wij bestrijden alleen houtworm, boktor en houtzwam in uw woning. Ook bestrijden wij kakkerlakken, maar alleen als die bij meerdere woningen voorkomen. Denkt u dat u dit ongedierte in huis heeft? Neem dan contact met ons op.
Is er iets kapot aan uw huis? Sommige schades repareren wij, sommige schades moet u zelf (laten) repareren. Zijn wij verantwoordelijk? Dan lossen we het zo snel mogelijk voor u op.
Wie is verantwoordelijk?
Meestal is de gemeente verantwoordelijk voor straten, stoepen, straatverlichting en plantsoenen. Neem contact op met uw gemeente als er iets mis is.
Woont u in een appartement van BrabantWonen?
Dan kan het zijn dat stoepen, brandgangen, zijpaden, parkeerterreinen, rioolputten, lantaarnpalen en binnentuinen of plantsoenen bij het gebouw door ons worden onderhouden. Neem dan contact op met ons Servicebureau.
Als er een lantaarnpaal bij een gebouw kapot is, schrijf dan ook even op welk nummer er op de lantaarnpaal staat.
Zo weten wij precies waar we moeten zijn om weer voor licht te zorgen. Wel zo veilig.
Vernieling of graffiti
Is er iets vernield aan een appartementengebouw van BrabantWonen, of is er graffiti gespoten? Neem dan altijd contact met ons op.
Als u uit elkaar gaat of uw huisgenoot vertrekt maar één van u blijft op het adres wonen, dan moet u uw huurcontract aanpassen.
Dat kan op de volgende manieren:
- persoonlijk aan de balie
- via onderstaande knop
Let op: u moet wel allebei aan de balie komen of het formulier allebei ondertekenen.
Wij sturen u een bevestiging als we het contract hebben aangepast.
Ik wil de naam op het contract aanpassenUw huisgenoot is overleden. We condoleren u met uw verlies en we wensen u heel veel sterkte.
U moet een hoop regelen. Als u in het huis blijft wonen, dan moet u ook uw huurcontract aanpassen.
Dat kan op de volgende manieren:
- persoonlijk aan de balie
- via onderstaande knop
Wij vragen u een overlijdensakte mee te nemen of mee te sturen. Deze akte haalt u bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente.
Ik wil een overlijden meldenEen medehuurder woont samen met de hoofdhuurder en staat ook op het huurcontract. Een medehuurder heeft dezelfde rechten en plichten als de hoofdhuurder.
Bent u getrouwd of geregistreerde partners? Dan is uw partner automatisch medehuurder.
Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan kan iemand anders medehuurder worden als die aan alle vier de onderstaande voorwaarden voldoet:
- De medehuurder is minimaal 18 jaar oud.
- De medehuurder is geen ouder of kind van de hoofdhuurder.
- De medehuurder staat minimaal twee jaar op het adres ingeschreven bij de gemeente.
- U heeft een ‘gemeenschappelijke huishouding’: u betaalt bijvoorbeeld samen de kosten van de huishouding.
Een gemeenschappelijke huishouding betekent dat u echt samen het huishouden regelt. Wanneer u meerdere van de volgende vragen met JA kunt beantwoorden, is dat een aanwijzing dat u een gemeenschappelijke huishouding heeft:
- Betaalt u samen het huishouden, zoals de boodschappen, de inrichting van het huis enzovoort?
- Heeft u samen een en/of bankrekening?
- Heeft u gezamenlijke verzekeringen?
- Bent u elkaars fiscale partner?
- Onderneemt u gezamenlijke activiteiten?
- Zorgt u voor elkaar?
U hoeft niets te doen. De komende tijd gaat BrabantWonen langs bij alle woongebouwen. U ontvangt een brief wanneer we bij u langskomen. Tot die tijd kunt u uw scootmobiel gewoon blijven gebruiken en neerzetten waar u hem altijd neerzet.
U hoeft niets te doen. BrabantWonen komt niet bij u langs. De strengere regels gelden voor woongebouwen en niet voor huizen. U bent zelf verantwoordelijk voor het veilig parkeren van uw scootmobiel.
Vul dan het formulier in op deze website. Wij nemen dan contact met u op. Samen kijken we naar een goede en veilige plek voor uw scootmobiel.
- CIZ-indicatie
- Zorgplan: dat zijn de afspraken die u maakt met uw zorgaanbieder over welke zorg u nodig heeft.
U kunt de CIZ-indicatie of een zorgplan aanvragen via uw huisarts.
Oss:
- De Wellen (Arendsvlucht / Torenstaete)
- De Wellen (Begijnenstraat )
- De Ruwaard (Ministershof)
- Katwijk (Vredehof)
’s-Hertogenbosch
- Rivièra (Eemweg)
- De Grevelingen (Grevelingen)
- Badeloch (Eindhovenlaan)
- Nieuwehagen (Gervenstraat)
- Noorderkroon (Manis Krijgsmanhof)
Overig
- Berlerode (Kloosterhof - Berlicum)
- Catharinahof (Koninginnedijk - Grave)
- Laarstede (Laar - Nistelrode)
- Litserborg (Barbaradael - Den Dungen)
In het Onderhouds-ABC vindt u welke reparaties onder het service-abonnement vallen.
Als abonnee kunt u ons onder andere bellen voor:
- ontstoppingen
- het bijvullen van de cv-installatie
- het vervangen van kraanleertjes
- het repareren van sloten van binnendeuren
- reparaties aan de vlotter van het waterreservoir van uw toilet
Een ruit kapot? Als huurder moet u dit eigenlijk zelf betalen. Tenzij u deelneemt aan het glasfonds van BrabantWonen. Dan neemt BrabantWonen deze werkzaamheden van u over en kunt u ons bellen als er een ruit kapot is. Deelname aan het glasfonds kost € 1,75 per maand. U betaalt dit samen met de maandelijkse huur.
Wilt u lid van het glasfonds worden? Dat kunt u regelen via Mijn BrabantWonen, of via het contactformulier. Wilt u geen lid meer zijn van het glasfonds, dan kunt u dat schriftelijk opzeggen met een opzegtermijn van één maand.
Ik wil lid worden van het glasfondsEen ruit kapot? Als huurder moet u dit eigenlijk zelf betalen. Tenzij u deelneemt aan het glasfonds van BrabantWonen. Dan neemt BrabantWonen deze werkzaamheden van u over en kunt u ons bellen als er een ruit kapot is. Deelname aan het glasfonds kost € 1,75 per maand. U betaalt dit samen met de maandelijkse huur.
Wilt u lid van het glasfonds worden? Dat kunt u regelen via Mijn BrabantWonen, of via het contactformulier.
Wilt u geen lid meer zijn van het glasfonds, dan kunt u dat schriftelijk opzeggen met een opzegtermijn van één maand.
Ja, dat kan. Elk jaar krijgt u een eindafrekening voor de servicekosten. U krijgt dan geld terug of u moet bijbetalen.
Klopt het bedrag aan servicekosten niet in de brief met 'afrekening servicekosten'? Of heeft u een vraag over servicekosten? Neem dan contact met ons op.
De eindafrekening servicekosten gaat over een kalenderjaar. Dus van 1 januari tot en met 31 december. Bent u in dat jaar verhuisd? Dan staat in het overzicht dat u van ons krijgt voor welke periode wij de servicekosten berekenen. Bijvoorbeeld, als u op 1 mei bent verhuisd, bereken wij de servicekosten van 1 januari tot en met 30 april.
Woont u in een eengezinswoning of een appartement op de begane grond? Mist u een voortuin, maar heeft u voldoende ruimte om voor uw huis een prachtige geveltuin aan te leggen? De hele buurt kan ervan opfleuren, van zo’n ‘geveltuin’ voor uw woning. We bedoelen hiermee het stukje grond voor uw woning, dat nog net geen openbare weg is.
BrabantWonen stimuleert de aanleg van deze minivoortuinen en denkt graag met u mee!
Wilt u een geveltuin aanleggen voor uw woning? Neem dan eerst contact op met de wijkconsulent of de complexbeheerder van BrabantWonen in uw wijk. Deze kan u precies vertellen wat wel en niet mogelijk is en denkt heel graag met u mee.
BrabantWonen en Zayaz hebben een gratis uitleenpunt voor tuingereedschap opgezet voor bewoners uit West, Zuid en Oost 's-Hertogenbosch.
Of u nu op zoek bent naar een elektrische heggenschaar, een bladblazer, een hogedrukreiniger, een kruiwagen, een schop, het Tuingereedschap Uitleen Servicepunt helpt u eraan. Daarmee maakt u uw tuin weer picobello in orde.
Meer weten of lenen?
Neem contact op met de Tuingereedschap Uitleen Servicelijn.
- Woont u in West?
Bel 06 87 02 01 41. - Woont u in Zuid of Oost?
Dit uitleenpunt is voorlopig gesloten, u kunt terecht bij uitleenpunt West of Groote Wielen. - Woont u in Maaspoort?
Uitleenpunt Maaspoort wordt binnenkort geopend! - Woont u in Groote Wielen?
Bel 06 49 63 59 54
Wilt u ook vrijwilliger zijn bij een tuingereedschap uitleenpunt? Neem dan contact op met Vivian van Rootzelaar.
Voor het onderhouden van uw tuin bent u zelf verantwoordelijk. Dit geldt ook voor het onderhoud van onderdelen die u zelf verandert.
U moet ook zelf uw schutting onderhouden. Wilt u zelf een schutting plaatsen? Kijk dan in onze kwaliteitseis Tuinafscheiding.
Neem voordat u iets verandert altijd eerst contact met ons op. Voor sommige veranderingen heeft u vooraf toestemming nodig.
Ja, want zonnepanelen hebben nog steeds voordelen. U verlaagt uw energierekening. En het is goed voor het milieu. Tijdens het adviesgesprek vertelt Kemkens Solar hoeveel u maandelijks kunt besparen. Vraag dit adviesgesprek aan op deze pagina. U zit nergens aan vast.
Ja, op dit moment bespaart u nog steeds op uw energiekosten. We gaan dan uit van uw normale, gemiddelde verbruik en de huidige situatie.
De stroom die u niet zelf gebruikt, levert u terug aan uw energieleverancier. Uw energieleverancier houdt bij hoeveel stroom u teruglevert (overdag, zonnige dagen) en afneemt (avond, bewolkte dagen). Aan het eind van het jaar verrekent uw energieleverancier uw stroomverbruik. Hij trekt uw teruggeleverde stroom af van de stroom die u heeft afgenomen. Hierdoor gaan uw energiekosten omlaag.