Top 10 meestgestelde vragen
In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over hoe u aan een huurwoning kunt komen.
In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over hoe u een reparatieverzoek doet.
In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over betalingsachterstand of geldproblemen.
Als u gaat verhuizen, laat u uw woning leeg en schoon achter voor de volgende bewoner.
Behalve uw meubels verwijdert u bijvoorbeeld ook de vloerbedekking en gordijnen. De badkamer, de toiletten en de keuken zijn schoon. Ook zijn de muren in huis kaal en glad en is de tuin netjes onderhouden op het moment van de sleuteloverdracht.
In het menu Wonen met zorg vindt u meer informatie over ComfortWonen.
In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over extra kansen door loting.
In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over samenwonen.
In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over woningruil.
In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over urgentie.
In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over zelf uw woning aanpassen.
Asbest
In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over asbest.
Betalingsachterstand of geldproblemen
In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over betalingsachterstand of geldproblemen.
Bewonerscommissie
Wilt u weten of er een bewonerscommissie in uw buurt is? Neem dan contact op met Wim Sterks, consulent participatie. Hij vertelt u graag meer over alle mogelijkheden. Bel 088 28 16 101 of e-mail naar w.sterks@brabantwonen.nl.
ComfortWonen
In het menu Wonen met zorg vindt u meer informatie over ComfortWonen.
Duurzaamheid
In het menu Duurzaam wonen vindt u meer informatie over hoe u energie kunt besparen.
In het menu Duurzaam wonen vindt u meer informatie over wat wij doen aan duurzaamheid.
Een woning van BrabantWonen kopen
In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over een woning van BrabantWonen kopen.
Energietarieven
In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over energietarieven.
Extra kansen door loting
In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over extra kansen door loting.
Garages en parkeerplaatsen
In het menu Parkeerruimte vindt u meer informatie over garages en parkeerplaatsen.
Groen om uw huis
In het menu Duurzaam wonen vindt u meer informatie over groen om uw huis.
Hoe betaalt u?
Lukt het u door omstandigheden niet om de huur op tijd te betalen? Of heeft u andere schulden? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op.
Afhankelijk van uw situatie maken we een betalingsregeling of zoeken we een andere oplossing. Onze medewerkers kunnen u hierover informeren. U kunt ook via Mijn BrabantWonen een betalingsregeling aanvragen.
Als u het niet eens bent met een afschrijving, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Het kan zijn dat u of wij iets over het hoofd hebben gezien. Wij proberen in overleg met u tot een oplossing te komen.
Hoe komt u aan een huurwoning?
In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over hoe u aan een huurwoning kunt komen.
Hoe kunt u meedoen?
In het menu Meepraten en meedoen vindt u meer informatie over hoe u kunt meepraten en meedoen.
Hoe laat u uw woning achter?
Als u gaat verhuizen, laat u uw woning leeg en schoon achter voor de volgende bewoner.
Behalve uw meubels verwijdert u bijvoorbeeld ook de vloerbedekking en gordijnen. De badkamer, de toiletten en de keuken zijn schoon. Ook zijn de muren in huis kaal en glad en is de tuin netjes onderhouden op het moment van de sleuteloverdracht.
Ja, dat is mogelijk. Als u een aanpassing aan uw woning heeft gedaan, waardoor de woning meer waard is geworden, dan kunt u daar in bepaalde gevallen een (gedeeltelijke) vergoeding voor krijgen. De hoogte van zo’n vergoeding baseren we op het bedrag dat wij zelf betaald zouden hebben voor een vergelijkbare (standaard) verandering.
Als u heeft opgezegd komen we bij u langs om te kijken hoe de woning eruit ziet. We kijken dan of er nog dingen zijn die moeten worden opgeknapt en of u daarvoor verantwoordelijke bent of dat wij dat moeten aanpakken. We noemen dat de voorinspectie. Als er dingen zijn die u moet herstellen dan schrijven we dat op.
We maken ook een afspraak voor de eindinspectie. Dan komen we nog een keer kijken of alle afgesproken dingen zijn gedaan. Als dat allemaal goed is dan levert u de sleutels in en wensen we u veel succes op uw nieuwe adres!
Als blijkt dat niet al het afgesproken werk is gedaan dan knappen wij de woning alsnog op. De kosten moet u dan betalen. Dat ziet u dan in de eindafrekening.
Ini het menu Huur opzeggen vindt u meer informatie over hoe u uw woning moet achterlaten.
Huur opzeggen
In het menu Huur opzeggen vindt u meer informatie over hoe u de huur kunt opzeggen.
Huurcontract
In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over uw huurcontract.
Huurprijs
In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over de huurprijs.
Huurtoeslag
In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over huurtoeslag.
Huurverhoging
Per 1 juli 2020 wordt de huurprijs aangepast met de jaarlijkse huurverhoging. Ook dit jaar is de huurverhoging weer afhankelijk van uw inkomen. Mensen met een laag inkomen krijgen te maken met een kleine stijging. Wie meer verdient, krijgt ook meer huurverhoging. Hoe dit precies werkt leest u op de pagina over huurverhoging.
Hoeveel huurverhoging u krijgt, hangt af van het verzamelinkomen van uw huishouden.
- Bij een verzamelinkomen tot en met € 43.574,- is de huurverhoging 2,6%.
- Bij een verzamelinkomen hoger dan € 43.574,- is de huurverhoging 5,2%.
Hierop gelden de volgende uitzonderingen:
- Voor mensen met een chronische ziekte of handicap (volgens de voorwaarden die de Rijksoverheid heeft bepaald) is de huurverhoging 2,6%. U moet wel zelf aan ons doorgeven of u tot deze groep behoort.
- Voor mensen die op 1 juli 2020 de AOW-gerechtigde leeftijd hebben bereikt, is de huurverhoging 2,6%.
- Voor huishoudens die op 1 juli 2020 bestaan uit vier of meer personen, is de huurverhoging 2,6%.
- Als u een huis van BrabantWonen huurt in de vrije sector, is de huurverhoging 2,6%.
- Als u een parkeerplaats, garage, woonwagen, standplaats, studio of kamer huurt, is de huurverhoging 2,6%
In sommige gevallen pakt de huurverhoging lager uit, omdat de maximale huurprijs dan al bereikt is.
In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over huurverhoging.
De kale huur plus maximaal € 48 aan servicekosten waarvoor huurtoeslag mogelijk is. Dat zijn servicekosten voor:
- Schoonmaak gemeenschappelijke ruimten.
- Elektra gemeenschappelijke ruimten.
- Diensten van een huismeester, flatwacht of buurtconciërge.
- Reparaties en onderhoud aan dienst- en recreatieruimten.
Met een laag inkomen bedoelen we:
- Lager dan € 15.500 als u alleen woont.
- Lager dan € 26.500 als u met 2 personen woont.
- Lager dan € 33.500 als u met 3 of meer personen woont.
Met een iets hoger inkomen bedoelen we:
- Tussen € 15.500 en € 27.000 als u alleen woont.
- Tussen € 26.500 en € 37.000 als u met 2 personen woont.
- Tussen € 33.500 en € 43.500 als u met 3 of meer personen woont.
- U kunt huurbevriezing aanvragen, als u al minstens zes maanden meer huur betaalt dan u met uw inkomen kunt opbrengen. Er geldt dus een 'wachttijd' van zes maanden.
Uitzondering daarop is pensionering: als u met pensioen gaat, dan kunt u direct een aanvraag doen.
- Huurbevriezing moet u aanvragen vóórdat de jaarlijkse huurverhoging ingaat. Bij BrabantWonen is dat per 1 juli.
Eind april sturen we een brief over de huurverhoging. Daarin staat ook informatie over huurbevriezing. U kunt dan in mei en juni huurbevriezing aanvragen. BrabantWonen laat u schriftelijk weten of uw verzoek wordt toegekend.
Ja, de huurbevriezing geldt voor een jaar.
- U kunt huurverlaging vragen als u minstens zes maanden meer huur betaalt dan u met uw inkomen kunt opbrengen. Er geldt dus een 'wachttijd' van zes maanden.
Uitzondering daarop is pensionering: als u met pensioen gaat, dan kunt u direct een aanvraag doen.
- U kunt huurverlaging op elk gewenst moment aanvragen.
- Als we de huurverlaging toekennen, gaat de nieuwe huurprijs uiterlijk 2 maanden na de ontvangst van het volledige huurverlagingsvoorstel in. BrabantWonen laat u schriftelijk weten of uw verzoek wordt toegekend.
Klachten over ons
Als de Klachtencommissie heeft besloten dat uw klacht onterecht is, en u bent het daar niet mee eens, dan kunt u in beroep gaan bij de Huurcommissie.
De Klachtencommissie geeft advies over uw klacht aan het bestuur van BrabantWonen. De commissie behandelt uw klachten altijd serieus en probeert eventuele problemen zo snel en zo goed mogelijk op te lossen. De commissie bestaat uit vijf leden en is volledig onafhankelijk: de leden van de klachtencommissie hebben geen van allen banden - direct of indirect - met BrabantWonen.
De volgende klachten behandelt de Klachtencommissie niet:
- Klachten die niet eerst aan BrabantWonen zijn gemeld en met BrabantWonen zijn besproken.
- Klachten waarover de Huurcommissie een uitspraak doet (huurprijs, servicekosten).
- Klachten over het beleid van BrabantWonen.
- Klachten die in behandeling zijn bij de rechter. Hierbij kunt u denken aan iemand die een klacht heeft ingediend en gedagvaard is vanwege huurschuld of schade.
- Klachten over woningtoewijzing via WoonService. Hiervoor bestaat namelijk een aparte Klachtencommissie.
- Klachten die eerder al zijn behandeld door de Klachtencommissie.
- Een anonieme of discriminerende klacht.
Wilt u een klacht indienen bij de Klachtencommissie? Bekijk dan eerst de zaken die de Klachtencommissie niet behandelt.
Als u vervolgens besluit een klacht in te dienen, dan kan dit schriftelijk het adres van de Klachtencommissie BrabantWonen, Postbus 151, 5340 AD Oss. U kunt uw brief ook via dit formulier versturen.
Wanneer uw klacht is ontvangen door de Klachtencommissie, krijgt u per post een bevestiging. Met de Klachtencommissie is afgesproken dat de directie van BrabantWonen eerst nog mag reageren op uw klacht. Lukt het de directie niet om samen met u tot een oplossing te komen, dan wordt uw klacht behandeld door de Klachtencommissie.
De Klachtencommissie regelt hiervoor een hoorzitting: een officieel gesprek met de Klachtencommissie. U krijgt daarvoor een schriftelijke uitnodiging via de post. Als u wilt, kunt u iemand anders meenemen naar dit gesprek.
Ook medewerkers van BrabantWonen zijn aanwezig bij de hoorzitting.
Na de hoorzitting stuurt de Klachtencommissie een advies aan het bestuur van BrabantWonen. Het bestuur zal schriftelijk reageren op dit advies. Het advies van de Klachtencommissie en de reactie van het bestuur ontvangt u uiterlijk zeven weken na de hoorzitting.
In het menu Klachten over ons vindt u meer informatie over hoe u een klacht kunt indienen bij BrabantWonen.
Last van de buren
Helpt het niet dat u met uw buren heeft gepraat? Of kunnen uw buren niets veranderen aan hun gedrag? Als de overlast niet stopt dan kunt u andere stappen ondernemen. Afhankelijk van de overlast kunt u contact met ons opnemen, of direct met de politie.
In het menu Overlast vindt u meer informatie over wat u kunt doen als u last van uw buren heeft.
Mijn BrabantWonen
In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over Mijn BrabantWonen.
Ongedierte
De belangrijkste tips om te voorkomen dat je last krijgt van ongedierte in huis zijn: goed onderhoud, regelmatig schoonmaken en vocht vermijden.
Zijn ongedierte en plagen toch in je huis beland, dan kun je ze vaak bestrijden zónder gif. Kijk voor tips op de website van Milieu Centraal.
In het menu Overlast vindt u meer informatie over ongedierte.
Passend toewijzen
In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over op welke woningen u kunt reageren.
Reparatieverzoek
In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over hoe u een reparatieverzoek doet.
Samenwonen of afscheid nemen
In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over samenwonen.
Als u uit elkaar gaat maar één van u blijft op het adres wonen, dan moet u uw huurcontract aanpassen.
Dat kan op de volgende manieren:
- persoonlijk aan de balie
- via een online formulier op onze website
Let op: u moet wel allebei aan de balie komen of het formulier allebei ondertekenen.
Wij sturen u een bevestiging als we de het contract hebben aangepast.
Uw partner is overleden. BrabantWonen condoleert u met uw verlies en we wensen u heel veel sterkte.
U moet een hoop regelen. Als u op het adres blijft wonen dan moet u ook uw huurcontract aanpassen.
Dat kan op de volgende manieren:
- persoonlijk aan de balie
- via een online formulier
Wij vragen u een overlijdensakte mee te nemen of mee te sturen. Deze akte haalt u bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente.
Een gemeenschappelijke huishouding betekent dat u echt samen het huishouden regelt. Wanneer u meerdere van de volgende vragen met JA kunt beantwoorden, is dat een aanwijzing dat u een gemeenschappelijke huishouding heeft:
- Betaalt u samen het huishouden, zoals de boodschappen, de inrichting van het huis enzovoort?
- Heeft u samen een en/of bankrekening?
- Heeft u gezamenlijke verzekeringen?
- Bent u elkaars fiscale partner?
- Onderneemt u gezamenlijke activiteiten?
- Zorgt u voor elkaar?
Serviceabonnement en Glasfonds
In het Onderhouds-ABC kunt u Serviceabonnement aanvinken. U ziet dan precies welke werkzaamheden onder het Serviceabonnement vallen.
Als abonnee kunt u ons onder andere bellen voor:
- ontstoppingen;
- het bijvullen van de cv-installatie;
- het vervangen van kraanleertjes;
- het repareren van sloten van binnendeuren;
- reparaties aan de vlotter van het waterreservoir van uw toilet;
Wilt u een Serviceabonnement? U vraagt dit eenvoudig aan via Mijn BrabantWonen.
Een ruit kapot? Als huurder moet u dit eigenlijk zelf betalen. Tenzij u deelneemt aan het Glasfonds van BrabantWonen. Dan neemt BrabantWonen deze werkzaamheden van u over en kunt u ons bellen als er een ruit kapot is. Deelname aan het Glasfonds kost € 0,50 per maand. U betaalt deze bijdrage met de servicekosten.
Wilt u lid van het Glasfonds worden? Dat kunt u regelen via Mijn BrabantWonen, of via het contactformulier. Wilt u geen lid meer zijn van het Glasfonds, dan kunt u dat schriftelijk opzeggen met een opzegtermijn van één maand.
In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over het Serviceabonnement.
In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over het Glasfonds.
Servicekosten
Ja, dat kan. Elk jaar krijgt u een eindafrekening voor de servicekosten. U krijgt dan geld terug of u moet bijbetalen.
Klopt het bedrag aan servicekosten niet in de brief met 'afrekening servicekosten'? Of heeft u een vraag over servicekosten? Neem dan contact met ons op.
Studentenwoning
In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over studentenwoningen.
Tuin
Woont u in een eengezinswoning of een appartement op de begane grond? Mist u een voortuin, maar heeft u voldoende ruimte om voor uw huis een prachtige geveltuin aan te leggen? De hele buurt kan ervan opfleuren, van zo’n ‘geveltuin’ voor uw woning. We bedoelen hiermee het stukje grond voor uw woning, dat nog net geen openbare weg is.
BrabantWonen stimuleert de aanleg van deze minivoortuinen en denkt graag met u mee!
Wilt u een geveltuin aanleggen voor uw woning? Neem dan eerst contact op met de wijkbeheerder of de huismeester van BrabantWonen in uw wijk. Deze kan u precies vertellen wat wel en niet mogelijk is en denkt heel graag met u mee.
BrabantWonen en Zayaz hebben een gratis uitleenpunt voor tuingereedschap opgezet voor bewoners uit West, Zuid en Oost 's-Hertogenbosch.
BrabantWonen en Zayaz hebben een gratis uitleenpunt voor tuingereedschap opgezet voor bewoners uit West, Zuid en Oost 's-Hertogenbosch.
Of u nu op zoek bent naar een elektrische heggenschaar, een bladblazer, een hogedrukreiniger, een kruiwagen, een schop, het Tuingereedschap Uitleen Servicepunt helpt u eraan. Daarmee maakt u uw tuin weer picobello in orde.
Meer weten of lenen?
Neem contact op met de Tuingereedschap Uitleen Servicelijn.
- Woont u in West? Bel 06 43 11 58 58
- Woont u in Zuid of Oost? Bel 06 47 11 84 59
- Woont u in Maaspoort? Bel 06 83 39 77 38
- Woont u in Groote Wielen? Bel 06 83 03 01 94
In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over tuinonderhoud.
Urgentie
In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over urgentie.
Verhuizing doorgeven aan gemeente en andere organisaties
In het menu Huur opzeggen vindt u meer informatie over het doorgeven van uw verhuizing aan andere organisaties.
Verzekering
In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over verzekering.
Wat doet u, wat doen wij?
In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over wie welke reparaties doet.
In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over wie welk onderhoudswerk doet.
Wietplantage en drugshandel
In het menu Overlast vindt u meer informatie over wat u kunt doen bij wietplantages en drugs in uw buurt.
WMO-aanpassingen
In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over WMO-aanpassingen.
Woningruil
In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over woningruil.
Als u met iemand anders of met een ander huishouden wilt ruilen van woning, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen:
- U woont minimaal een half jaar in de woning
- U heeft geen huurachterstand
- De grootte van uw huishouden past bij de woning en het aantal kamers
- Uw inkomen moet passen bij de huurprijs van de andere woning
- U woont in een zelfstandige woning
- U heeft geen negatieve verhuurdersverklaring, bijvoorbeeld doordat u schulden heeft of overlast heeft veroorzaakt
Soms zijn er nog andere redenen waarom wij wel of niet akkoord gaan met woningruil. Dat hangt af van uw situatie. Kijk ook op de pagina Passend Toewijzen
Zelf uw woning aanpassen
In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over zelf uw woning aanpassen.
Zonnepanelen
In het menu Duurzaam wonen vindt u meer informatie over zonnepanelen.