Veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u een lijst met vragen en antwoorden. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.

natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen
natuurlijk samen

Op deze pagina vindt u een lijst met vragen en antwoorden. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.

1Ik wil mezelf inschrijven of mijn inschrijving verlengen. Hoe doe ik dat?

Om te kunnen reageren op een woning, garage of parkeerplaats moet u zich eerst inschrijven bij WoonService Regionaal. Dit kan als u minimaal 18 jaar bent. U betaalt daarvoor € 10 per jaar.

Vergeet niet om uw inschrijving na een jaar weer te verlengen als u ingeschreven wilt blijven. U krijgt een brief of mail als de inschrijving verlengd moet worden. Let op: als u via WoonService een nieuwe woning accepteert, dan moet u zich opnieuw inschrijven.

Reageren, inschrijven en verlengen van uw inschrijving kan dus niet via de website van BrabantWonen en ook niet via 'Mijn BrabantWonen', maar alleen via de website van WoonService Regionaal.

www.woonserviceregionaal.nl

4Hoe laat ik mijn woning achter?

Als u gaat verhuizen, laat u uw woning leeg en schoon achter voor de volgende bewoner.

U haalt uw meubels weg, en bijvoorbeeld ook de vloerbedekking en gordijnen. Behalve als u heeft afgesproken met de nieuwe huurders én met ons, dat u die spullen achterlaat.
De badkamer, de toiletten en de keuken zijn schoon. Ook de muren zien er netjes uit. Als er behang op zit, dan is dat schoon en het zit goed vast. De tuin is onderhouden op het moment dat u uw sleutel inlevert.

5Hoe werkt het loten voor woningen?

In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over extra kansen door loting.

6Ik ga samenwonen. Wat moet ik doen?

In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over samenwonen.

7Ik wil met iemand van woning ruilen. Kan dat?

In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over woningruil.

9Ik wil iets veranderen aan mijn huis. Kan dat?

In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over zelf uw woning aanpassen.

Ik denk dat er asbest in mijn huis zit. Wat moet ik doen?

In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over asbest.

Ik kan mijn huur niet betalen. Wat moet ik doen?

In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over betalingsachterstand of geldproblemen.

Is er een bewonerscommissie in mijn buurt?

Wilt u weten of er een bewonerscommissie in uw buurt is? Neem dan contact op met de woonconsulent van uw wijk.

Kijk op de pagina Wijkbeheer voor de contactgegevens.

Hoe kan ik energie besparen?

In het menu Duurzaam wonen vindt u meer informatie over hoe u energie kunt besparen.

Wat doet BrabantWonen aan duurzaamheid?

In het menu Duurzaam wonen vindt u meer informatie over wat wij doen aan duurzaamheid.

Ik wil mijn huis kopen van BrabantWonen. Kan dat?

In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over een woning van BrabantWonen kopen.

Wat zijn de tarieven voor blokverwarming en WKO-installatie?

In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over energietarieven.

Hoe werkt het loten voor woningen?

In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over extra kansen door loting.

Hoe maak ik mijn tuin watervriendelijk?

In het menu Duurzaam wonen vindt u meer informatie over groen om uw huis.

Wat doe ik als ik niet op tijd kan betalen?

Lukt het u door omstandigheden niet om de huur op tijd te betalen? Of heeft u andere schulden? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op.

Afhankelijk van uw situatie maken we een betalingsregeling of zoeken we een andere oplossing. Onze medewerkers kunnen u hierover informeren. U kunt ook via Mijn BrabantWonen een betalingsregeling aanvragen.

Wat doe ik als ik het niet eens ben met een afschrijving?

Als u het niet eens bent met een afschrijving, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Het kan zijn dat u of wij iets over het hoofd hebben gezien. Wij proberen in overleg met u tot een oplossing te komen.

Ik ontvang een mail of sms om mijn huur te betalen. Hoe zit dat?

Betaalt u uw huur wel eens te laat? Dat kan een keer gebeuren. Maar als het vaker gebeurt, wordt het bedrag dat u nog moet betalen snel groot. Heeft u een achterstand? Dan sturen we u vanaf nu een e-mail.

Via een link in het bericht kunt u dan alsnog uw huur betalen. Als we geen e-mailadres van u hebben dan sturen we een brief. Als uw achterstand blijft bestaan, dan sturen we een sms-bericht naar uw telefoon.

Controleer de afzender
Aan de afzender kunt u zien dat de mail van ons komt. De afzender moet zijn incasso@brabantwonen.nl. De link moet uitkomen op onze speciale betaalpagina. Die begint altijd met https://transacties.brabantwonen.nl/. Een sms-bericht heeft als afzender HUUR BW.

Bij twijfel bellen!
Kijk bij e-mails en sms altijd goed of het bericht echt van BrabantWonen komt. Twijfelt u? Bel ons dan even op 088 281 60 00, voordat u op een link klikt.

Op de afbeelding hieronder ziet u hoe zo'n mail eruit ziet.

voorbeeldmail huurachterstand

Hoe kom ik aan een huurwoning?

In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over hoe u aan een huurwoning kunt komen.

Ik wil mezelf inschrijven of mijn inschrijving verlengen. Hoe doe ik dat?

Om te kunnen reageren op een woning, garage of parkeerplaats moet u zich eerst inschrijven bij WoonService Regionaal. Dit kan als u minimaal 18 jaar bent. U betaalt daarvoor € 10 per jaar.

Vergeet niet om uw inschrijving na een jaar weer te verlengen als u ingeschreven wilt blijven. U krijgt een brief of mail als de inschrijving verlengd moet worden. Let op: als u via WoonService een nieuwe woning accepteert, dan moet u zich opnieuw inschrijven.

Reageren, inschrijven en verlengen van uw inschrijving kan dus niet via de website van BrabantWonen en ook niet via 'Mijn BrabantWonen', maar alleen via de website van WoonService Regionaal.

www.woonserviceregionaal.nl

Hoe laat ik mijn woning achter?

Als u gaat verhuizen, laat u uw woning leeg en schoon achter voor de volgende bewoner.

U haalt uw meubels weg, en bijvoorbeeld ook de vloerbedekking en gordijnen. Behalve als u heeft afgesproken met de nieuwe huurders én met ons, dat u die spullen achterlaat.
De badkamer, de toiletten en de keuken zijn schoon. Ook de muren zien er netjes uit. Als er behang op zit, dan is dat schoon en het zit goed vast. De tuin is onderhouden op het moment dat u uw sleutel inlevert.

Kan het ook zijn dat ik geld terugkrijg?

Ja, dat is mogelijk. Als u een aanpassing aan uw woning heeft gedaan, waardoor de woning meer waard is geworden, dan kunt u daar in bepaalde gevallen een (gedeeltelijke) vergoeding voor krijgen. De hoogte van zo’n vergoeding baseren we op het bedrag dat wij zelf betaald zouden hebben voor een vergelijkbare (standaard) verandering.

Hoe maak ik afspraken met de nieuwe huurder over overname?

Als u zaken ter overname wilt aanbieden - zoals tapijt, zonwering, gordijnrails of gordijnen, neem dan contact met ons op. Wij brengen u met de nieuwe huurder in contact.

Samen spreekt u dan af welke zaken de nieuwe huurder overneemt. Die zaken legt u vast op een speciale overnameverklaring, die u van ons ontvangt.

Als beide partijen de verklaring hebben ondertekend kunt de overnameverklaring bij ons inleveren.

Wanneer wordt mijn woning gecontroleerd?

Als u heeft opgezegd maken we een 'video afspraak' om te kijken hoe de woning eruit ziet. We kijken dan of er nog dingen zijn die moeten worden opgeknapt en of u daarvoor verantwoordelijke bent of dat wij dat moeten aanpakken. We noemen dat de voorinspectie. Als er dingen zijn die u moet herstellen dan schrijven we dat op.

Op de dag van de eindinspectie levert u de sleutel in. De sleutel gelabeld met het adres, of in een envelop met het adres erop, doet u in de brievenbus van ons kantoor. De dag erna gaat de opzichter naar de lege woning voor de eindinspectie.

Als blijkt dat niet al het afgesproken werk is gedaan dan knappen wij de woning alsnog op. De kosten moet u dan betalen. Dat ziet u dan in de eindafrekening.

Ik ga verhuizen. Hoe moet ik mijn huis achterlaten?

Ini het menu Huur opzeggen vindt u meer informatie over hoe u uw woning moet achterlaten.

Hoe zeg ik mijn huur op?

In het menu Huur opzeggen vindt u meer informatie over hoe u de huur kunt opzeggen.

Wat staat er in een huurcontract?

In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over uw huurcontract.

Hoe zit mijn huurprijs in elkaar?

In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over de huurprijs.

Kan ik huurtoeslag krijgen?

In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over huurtoeslag.

Wanneer kan ik huurverlaging aanvragen?

Soms is het mogelijk dat de huur omlaaggaat. Bijvoorbeeld als uw inkomen is gedaald of als uw woning een ernstig gebrek heeft. U kunt dan huurverlaging aanvragen.

In het menu Huur betalen vindt u meer informatie over Huurverlaging.

Bent u het niet eens met de Klachtencommissie?

Als de Klachtencommissie heeft besloten dat uw klacht onterecht is, en u bent het daar niet mee eens, dan kunt u in beroep gaan bij de Huurcommissie.

Wat doet de Klachtencommissie?

De Klachtencommissie geeft advies over uw klacht aan het bestuur van BrabantWonen. De commissie behandelt uw klachten altijd serieus en probeert eventuele problemen zo snel en zo goed mogelijk op te lossen. De commissie bestaat uit vijf leden en is volledig onafhankelijk: de leden van de klachtencommissie hebben geen van allen banden - direct of indirect - met BrabantWonen.

Welke zaken behandelt de Klachtencommissie niet?

De volgende klachten behandelt de Klachtencommissie niet:

  • Klachten die niet eerst aan BrabantWonen zijn gemeld en met BrabantWonen zijn besproken.
  • Klachten waarover de Huurcommissie een uitspraak doet (huurprijs, servicekosten).
  • Klachten over het beleid van BrabantWonen.
  • Klachten die in behandeling zijn bij de rechter. Hierbij kunt u denken aan iemand die een klacht heeft ingediend en gedagvaard is vanwege huurschuld of schade.
  • Klachten over woningtoewijzing via WoonService. Hiervoor bestaat namelijk een aparte Klachtencommissie.
  • Klachten die eerder al zijn behandeld door de Klachtencommissie.
  • Een anonieme of discriminerende klacht.
Hoe dient u een klacht in bij de Klachtencommissie?

Wilt u een klacht indienen bij de Klachtencommissie? Bekijk dan eerst de zaken die de Klachtencommissie niet behandelt.

Als u vervolgens besluit een klacht in te dienen, dan kan dit schriftelijk het adres van de Klachtencommissie BrabantWonen, Postbus 151, 5340 AD Oss. U kunt uw brief ook via dit formulier versturen.

Wat gebeurt er met uw klacht bij de Klachtencommissie?

Wanneer uw klacht is ontvangen door de Klachtencommissie, krijgt u per post een bevestiging. Met de Klachtencommissie is afgesproken dat de directie van BrabantWonen eerst nog mag reageren op uw klacht. Lukt het de directie niet om samen met u tot een oplossing te komen, dan wordt uw klacht behandeld door de Klachtencommissie.

De Klachtencommissie regelt hiervoor een hoorzitting: een officieel gesprek met de Klachtencommissie. U krijgt daarvoor een schriftelijke uitnodiging via de post. Als u wilt, kunt u iemand anders meenemen naar dit gesprek.

Ook medewerkers van BrabantWonen zijn aanwezig bij de hoorzitting.

Na de hoorzitting stuurt de Klachtencommissie een advies aan het bestuur van BrabantWonen. Het bestuur zal schriftelijk reageren op dit advies. Het advies van de Klachtencommissie en de reactie van het bestuur ontvangt u uiterlijk zeven weken na de hoorzitting.

Ik heb een klacht over BrabantWonen. Hoe dien ik die in?

In het menu Klachten over ons vindt u meer informatie over hoe u een klacht kunt indienen bij BrabantWonen.

Ik heb een klacht ingediend maar ben het niet eens met hoe die is afgehandeld. Wat nu?

Een klacht meldt u altijd eerst bij BrabantWonen. We kijken dan samen hoe we het kunnen oplossen. Heeft u een klacht bij ons ingediend, en vindt u dat we uw klacht niet goed hebben afgehandeld? Dan kunt u naar de onafhankelijke Klachtencommissie.

Wat als de overlast niet stopt?

Helpt het niet dat u met uw buren heeft gepraat? Of kunnen uw buren niets veranderen aan hun gedrag? Als de overlast niet stopt dan kunt u andere stappen ondernemen. Afhankelijk van de overlast kunt u contact met ons opnemen, of direct met de politie.

Ik heb last van mijn buren. Wat kan ik eraan doen?

In het menu Overlast vindt u meer informatie over wat u kunt doen als u last van uw buren heeft.

Ik wil graag mijn huurzaken online regelen. Kan dat?

In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over Mijn BrabantWonen.

Inloggen Mijn BrabantWonen

Bent u vergeten met welk e-mailadres u inlogt? Of bent u uw wachtwoord vergeten of wilt u dit wijzigen? Ga dan naar Mijn BrabantWonen om deze gegevens op te vragen.

Ik ben nieuw en wil voor de eerste keer inloggen bij Mijn BrabantWonen. Hoe doe ik dat?

De eerste keer dat u Mijn BrabantWonen bezoekt, moet u zich registreren. Via de knop 'Ik ben hier nieuw' kunt u de eerste keer eenvoudig inloggen met de registratienaam en registratiecode die u in twee aparte brieven of e-mails van ons heeft ontvangen. Heeft u deze gegevens niet meer in uw bezit neem dan contact met ons op.

Registeren Mijn BrabantWonen

Hoe voorkom ik ongedierte?

De belangrijkste tips om te voorkomen dat je last krijgt van ongedierte in huis zijn: goed onderhoud, regelmatig schoonmaken en vocht vermijden.

Zijn ongedierte en plagen toch in je huis beland, dan kun je ze vaak bestrijden zónder gif. Kijk voor tips op de website van Milieu Centraal.

Ik heb last van ongedierte. Wie lost dat op?

In het menu Overlast vindt u meer informatie over ongedierte.

Op welke huurwoningen kan ik reageren?

In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over op welke woningen u kunt reageren.

Ik ga samenwonen. Wat moet ik doen?

In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over samenwonen.

Mijn huisgenoot vertrekt. Wat moet ik doen?

Als u uit elkaar gaat of uw huisgenoot vertrekt maar één van u blijft op het adres wonen, dan moet u uw huurcontract aanpassen.

Dat kan op de volgende manieren:

Let op: u moet wel allebei aan de balie komen of het formulier allebei ondertekenen.

Wij sturen u een bevestiging als we de het contract hebben aangepast.

Mijn huisgenoot is overleden. Wat moet ik doen?

Uw huisgenoot is overleden. BrabantWonen condoleert u met uw verlies en we wensen u heel veel sterkte.

U moet een hoop regelen. Als u op het adres blijft wonen dan moet u ook uw huurcontract aanpassen.

Dat kan op de volgende manieren:

Wij vragen u een overlijdensakte mee te nemen of mee te sturen. Deze akte haalt u bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente.

Wat is een gemeenschappelijke huishouding?

Een gemeenschappelijke huishouding betekent dat u echt samen het huishouden regelt. Wanneer u meerdere van de volgende vragen met JA kunt beantwoorden, is dat een aanwijzing dat u een gemeenschappelijke huishouding heeft:

  • Betaalt u samen het huishouden, zoals de boodschappen, de inrichting van het huis enzovoort?
  • Heeft u samen een en/of bankrekening?
  • Heeft u gezamenlijke verzekeringen?
  • Bent u elkaars fiscale partner?
  • Onderneemt u gezamenlijke activiteiten?
  • Zorgt u voor elkaar?
Welke reparaties zitten in het Serviceabonnement?

In het Onderhouds-ABC kunt u Serviceabonnement aanvinken. U ziet dan precies welke werkzaamheden onder het Serviceabonnement vallen.

Als abonnee kunt u ons onder andere bellen voor:

  • ontstoppingen;
  • het bijvullen van de cv-installatie;
  • het vervangen van kraanleertjes;
  • het repareren van sloten van binnendeuren;
  • reparaties aan de vlotter van het waterreservoir van uw toilet;

Wilt u een Serviceabonnement? U vraagt dit eenvoudig aan via Mijn BrabantWonen.

Hoe word ik lid van het Glasfonds?

Een ruit kapot? Als huurder moet u dit eigenlijk zelf betalen. Tenzij u deelneemt aan het glasfonds van BrabantWonen. Dan neemt BrabantWonen deze werkzaamheden van u over en kunt u ons bellen als er een ruit kapot is. Deelname aan het glasfonds kost € 1,25 per maand. U betaalt deze bijdrage met de servicekosten.

Wilt u lid van het glasfonds worden? Dat kunt u regelen via Mijn BrabantWonen, of via het contactformulier. Wilt u geen lid meer zijn van het glasfonds, dan kunt u dat schriftelijk opzeggen met een opzegtermijn van één maand.

Wat is het Serviceabonnement?

In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over het Serviceabonnement.

Wat is het Glasfonds?

In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over het Glasfonds.

Kan het ook zijn dat ik achteraf servicekosten moet bijbetalen?

Ja, dat kan. Elk jaar krijgt u een eindafrekening voor de servicekosten. U krijgt dan geld terug of u moet bijbetalen.

Mijn servicekosten kloppen niet. Wat nu?

Klopt het bedrag aan servicekosten niet in de brief met 'afrekening servicekosten'? Of heeft u een vraag over servicekosten? Neem dan contact met ons op.

Ik zoek een studentenwoning. Hebben jullie die ook?

In het menu Onze woningen vindt u meer informatie over studentenwoningen.

Ik wil een geveltuin aanleggen. Hoe doe ik dat?

Woont u in een eengezinswoning of een appartement op de begane grond? Mist u een voortuin, maar heeft u voldoende ruimte om voor uw huis een prachtige geveltuin aan te leggen? De hele buurt kan ervan opfleuren, van zo’n ‘geveltuin’ voor uw woning. We bedoelen hiermee het stukje grond voor uw woning, dat nog net geen openbare weg is.

BrabantWonen stimuleert de aanleg van deze minivoortuinen en denkt graag met u mee!

Wilt u een geveltuin aanleggen voor uw woning? Neem dan eerst contact op met de wijkbeheerder of de huismeester van BrabantWonen in uw wijk. Deze kan u precies vertellen wat wel en niet mogelijk is en denkt heel graag met u mee.

Tuingereedschap lenen in s-Hertogenbosch

BrabantWonen en Zayaz hebben een gratis uitleenpunt voor tuingereedschap opgezet voor bewoners uit West, Zuid en Oost 's-Hertogenbosch.

Of u nu op zoek bent naar een elektrische heggenschaar, een bladblazer, een hogedrukreiniger, een kruiwagen, een schop, het Tuingereedschap Uitleen Servicepunt helpt u eraan. Daarmee maakt u uw tuin weer picobello in orde.

Meer weten of lenen?

Neem contact op met de Tuingereedschap Uitleen Servicelijn.

Er is schade aan mijn huis of aan mijn spullen. Hoe zit dat met de verzekering?

In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over verzekering.

Er is iets kapot aan mijn huis. Wie moet dat repareren?

In het menu Reparatie en schade vindt u meer informatie over wie welke reparaties doet.

Er zijn dingen aan mijn huis aan vervanging toe. Wie regelt het onderhoud?

In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over wie welk onderhoudswerk doet.

Ik wil met iemand van woning ruilen. Kan dat?

In het menu Huurzaken vindt u meer informatie over woningruil.

Aan welke voorwaarden moet ik voldoen voor woningruil?

Als u met iemand anders of met een ander huishouden wilt ruilen van woning, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • U woont minimaal een half jaar in de woning.
  • U heeft geen huurachterstand.
  • Uw huishoudgrootte past bij de woning en het aantal kamers.
  • Uw inkomen moet passen bij de huurprijs van de andere woning.
  • U woont in een zelfstandige woning.
  • U heeft geen negatieve verhuurdersverklaring, bijvoorbeeld doordat u schulden heeft of overlast heeft veroorzaakt.
  • Eén of beide woningen mogen geen 'bijzondere bestemming' hebben. Bijvoorbeeld een woning die verkocht wordt.
  • Eén of beide woningen mogen geen renovatie- of sloopwoning zijn.
  • U kunt niet ruilen tussen een koopwoning en huurwoning.
  • Als een ruilpartner niet de Nederlandse nationaliteit heeft, dan moet u een geldige verblijfsstatus of RNI kunnen aantonen.
  • De ruilpartners mogen niet inwonend zijn.
  • Er mag geen sprake zijn van woonfraude.

Soms zijn er nog andere redenen waarom wij wel of niet akkoord gaan met woningruil. Dat hangt af van uw situatie. Kijk ook op de pagina Passend Toewijzen.

Ik wil iets veranderen aan mijn huis. Kan dat?

In het menu Onderhoud vindt u meer informatie over zelf uw woning aanpassen.

Ik wil graag zonnepanelen aanleggen. Mag dat?

In het menu Duurzaam wonen vindt u meer informatie over zonnepanelen.

Wanneer kunt u meedoen aan de 65plus-verhuisregeling in Den Bosch?
  • U bent minimaal 65 jaar.
  • U woont in de gemeente 's-Hertogenbosch
  • U huurt een eengezinswoning van één van de woningcorporaties die deelnemen met minimaal 3 slaapkamers.
  • U heeft geen thuiswonende kinderen.
  • U heeft geen huurachterstand en krijgt van ons een positieve verhuurdersverklaring.
Wat krijgt u van ons in de 65plus-verhuisregeling Den Bosch?
  • U krijgt voorrang op het geselecteerde, vrijkomende aanbod van WoonService Regionaal gedurende 2 jaar.
  • U kunt reageren op het speciale woningaanbod voor de 65plus-verhuisregeling. Deze woningen zijn geschikt om lang zelfstandig thuis te blijven wonen.
  • U ontvangt eventueel een tegemoetkoming op de huurprijs van uw nieuwe woning.
  • U kunt gebruik maken van een verhuiscoach. U krijgt dan een adviesgesprek en ondersteuning bij uw verhuisadministratie.

Geen antwoord gevonden
op uw vraag?

Contact opnemen

Bel ons

  • Delen