Servicekosten

Woont u in een appartementengebouw? Dan betaalt u naast de huur meestal ook een bedrag aan servicekosten.

Een man die naast een andere man staat in een kamer met een kast

Woont u in een appartementengebouw? Dan betaalt u naast de huur meestal ook een bedrag aan servicekosten.

Servicekosten zijn kosten voor diensten zoals:

  • Schoonmaken van algemene ruimtes
  • Onderhouden van gemeenschappelijke tuinen
  • Schoonmaken van onbereikbaar glas
  • Inzet van een complexbeheerder of wijkconsulent
  • Stookkosten, elektra en water

De servicekosten zijn elke maand hetzelfde. Wij schatten deze kosten vooraf in. U betaalt deze servicekosten dus als voorschot. Aan het einde van het jaar krijgt u een overzicht van de werkelijke kosten.

  • Heeft u te veel betaald? Dan krijgt u geld terug.
  • Waren de werkelijke kosten hoger? Dan moet u bijbetalen.

Tussen 1 januari en 1 juli sturen wij u een overzicht met de werkelijk gemaakte servicekosten: de eindafrekening.

Ik heb een vraag / bezwaar over mijn servicekosten
Kan het ook zijn dat ik achteraf servicekosten moet bijbetalen?

Ja, dat kan. Elk jaar krijgt u een eindafrekening voor de servicekosten. U krijgt dan geld terug of u moet bijbetalen.

Mijn servicekosten kloppen niet. Wat nu?

Klopt het bedrag aan servicekosten niet in de brief met 'afrekening servicekosten'? Of heeft u een vraag over servicekosten? Neem dan contact met ons op.

Ik ben verhuisd. Hoe gaat dat met de servicekosten?

De eindafrekening servicekosten gaat over een kalenderjaar. Dus van 1 januari tot en met 31 december. Bent u in dat jaar verhuisd? Dan staat in het overzicht dat u van ons krijgt voor welke periode wij de servicekosten berekenen. Bijvoorbeeld, als u op 1 mei bent verhuisd, bereken wij de servicekosten van 1 januari tot en met 30 april.

Toon meer veelgestelde vragen
Sluiten

Vraag of Bezwaar Servicekosten

Nadat u het formulier heeft ingevuld, krijgt u binnen enkele minuten een bevestiging per e-mail. Herin staat ook uw unieke zaaknummer. Bewaar dit nummer goed, u heeft het nodig bij vervolgvragen.

1. Uw gegevens

  • Adres*
Deze site is beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing. Lees ook het privacyreglement van BrabantWonen.

2. Uw Melding

  • Wat wilt u doorgeven? Kies Vraag als u uitleg wilt of extra informatie zoekt. Kies Bezwaar als u vindt dat een bedrag niet klopt en u een officieel onderzoek wilt.
  • Wanneer kunt u uw voorschot verlagen?

    • U krijgt al meerdere jaren achter elkaar geld terug
    • U bent minder gaan verbruiken
      Bijvoorbeeld doordat uw gezin kleiner is geworden of doordat u energie of water bespaart. U moet dit kunnen laten zien, bijvoorbeeld met een rekening of overzicht van uw leverancier, of met een bewijs van energiebesparende maatregelen (zoals isolatie of zonnepanelen).
    • Uw laatste jaarafrekening laat het zien
      Als uit uw afrekening blijkt dat de echte kosten lager zijn dan uw betaalde voorschot, is uw voorschot te hoog.

     
    Let op:
    Het verlagen van uw voorschot is op eigen risico. Als uw verbruik toch hoger blijkt, moet u dit later bijbetalen bij de jaarafrekening.

    Voeg altijd uw laatste jaarafrekening toe.

  • U kunt hier aangeven welke voorschotten u wilt verlagen of verhogen:
  • Als u een vraag heeft over een post op uw afrekening
  • Belangrijk: gaat uw vraag over de warmte-afrekening van Ista, Techem of VWV? Neem dan direct contact op met:

  • Als u bezwaar maakt
  • Voorbeeld bezwaar:

    Bij de elektriciteitskosten (jaarafrekening 2025, bedrag € 120,-) maak ik bezwaar, omdat mijn eigen meterstanden lager zijn dan de standen in de eindafrekening. Ik vraag daarom om een overzicht van de gebruikte meterstanden en de berekening van het bedrag.

  • Geef aan waar u bezwaar tegen maakt. U kunt meerdere keuzes maken.

Deze site is beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing. Lees ook het privacyreglement van BrabantWonen.