BrabantWonen als energieleverancier

Meestal komt de energie (gas en stroom) in uw huis van een landelijke energieleverancier. Maar het kan ook zijn dat BrabantWonen uw energie levert. 

Meestal komt de energie (gas en stroom) in uw huis van een landelijke energieleverancier. Maar het kan ook zijn dat BrabantWonen uw energie levert. 

Als BrabantWonen de energie levert bepalen wij ook de energietarieven. En wij rekenen de energiekosten met u af als u bij ons huurt.

Onlangs heeft u een brief ontvangen over de wijziging van het energiecontract. Het is mogelijk dat u alleen een energiecontract via BrabantWonen heeft voor de algemene ruimtes in uw woongebouw. Sommigen van u hebben ook een energiecontract voor het eigen verbruik via ons. We hebben de meest gestelde vragen over deze wijziging alvast beantwoord.

Veelgestelde vragen

Wij bepalen de energietarieven alleen in de volgende gevallen:

  • U huurt een woning met een blokverwarming (een gezamenlijk ketelhuis).
  • U huurt een appartement in een gebouw met een WKO-installatie (Warmte-Koude-Opslag) waar de energie geleverd wordt door BrabantWonen. Of waar de energie wordt geleverd door een leverancier die wij hebben aangewezen.
  • U heeft een koopwoning waar BrabantWonen de energie levert. Dan bepaalt BrabantWonen de energietarieven. De tarieven voor koopwoningen vallen onder de ‘warmtewet’. We houden rekening met de tarieven van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). U kunt de energietarieven opvragen bij uw VvE-beheerder. De VvE-beheerder rekent de energiekosten ook met u af. Dat doet BrabantWonen dus niet rechtstreeks met u.

U bent huurder

Vast bedrag per maand

Maandelijks betaalt u een vast voorschot. Dat is elke maand hetzelfde bedrag. Voor het bepalen van dit voorschot kijken we naar uw verbruik van vorig jaar. Of naar het gemiddelde gebruik van het gebouw als u er net pas woont. Het bedrag dat u betaalt staat bij servicekosten, ‘voorschot nutsvoorzieningen met een individuele meter’.

Meer of minder energie gebruikt?

Heeft u minder energie gebruikt dan we van te voren dachten? Dan betalen wij het verschil aan u terug. Heeft u meer energie gebruikt dan we dachten? Dan moet u het verschil aan ons betalen. Dat staat in de eindafrekening. Die sturen wij u elk jaar voor 1 juli. We kijken daarin naar hoeveel energie u echt heeft gebruikt in het afgelopen jaar. Dat zien we op uw eigen energiemeter. We rekenen af over de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Huurhuis en eigen energieleverancier

Bent u huurder en heeft u zelf een energieleverancier uitgekozen? Dan bepaalt deze energieleverancier de energietarieven. Die stuurt u dan ook zelf een rekening.

Vraag en antwoord

Ik maak zelf mijn huur en servicekosten over of heb een periodieke afschrijving ingesteld. Moet ik iets doen voor deze verhoging in 2024?

Ja, zorg dat u het nieuwe huurbedrag met het aangepaste voorschotbedrag overmaakt naar BrabantWonen.

Kan ik mijn voorschot aanpassen?

Nee, u kunt zelf het voorschotbedrag niet aanpassen om te voorkomen dat u moet bijbetalen bij de afrekening servicekosten 2025.

Waarom betaal ik vanaf september al een hoger voorschot voor energie als het nieuwe contract pas in 2025 ingaat?

Wij baseren uw nieuwe voorschot bedrag op de afrekening stook- en servicekosten van 2023. Daarnaast houden we alvast rekening met de verhoogde tarieven voor 2025. Door dit al voor het stookseizoen door te voeren, beperken we het risico op bijbetalen. Uiteindelijk betaalt u alleen voor uw werkelijke verbruik. Mocht u te veel hebben betaald, dan krijgt u dat bedrag terug na de afrekening in 2025. 

Ik kan deze verhoging echt niet betalen en maak me zorgen. Wat kan ik doen?

Blijf niet met uw zorgen rondlopen. Neem contact met ons op via 088 281 60 00. We bespreken uw situatie en kunnen een betalingsregeling afspreken.

Meer vragen (6)

Meer informatie

  • Delen