Betalingsachterstand of geldproblemen

Lukt het u door omstandigheden niet om de huur op tijd te betalen? Of heeft u andere schulden? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. 

Geldproblemen beginnen klein. Het is belangrijk er meteen iets aan te doen, vóórdat de achterstanden te groot zijn. Aarzel dus niet, maar neem zo snel mogelijk contact met ons op als u er niet meer uitkomt.

Afhankelijk van uw situatie maken we een betalingsregeling of zoeken we een andere oplossing. Onze medewerkers kunnen u hierover informeren. U kunt ook via Mijn BrabantWonen een betalingsregeling aanvragen of onderstaand formulier invullen.

Velden met een * zijn verplicht

Vraag en antwoord

Ik heb een brief gekregen dat ik een huurachterstand heb. Wat nu?

Vanaf 1 januari 2020 nemen we sneller contact met u op als de huur te laat binnen is. Vaak zal er niets aan de hand zijn. Maar als dat wel zo is, zijn we er op tijd bij om samen met u naar een oplossing te kijken. We willen voorkomen dat mensen een huurachterstand hebben.

Als u niet in één keer het bedrag kan betalen, neemt u dan alstublieft contact op met onze afdeling incasso. Zij kunnen op maat afspraken met u maken om ervoor te zorgen dat de huurachterstand wordt ingelopen.

Eerder kreeg ik nooit een brief en nu wel. Hoe kan dat?

In het huurcontract is afgesproken dat de huur vooraf voor de 5e van de maand betaald moet worden.
Voorheen gedoogden wij dat mensen aan het einde van de maand betaalden omdat dat beter uitkwam, omdat bijvoorbeeld de uitkering dan pas binnenkomt.

Dit betekent alleen wel dat u altijd een achterstand heeft gehad, misschien zonder dat u zich daar bewust van bent. We willen betalingsachterstand voorkomen. En dus sturen we u nu altijd een brief als er sprake is van een achterstand. Dus ook wanneer u eerder altijd achteraf betaalde.

Dit doen we zodat u er bewust van bent dat u een achterstand heeft. Als u dit niet in een keer op kan lossen, denken we graag met u mee. Zo kunnen we bijvoorbeeld een kleine betalingsregeling afsluiten.

Ik kan niet in een keer twee huren betalen. Wat nu?

Wij snappen dat u niet zomaar in één keer vooruit kan betalen. Wij denken graag met u mee.

Misschien kunnen we een betalingsregeling afspreken. Op die manier loopt u langzaam in en betaalt u uiteindelijk de huur aan het begin van de maand. Dan heeft u geen huurachterstand meer.

Neem contact op met de afdeling Incasso. Zij kunnen met u meedenken en afspraken maken over het vervolg.

Ik betaal altijd op het moment dat mijn inkomen binnenkomt, kan dat niet meer?

Jawel, dit kunt u blijven doen. We maken dan alleen de extra afspraak dat u voortaan vooruit betaalt. We maken dan voor de huidige maand een betalingsregeling.

Als voorbeeld: u betaalt nu de huur elke keer achteraf op het moment dat uw inkomen binnenkomt. Dus de huur van januari op 20 januari. We geven u de mogelijkheid om op de 20ste te blijven betalen.

Oplossing: u maakt de afspraak met ons om voortaan op 20 januari de huur van februari te betalen.
We kunnen dan voor de maand januari een betalingsregeling afspreken. 
U krijgt dan geen brieven meer van ons en na een paar maanden is uw betalingsregeling afgelost en betaalt u voortaan de huur vooruit. U heeft dan geen achterstand meer.

Wat zijn de contactgegevens van incasso?

De afdeling Incasso is bereikbaar op 088 281 60 00 (keuze 2) of via mailadres incasso@brabantwonen.nl.
U kunt ons op werkdagen bellen tussen 8.00 uur en 12.30 uur.

Ook kunt u langskomen. Op werkdagen zijn wij geopend van 8.30 uur tot 12.30 uur.
Komt u liever in de middag? Maak dan met ons een afspraak.

Ik heb geprobeerd te bellen, maar er is een lange wachtrij. Wat nu?

Op dit moment is het druk bij de afdeling incasso. We proberen iedereen goed te woord te staan en deze gesprekken duren vaak wat langer.

Als u de wachtrij te lang vindt, kunt u altijd op een later moment terugbellen.

Ook kunt u een e-mail sturen naar Incasso@brabantwonen.nl en vragen of wij contact met u opnemen. Of doe dit via Mijn BrabantWonen. U wordt dan op een later moment teruggebeld.

Meer informatie

  • Delen