Begin 2026 hebben we kennisgenomen van de recente ontwikkelingen en zorgen rondom het gebruik van UF-schuim als isolatiemiddel voor woningen. BrabantWonen neemt dit serieus en heeft maatregelen genomen. Hieronder leest u wat dit betekent.
Op een aantal plaatsen in Nederland zijn meldingen gedaan van gezondheidsklachten na het aanbrengen van dit type schuim. De GGD adviseerde daarom in februari 2026 om uit voorzorg dit product voorlopig niet meer te gebruiken. Wij volgen deze richtlijn.
We zijn gestopt met het gebruik van UF-schuim
De gezondheid en veiligheid van onze bewoners staan voorop. Daarom zijn wij direct gestopt met het toepassen van UF-schuim. Voor nieuwe werkzaamheden gebruiken we andere materialen zonder formaldehyde.
We deden onderzoek in een aantal woningen
Wij onderzochten 18 woningen in Ussen (Oss), waar recent UF-schuim was toegepast.
We keken hoeveel formaldehyde er in de lucht zit.
Uit de metingen blijkt dat er door het gebruik van het UF-schuim niet te veel formaldehyde in de lucht is gekomen. Er is op dit moment geen aanleiding voor verdere grote onderzoeken of ingrijpende maatregelen.
We informeren onze huurders
Wij begrijpen dat de adviezen van de GGD vragen of zorgen op kunnen roepen. Daarom informeerden we alle bewoners bij wie de afgelopen 5 jaar UF-schuim is gebruikt. Enkele bewoners hebben klachten gemeld. Wij bezoeken deze bewoners persoonlijk om te onderzoeken of deze klachten te maken kunnen hebben met het UF-schuim en kijken samen wat er nodig is om de luchtkwaliteit in de woning te verbeteren.
Wat moet u doen als u klachten heeft?
We vragen huurders om bij klachten, zoals irritatie aan ogen, keel of luchtwegen, contact op te nemen met de huisarts of GGD en met ons. Ook adviseren we huurders om goed te ventileren.