nieuwsoverzicht 13/10/2020

Taboe doorbreken

Wat doet een budgetcoach? Voor wie zijn ze er? En welke taboes moeten we nú doorbreken, volgens hen? We vroegen het budgetcoach Yvonne van Nijnatten van Ons Welzijn in Oss. “Het mooiste moment vind ik als mensen durven te vertellen wat er speelt en we écht op zoek kunnen naar een oplossing.”  

Budgetcoach Yvonne
Wat doe je als budgetcoach? 
Als BrabantWonen merkt dat een huurder moeite heeft om de huur te betalen, of als een huurder zelf aangeeft dat hij of zij in de problemen kan komen, melden zij een huurder aan bij ons. Dat doen ze zo vroeg mogelijk, om grotere problemen voor te zijn. Als ik zo’n aanmelding binnen heb leg ik contact en maak ik een afspraak met de huurder. De eerste insteek van zo’n gesprek is natuurlijk het betalingsprobleem. Wat is er gebeurd en veranderd in zijn of haar financiële situatie? Vaak heeft het te maken met een het wegvallen van inkomsten, zoals het verliezen van een baan. En zijn er andere problemen die meespelen, zoals een echtscheiding of een andere ingrijpende gebeurtenis. 

Ik maak samen met de huurder een overzicht van de situatie en welke ondersteuning ze kunnen krijgen. Soms ga ik ook mee met een intakegesprek bij de gemeente. Ik zie vaak dat mensen niet weten op welke regelingen ze recht op hebben. Het is fijn dat ik als budgetcoach de tijd en aandacht kan geven om ze op weg te helpen. 

Vinden mensen het lastig om hulp te vragen? 
Vaak wel. Iedereen heeft een bepaalde trots. In deze tijd komen ZZP’ers meer bij ons in beeld: die hebben heel lang hun eigen boontjes kunnen doppen. Zij voelen schaamte als ze het niet meer voor elkaar krijgen – wat natuurlijk niets is om je voor te schamen. Het overkomt heel veel mensen. Maar er zijn ook huurders die bijvoorbeeld moeite hebben om digitaal dingen te regelen, zoals het kwijtschelden van belastingen. Net als laaggeletterdheid, daar kampen in Nederland 1 miljoen mensen mee! Zij zijn niet zozeer analfabeet, maar als ze een brief krijgen kunnen zij 60 procent van de woorden niet lezen. Ze leggen het weg omdat het te moeilijk is. De drempel om naar de gemeente te gaan kan voor mensen hoog zijn.  

Op welke momenten vind je je werk het leukst? 
Het mooiste moment vind ik als mensen durven te vertellen wat er speelt en we écht op zoek kunnen naar een oplossing. 
Als mensen erkennen wat er speelt en het durven te vertellen. Ik zie dan dat er iets van ze afvalt. Mensen verwachten dat ik daar een oordeel over heb, maar het tegendeel is waar. Ze denken dat ze de enige zijn, maar als je eens nagaat hoeveel mensen er last van hebben! Als iemand accepteert dat een probleem er is, kunnen we op zoek naar een oplossing. Het is echt maatwerk. Je kijkt wie je voor je hebt en maakt een inschatting welke oplossing voor hem of haar kan werken. Het doel is dat iemand weer zelfredzaam wordt. 

Wat vind je lastig aan je werk? 
Bij sommige mensen kan ik geen ingang vinden. Zij zeggen afspraken af bijvoorbeeld, waardoor je geen eerste contact kan leggen. Er zijn ook huurders die hun problemen wegwuiven of onbelangrijk maken. Dat kan ervoor zorgen dat de schade veel groter wordt dan het had hoeven zijn. Het is jammer als het zo ver moet komen. Soms weet ik wat er bij iemand speelt, maar kan ik er niets aan doen. Het is toch iemands eigen verantwoordelijkheid om hulp toe te staan. Nu moet ik zeggen dat BrabantWonen heel veel doet om mensen op weg te helpen hoor. Ze hebben een lange adem.  

Wat zouden huurders met geldproblemen moeten weten? 
Veel mensen die ik voor het eerst ontmoet komen schoorvoetend binnen. Ze zijn terughoudend: wat kun jij nou voor mij betekenen? Tijdens het gesprek merken ze dat het geen ‘moeten’ is, ik ben er voor jou. Het is mooi als dat bij mensen binnenkomt – dat het voor hen iets oplevert. Ik zie in veel trajecten resultaat. Of het nu door een cursus komt of omdat iemand leert om dingen zelf te doen: mensen komen er bijna altijd iets mee vooruit. Soms is het al voldoende om samen een financieel overzicht te maken. 

Dus als je problemen hebt, trek aan de bel. Het is niet erg als het financieel niet goed gaat en  je het even niet meer weet. Er is altijd een oplossing te vinden. Ik snap dat je het zelf wil oplossen, maar dat hoeft niet. Wees er vroeg bij, dan voorkom je dat het een groter probleem wordt. En onthoud: het overkomt niet alleen jou! Je hoort het bijna nooit in je omgeving omdat mensen het elkaar niet vertellen, maar het speelt bij veel meer mensen.  


Meer informatie