Training ‘Zorgsignalen achter de voordeur’
alle verhalen 25/04/2022

Training ‘Zorgsignalen achter de voordeur’

Een probleem begint vaak klein of ongemerkt. Als je bijvoorbeeld een keer je sleutel vergeet, of je komt niet op iemands naam, denk je niet meteen aan dementie. Als je graag een biertje of glas wijn drinkt bij het eten, ben je niet ineens verslaafd. En als je een keer de huur niet kunt betalen, heb je niet direct geldproblemen. Toch kan iets kleins uitgroeien tot iets groots. Daarom is het belangrijk om er op tijd bij te zijn. Onze eigen vakmensen en onderhoudspartners spelen daar een belangrijke rol in. Zij komen achter de voordeur en kunnen vaak in vroeg stadium een probleem signaleren. Ze volgen daar zelfs een speciale training voor.

Cursus zorgsignalen achter de voordeur

Op 31 maart nemen we een kijkje in Wijkcentrum Schadewijk in Oss. De vakmensen van Gebroeders van Herpen, Van den Bouwhuijsen en Vos Vakwerk volgen binnen de training ‘Zorgsignalen achter de voordeur’. Ze leren er hoe ze mogelijke problemen of misstanden kunnen signaleren, zoals verwaarlozing, vervuiling, vermoedens van huiselijk geweld, verslaving of dementie. Eerder volgden onze eigen vakmensen deze training al, nu dus ook onze onderhoudspartners. Wat hebben bewoners daar nu precies aan?

We vragen het een van de deelnemers, Werner Beset van Van den Bouwhuijsen. Hij heeft net de training gevolgd. Werner: “Bewoners hebben hier heel veel aan! Je geeft niet graag toe dat je problemen hebt. Dat is logisch, zo zitten mensen in elkaar. Vaak schaamt iemand zich om met z’n problemen naar buiten te komen. Maar ja, pas als je weet dat er iets speelt, kun je iemand helpen. Zodat iemand niet in zijn eentje hoeft lopen aanmodderen.”

Signalen herkennen

Het begint ermee dat je signalen herkent. Daar gaat een groot deel van de training over. Diana Vaartjes verzorgt de training. “Vakmensen hebben een technische gereedschapskist bij zich, maar ook een sociale”, zegt ze. “Die heb je altijd al, van jezelf. Je moet hem gewoon gebruiken. Als een vakman ergens binnenkomt, heeft hij meteen een idee van iemand. Het is iemand die leuk is, of onaardig… Of iemand waar het niet goed mee gaat. Het is dan aan de vakman om daar iets mee te doen; om die sociale gereedschapskist aan te spreken. Dat hoeft niet iets heel ingewikkelds te zijn, hoor.”

Werner Beset: “Wij vakmannen handelen vaak automatisch. Dan gaan we bijvoorbeeld meteen op de reparatie af. Terwijl je juist bij de kennismaking een goed beeld van de bewoner krijgt. Hoe reageert iemand op jouw vragen en antwoorden? Vaak kun je daar al heel veel uit opmaken.”

Vaak kleine dingen

Theo Strik, vakman bij BrabantWonen, heeft al veel ervaring met signaleren achter de voordeur. “Het begint vaak met kleine dingen”, vertelt Theo. “Neem iemand met beginnende dementie. Die is bijvoorbeeld de sleutel kwijt. En dan meer dan één keer. Op een gegeven moment krijg je toch een onderbuikgevoel: ‘Laat ik toch dat slot maar even maken’. En dan vraag je bij een kopje koffie wat over eventuele kinderen, familie. Hebben ze iemand in de buurt, contact met de buren? Zo kun je een verhaal langzaam een beetje afpellen. Vaak is er niks aan de hand. Maar soms denk je: ‘Ik geef het even door’. Bijvoorbeeld als iemand drie keer hetzelfde verhaal vertelt. Of als je merkt dat het iemand niet meer lukt zijn huishouden te doen. Of gewoon het gevoel hebt dat er iets ‘niet pluis’ is. Meestal gaat de wijkbeheerder dan een keer op bezoek. Die weet wat er in de wijk en bij de bewoners speelt. En of er misschien al extra aandacht is voor een huishouden.”

Is er iets of iemand waarover je je zorgen maakt? Bel gerust naar 088 281 60 00, of stuur een mailtje naar thuis@brabantwonen.nl. We gaan altijd vertrouwelijk met je zorgen om.