iedereen lekker wonen iedereen lekker wonen iedereen lekker wonen iedereen lekker wonen iedereen lekker wonen iedereen lekker wonen iedereen lekker wonen iedereen lekker wonen iedereen lekker wonen iedereen lekker wonen
Nieuws
iedereen lekker wonen

Brievenactie eindafrekening afgerond

16 mei 2017 9:45

In 2014 is gebleken dat bij BrabantWonen in een aantal gevallen fouten waren voorgekomen bij de eindafrekening van vertrekkende huurders in Oss. Om deze fouten te kunnen herstellen, heeft BrabantWonen de afgelopen jaren op verschillende manieren geprobeerd om mogelijke gedupeerden op te sporen. Mensen die ten onrechte teveel betaald hadden, kregen hun geld terug. Hierover bracht BrabantWonen, zoals afgesproken, deze maand rapport uit aan de gemeente Oss.

Wanneer mensen de huur opzeggen en hun huurwoning verlaten, moeten zij deze in goede staat achterlaten. Bij de inspectie bespreekt de opzichter wat mag blijven zitten of wat de huurder nog moet verwijderen of herstellen. Een huurder kan ervoor kiezen dit niet zelf te doen, maar door BrabantWonen te laten uitvoeren. De kosten hiervoor komen op de eindafrekening. Het blijkt dat we daar soms te streng in zijn geweest.

Nadat de fouten aan het licht kwamen, heeft BrabantWonen via verschillende media de oud-huurders opgeroepen zich te melden als ze vermoeden dat ze teveel hadden betaald. Daarnaast hebben we ruim 1.300 oud-huurders direct benaderd. Alle ex-bewoners die tussen 2010 en 2014 hun huur opzegden en nu nog in Oss wonen kregen een persoonlijke brief. Hiervoor kreeg BrabantWonen medewerking van de gemeente Oss, die hiervoor éénmalig de nieuwe adressen van de oud-huurders verstrekte.

Fouten gecorrigeerd

Bij alle reacties hebben we de eindafrekening opnieuw bekeken. Als bleek dat er ten onterechte kosten in rekening waren gebracht, hebben we deze gerestitueerd. Daarnaast controleerden we intern alle lopende betalingsregelingen en incassozaken rondom eindafrekeningen. Sinds eind 2014 werden totaal 165 eindafrekeningen opnieuw beoordeeld. In 115 gevallen werd overgegaan tot restitutie.

Nieuwe fouten voorkomen

Ondertussen nam BrabantWonen maatregelen om nieuwe fouten te voorkomen. We zorgden voor duidelijkere communicatie over het zelf aanbrengen van veranderingen, extra training voor medewerkers en we leggen alle inspecties voortaan vast met foto's. Met resultaat, want sinds medio 2015 zijn er geen nieuwe klachten meer binnen gekomen.

Reageren blijft mogelijk

BrabantWonen betreurt dat er in het verleden fouten zijn gemaakt. Dat willen we rechtzetten. We hebben zoveel mogelijk mensen proberen te bereiken. Maar iedereen die denkt dat de eindafrekening niet helemaal klopte, kan dat nog steeds bij ons aangeven. Ook huurders die langer dan 5 jaar geleden vertrokken zijn of zich buiten Oss hebben gevestigd. U kunt daarvoor contact opnemen met het Servicebureau.




Een ogenblik geduld a.u.b.