Contact met BrabantWonen
 

Klantenservice

Heeft u een vraag? Kijk dan hieronder in de lijst met veelgestelde vragen. Staat het antwoord op uw vraag er niet bij, neem dan contact op met de vestiging in uw woonplaats.

Inloggen

Ik ben huurder van BrabantWonen. Kan ik ook inloggen op Mijn BrabantWonen?

Iedereen die staat ingeschreven als woningzoekende in Oss, heeft toegang tot Mijn BrabantWonen. Het is in de toekomst de bedoeling dat huurders van BrabantWonen ook kunnen inloggen op de website om zelf een aantal zaken online te regelen. Zover is het helaas nog niet. Wij brengen u op de hoogte wanneer u kunt inloggen op Mijn BrabantWonen en van onze online diensten gebruik kunt maken.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat moet ik doen?

Het is handig uw wachtwoord ergens te noteren, zodat u het niet vergeet. Als u uw wachtwoord vergeten bent, gaat u op de website naar 'inloggen' en kiest voor de mogelijkheid 'wachtwoord vergeten'. U kunt daar uw klantnummer invullen. We sturen dan automatisch uw wachtwoord opnieuw naar het e-mailadres wat in het systeem bekend is.

Als u geen e-mailadres heeft opgegeven, neemt u contact op met de afdeling Klant & Wonen. U kunt daar uw e-mailadres doorgeven, daarna kunt u uw wachtwoord opvragen zoals hierboven beschreven.

Ik kan niet inloggen, hoe komt dat?

Alle woningzoekenden in Oss hebben rond 16 januari 2012 een brief of e-mail ontvangen  met een nieuw klantnummer en wachtwoord. Deze gegevens heeft u nodig om in te loggen op de nieuwe website.

Inschrijven

Ik heb geen e-mailadres, kan ik dan toch inschrijven?

Als u geen e-mailadres heeft, kunt u niet via de website inschrijven en reageren op woningen. U kunt dan op ons kantoor langskomen aan de balie van de afdeling Klant & Wonen om in te schrijven.

Tip: als u zelf geen e-mailadres heeft, kunt u misschien het e-mailadres van een kennis of familielid opgeven. Dan kunt u uiteraard wel reageren op het woningaanbod via onze website.

Ik kan niet inschrijven, hoe kan dat?

Waarschijnlijk bent u dan al eerder ingeschreven geweest bij BrabantWonen. U kunt contact opnemen met afdeling Klant & Wonen om uw bestaande klantgegevens op te vragen.

 

Waarom moet ik mijn inschrijving verlengen?

Ieder jaar vragen wij u uw inschrijving bij BrabantWonen te verlengen. Als er in uw inschrijving een e-mailadres bekend is, ontvangt u jaarlijks een e-mail of u nog ingeschreven wilt blijven.

Hebben wij geen e-mailadres in uw inschrijving? Dan ontvangt u een brief en kunt u schriftelijk aangeven of u nog ingeschreven wilt blijven. Het is belangrijk dat eventuele wijzigingen in uw inschrijving tijdig bij ons bekend zijn.

Wat houdt de inkomenstoets in?

Corporaties zijn verplicht uw inkomen te toetsen voordat een huurcontract wordt opgesteld. Hiervoor overlegt u bewijzen waaruit blijkt wat het belastbaar jaarinkomen is van u en uw eventuele medebewoners. Eventuele inkomsten van inwonende kinderen worden niet meegerekend. Deze bewijzen bestaan uit het volgende:

  • een inkomensverklaring (voorheen IB60-formulier) van de Belastingdienst
  • meest recente belastingaanslag
www.belastingdienst.nl

Huurtoeslag

Hoe kan ik huurtoeslag aanvragen?

Huurtoeslag kunt u aanvragen bij de belastingdienst. Dit kan door het aanvraagformulier te downloaden van www.toeslagen.nl. Ook kunt u een aanvraagformulier opvragen via telefoonnummer 0800-0543

Hoe ontvang ik de huurtoeslag?

Wijziging per 1 januari 2014
Vanuit de overheid is besloten dat met ingang van 1 januari 2014 de Belastingdienst de huurtoeslag alleen nog maar naar uw eigen rekening mag overmaken. U moet vanaf 1 januari dan zelf het volledige huurbedrag (inclusief de huurtoeslag) aan BrabantWonen betalen.

Huur betalen

Hoe kan ik een betalingsregeling afspreken?

Als u een keer niet op tijd uw huur kunt betalen, raden wij u aan om meteen contact op te nemen met de afdeling Incasso van BrabantWonen. In sommige gevallen spreken we een betalingsregeling af. Onze medewerkers kunnen u hierover informeren.

Soms verwijzen wij u door naar instanties die u met uw financiën kunnen helpen. Wij bieden indien nodig budgetondersteuning aan. Kleine tips helpen soms al om uw financiën op orde te krijgen. Aarzel dus niet en neem contact met ons op.

Waar kan ik terecht voor hulp bij schuld?

Schuldhulpverlening

Wanneer er een schuld is ontstaan en u kunt deze niet zelf oplossen, neemt u contact op met het Zorgplein Oss, (0412) 62 90 40 van 9.00 tot 16.00 uur of via zorgplein@oss.nl

In 's-Hertogenbosch kunt u voor informatie terecht bij de Gemeentelijke Kredietbank, (073) 615 93 33 of via wmo@s-hertogenbosch.nl

Ook het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD) kan u helpen (www.nibud.nl).

Waarom is mijn vordering doorgestuurd is naar de deurwaarder?

De huurbetaling is voor de 5e van de lopende maand.  Als u rond de 20e van die maand nog niet heeft betaald, dan ontvangt u automatisch een betalingsherinnering.

Als u twee weken na die datum nog niet heeft betaald, dan krijgt u een aanmaning. Heeft u twee weken later nog niet betaald, dan ontvangt u een brief met daarin een zogeheten 'ingebrekestelling'. U krijgt dan een laatste mogelijkheid om binnen vijf dagen na dagtekening de huur alsnog te betalen of om een betalingsregeling met ons af te spreken.  Als uw betaling nog niet is ontvangen, sturen we uw vordering door naar de gerechtsdeurwaarder.

Wanneer moet ik mijn huur betalen?

De termijn voor de de huurbetaling en het bedrag aan eventuele bijkomende kosten (zoals bijvoorbeeld de servicekosten) is maandelijks bij vooruitbetaling.

Dat wil zeggen dat het bedrag voor de 5e van de maand op onze rekening moet zijn bijgeschreven.

Wat als ik het niet eens ben met een afschrijving?

Als de huur automatisch is afgeschreven en u bent het niet eens met deze betaling, kunt u deze tot dertig dagen na de afschrijving ongedaan maken. Neemt u daarvoor contact op met uw bank.

80% van onze bewoners betaalt de huur automatisch.

Wat gebeurt er als ik mijn huur niet op tijd betaal?

De huurbetaling is voor de 5e van de lopende maand.  Als u rond de 20e van die maand nog niet heeft betaald, dan ontvangt u automatisch een betalingsherinnering.

Als u twee weken na die datum nog niet heeft betaald, dan krijgt u een aanmaning. Heeft u  twee weken later nog niet betaald, dan ontvangt u een brief met daarin een zogeheten 'ingebrekestelling'. U krijgt dan een laatste mogelijkheid om binnen vijf dagen na dagtekening de huur alsnog te betalen of om een betalingsregeling met ons af te spreken.  

Is er na die vijf dagen nog geen betaling ontvangen of is er geen regeling met ons afgesproken,  dan geven wij de vordering uit handen aan de gerechtsdeurwaarder.

Als u altijd de huur na de 5e betaalt, kan er - in overleg met BrabantWonen - van bovenstaande procedure worden afgeweken..

Wij adviseren u de huur tijdig en het liefst met een automatische afschrijving te betalen. Als u onverhoopt toch in de problemen komt, dan adviseren wij u zo snel mogelijk langs te komen of contact op te nemen.

Huur opzeggen

Hoe gaat het rond de overname van roerende zaken?

Onder roerende goederen zijn 'losse zaken’ die niet blijvend aan de woning vastzitten,  zoals: tapijt, zonwering, gordijnrails en gordijnen. Als de nieuwe huurder dit soort zaken van u wil overnemen, dan kan dat. U kunt de nieuwe huurder daar echter nooit toe verplichten.

U kunt samen met de nieuwe huurder afspreken welke zaken de nieuwe huurder overneemt. Deze zaken legt u vast op de overnameverklaring die u van BrabantWonen ontvangt. De originele, door beide partijen ondertekende overnameverklaring (het witte exemplaar),  levert u uiterlijk samen met het inleveren van de sleutels in bij de opzichter.  U kunt  het formulier ook al eerder inleveren bij de afdeling Woondiensten.

Als de nieuwe huurder bepaalde zaken niet overneemt, laat deze dan ook niet achter in of bij de woning. De kosten van het verwijderen ervan zijn voor uw rekening. 

Hoe moet ik mijn woning achterlaten?

Bij het einde van de huurovereenkomst moet een woning leeg en schoon worden opgeleverd.  Dat wil zeggen:  zonder stoffering, meubilair, zonwering, enzovoorts. Een uitzondering zijn de zaken die op een eventuele overnameovereenkomst met de nieuwe huurder staan.

De lege, opgeleverde woning ziet er bij het einde van huurovereenkomst zo uit:

  • de vloerbedekking is verwijderd, inclusief foam- en lijmresten.
  • eventuele beschadigingen moeten zijn hersteld.
  • plafonds, wanden, deuren en binnenkozijnen zijn in goede staat
  • stickers zijn verwijderd
  • wanden zijn 'behangklaar', zonder haken en pluggaten
  • wandcontactdozen, schakelaars en eventuele huistelefoon zijn onbeschadigd
  • het schilderwerk van wanden en plafonds kunnen in twee behandelingen worden   overgeschilderd

Als de woning niet schoon is bij de eindinspectie, brengen wij de schoonmaakkosten bij u in rekening.

Hoe zeg ik mijn huurovereenkomst op?

U kunt uw huurovereenkomst opzeggen op de volgende manieren:

  • Schriftelijk per brief, eventueel aangetekend.
  • Persoonlijk aan de balie. U vult aan de balie het formulier beëindiging huurovereenkomst in.  Als er sprake is van twee huurders op het contract, dan zijn van beiden de handtekeningen noodzakelijk.
  • Via Mijn BrabantWonen

BrabantWonen hanteert een wettelijke opzegtermijn van één kalendermaand. Opzeggen kan per dag. Als de einddatum in het weekend of op een feestdag valt, zullen wij de sleuteloverdracht in overleg met u op de eerste volgende werkdag inplannen

Kan ik wijzigingen aan onroerende zaken overdragen aan de nieuwe huurder?

Nee, dit is voor de vertrekkende huurder in geen enkel geval mogelijk. Wijzigingen die volgens de normen van BrabantWonen niet acceptabel zijn, moet u (laten) verwijderen voordat de huurovereenkomst beëindigd is. Zelfs als de nieuwe huurder deze wil overnemen.

In het inspectierapport staat welke wijzigingen u in goede staat moet terugbrengen. Op die manier weet u precies waar u aan toe bent. U heeft altijd het recht om wijzigingen ongedaan te maken. U moet in zo'n geval uiteraard de woning wel zonder beschadiging opleveren. Bij twijfel kunt u overleggen met de rayonopzichter.

Wanneer volgt de eindafrekening?

Binnen vier weken na de eindinspectie ontvangt u een eindafrekening.

Als er een schadebedrag en/of nog openstaande huur is, dan staat dat op de eindafrekening. De afrekening van eventuele stook- en servicekosten van dat jaar komt later. Het kan voorkomen dat dit  pas in het volgende jaar is.  

Wat als er bij de eindinspectie nog geen nieuwe huurder bekend is?

Als er bij de eindinspectie nog geen nieuwe huurder bekend is, neem dan contact op met onze afdeling Woondiensten.

Wat als ik na de eindinspectie nog reparaties moet verrichten?

Als u na de eindinspectie nog reparaties moet uitvoeren, dan houdt u de sleutels in uw bezit. Dit kan alleen als er nog geen nieuwe huurder bekend is. Over deze periode bent u huur verschuldigd. Nadat u de reparaties hebt uitgevoerd, maakt  u opnieuw een afspraak  voor een eindinspectie door de rayonopzichter.

Wat is de opzegtermijn voor een huurovereenkomst?

De wettelijke opzegtermijn van een huurovereenkomst is één kalendermaand. Opzeggen kan per dag. Als de einddatum in het weekeind of op een feestdag valt, wordt de einddatum de eerstvolgende maandag.

In het geval van overlijden van de hoofdhuurder,  kan door de erven twee maanden opzegtermijn worden geclaimd.  

Wat zijn de regels bij overname van onroerende zaken?

De rayonopzichter bepaalt of wijzigingen aan de woning mogen blijven of dat u de veranderingen moet terugdraaien. De opzichter hanteert hiervoor vooraf vastgestelde normen, waarbij onder andere wordt gekeken naar kwaliteit.
Onroerende goederen zijn bijvoorbeeld een ligbad, een dakkapel,  een tegelvloer en andere zaken die in principe blijvend aan de woning vast zitten.

Het is voor de vertrekkende huurder niet mogelijk om onroerende wijzigingen rechtstreeks over te dragen aan de nieuwe huurder.  Wijzigingen die niet acceptabel zijn bevonden door de opzichter, moet u voor het einde van de huurovereenkomst  (laten) weghalen.
De opzichter schrijft op het inspectierapport welke wijzigingen u in goede staat moet terugbrengen.

Wordt mijn woning gecontroleerd voordat ik vertrek?

Als wij uw huuropzegging hebben ontvangen komt de rayonopzichter langs voor een inspectie. Hij loopt samen met u door de woning en bekijkt of u de woning in goede staat achterlaat. Mogelijk vraagt hij u om nog werkzaamheden vóór het einde van de huurperiode uit te (laten) voeren.

Wanneer de huurovereenkomst eindigt, komt de rayonopzichter opnieuw langs voor een eindinspectie van de woning. Binnen vier weken na de eindinspectie ontvangt u een eindafrekening. Als er sprake is van een schadebedrag of nog openstaande huur, wordt dat duidelijk vermeld. De afrekening van eventuele stook- en servicekosten vindt in het algemeen in een later stadium plaats.

Huurovereenkomst

Wat houdt een huurovereenkomst in?

Als u met BrabantWonen een huurovereenkomst afsluit, betekent dit dat we een aantal afspraken met  elkaar maken. Daar horen rechten en plichten bij. Deze staan beschreven in de algemene voorwaarden behorend bij de huurovereenkomst.

Huurverhoging

Hoe hoog mag de huur worden?

Het puntensysteem bepaalt wat de maximale huurprijs voor een woning mag zijn.

  •  Voor mensen met een inkomen lager dan € 34.085,- werken we met een streefhuur. Dit betekent dat  we niet meer dan 66 tot 68% van de maximale huurprijs in rekening brengen. Is de streefhuur al bereikt? Dan betaalt u alleen de  inflatiecorrectie van 2,5%. Nieuwe huurders betalen direct de streefhuur van de woning. De rekenhuur van de woning wordt nooit duurder dan de huurtoeslaggrens. In 2014 ligt die grens op € 699,48.
  • Bij wie meer dan € 34.085,- verdient, is de maximale grens gelijk aan de maximale huur.


In de huurbrief staat hoeveel punten uw woning heeft en wat de maximale huur kan worden.

Hoe kan ik controleren of de huurverhoging klopt?

Wilt u controleren of de huurverhoging niet hoger is dan maximaal is toegestaan? Op Huurcommissie kunt u dit controleren met de Huurprijscheck.

Hoe kan ik een huurkrant ontvangen?

U krijgt voor 1 mei een speciale huurkrant thuisgestuurd bij uw huurbrief. Heeft u de krant niet ontvangen? Dan kunt u deze vanaf 1 mei ophalen bij de balie van BrabantWonen. U kunt ons ook bellen of e-mailen, dan sturen wij de huurkrant op.

Hoe kan ik mijn punten controleren?

In uw huurbrief staat vermeld hoeveel punten uw woning heeft. Wilt u weten hoe dit is opgebouwd? Dan kunt u de specificatie van uw punten opvragen bij BrabantWonen.
U kunt ons bellen: (0412)  66 49 98 in Oss en (073) 681 45 00 in ’s-Hertogenbosch.

Hoe komt BrabantWonen aan mijn inkomensgegevens?

Van de Belastingdienst krijgen we gegevens door over uw inkomen. We weten alleen in welke inkomensgroep u valt en níet hoeveel u precies verdient. Als u een huurverhoging krijgt van meer dan 4%, dan zit de inkomensverklaring bij uw huurbrief. Vanaf 7 april 2014 gaat de Belastingdienst brieven sturen waarin zij aangeven dat wij uw inkomensindicatie hebben opgevraagd en ontvangen. De Belastingdienst gaat uit van het verzamelinkomen van 2012. De gegevens over 2013 zijn namelijk nog niet definitief vastgesteld. Kloppen de gegevens niet of was uw inkomen in 2013 lager dan in 2012, dan kunt u bezwaar maken.

Hoe vraag ik huurverlaging aan als mijn huishoudinkomen in 2014 is gedaald?

U komt in aanmerking voor huurverlaging als na 1 juli 2014 de samenstelling van uw huishouden verandert. Dit kan bijvoorbeeld omdat u bent gescheiden, uw partner is overleden of een inwonend kind of medebewoner met een eigen inkomen is vertrokken. Door deze verandering daalt uw huishoudinkomen tot een lagere inkomenscategorie.

Dan kunt u ons een voorstel doen voor huurverlaging. U kunt hiervoor gebruikmaken van het formulier huurverlagingsvoorstel. U kunt ook de voorbeeldbrief van de Huurcommissie gebruiken. U kunt deze brief vinden op de website www.huurcommissie.nl

Bij uw huurverlagingsvoorstel moet u een aantal gegevens meesturen:

  • De inkomensverklaring (voorheen het IB60-formulier) van alle personen van 18 jaar en ouder in uw huishouden. Dit formulier kunt u vanaf juni 2014 opvragen bij de Belastingdienst, telefoon (0800) 0543.
  • Een uittreksel basisregistratie personen (BPR). Dit vraagt u aan bij de gemeente. Uit dat uittreksel moet blijken hoeveel bewoners op het adres staan ingeschreven.

Zodra wij het uittreksel en alle inkomensverklaringen hebben ontvangen, nemen wij uw voorstel in behandeling.

Blijkt uit de nieuwe gegevens dat uw inkomen in een lagere inkomensgroep valt? Dan ontvangt u van ons een nieuw voorstel met daarin de lagere huur. Dit voorstel gaat niet in vanaf 1 juli 2014. De nieuwe lagere huur gaat in twee maanden nadat u het voorstel voor verlaging heeft gedaan.

Is uw inkomen in 2014 gedaald doordat u met pensioen bent gegaan, doordat u bent ontslagen of u heeft een andere baan met een lager inkomen? Dan kunt u nog géén voorstel tot huurverlaging doen. Het is voor ons niet mogelijk om uw uiteindelijke huishoudinkomen over 2014 te bepalen. Vanaf juni 2015 kunt u bij de Belastingdienst een inkomensverklaring over 2014 opvragen. Vanaf dit moment kunt u een voorstel doen voor lagere huur.

Hoeveel stijgen de huurprijzen?

De meeste huurprijzen gaan per 1 juli 2014 omhoog. Alle huurders ontvangen voor 1 mei een brief waarin precies staat hoeveel de huurverhoging voor hun woning is.

Hoeveel huurverhoging u krijgt, hangt af van het verzamelinkomen van uw huishouden. Dat zijn de inkomens van alle bewoners bij elkaar opgeteld. Heeft u inwonende kinderen (of andere inwonende jongeren) die op 1 januari 2014 nog geen 23 jaar waren? Dan telt hun verzamelinkomen van 2012 tot aan het niveau van het minimumloon (ongeveer € 20.000) niet mee bij het verzamelinkomen van uw huishouden.

  • Bij een verzamelinkomen minder dan € 34.085,- is de huurverhoging 2,5% tot maximaal 4%.
  • Bij een verzamelinkomen tussen € 34.085,- en € 43.602,- is de huurverhoging 4,5%.
  • Bij een verzamelinkomen dat hoger is dan € 43.602,- is de huurverhoging 6,5%.
  • Voor mensen met een chronische ziekte of handicap is de huurverhoging maximaal 4%. U moet wel zelf aan ons doorgeven of u tot deze groep behoort.

In sommige gevallen pakt de huurverhoging lager uit omdat de maximale huurprijs dan al bereikt is.

De inkomensafhankelijke huurverhoging geldt voor sociale huurwoningen van BrabantWonen. Voor onzelfstandige woningen (o.a. studentenwoningen), servicewoningen, zorgwoningen, geliberaliseerde huurcontracten, woonwagens, garages en parkeerplaatsen geldt in 2014 een huurverhoging van maximaal 4%.

Ik ben chronisch ziek of gehandicapt. Kan ik bezwaar maken?

Als u chronisch ziek of gehandicapt bent, dan kunt u tegen de inkomensafhankelijke huurverhoging bezwaar maken als een van onderstaande situaties van toepassing is:

  • U woont alleen en u heeft een indicatiebesluit voor persoonlijke verzorging, verpleging of individuele begeleiding. Deze indicatie moet tenminste 1 jaar geldig zijn en er moet minimaal 10 uur zorg per week toegekend zijn.
  • U heeft een meerpersoonshuishouden en u of een ander lid van uw huishouden heeft een indicatiebesluit voor persoonlijke verzorging, verpleging of individuele begeleiding wat minimaal 371 dagen geldig is. Of u heeft meerdere van de genoemde indicatiebesluiten met een totale geldigheidsduur van tenminste 371 dagen. De begindatum van elk besluit mag dan niet meer dan 42 dagen na de einddatum van het daaraan voorafgaande indicatiebesluit liggen.
  • Aan u of een ander lid van uw huishouden is een indicatiebesluit voor verblijf (in een verzorgings- of verpleegtehuis) toegekend.
  • Aan u of een ander lid van uw huishouden is een indicatie voor ADL-assistentie toegekend.
  • Aan u of een ander lid van uw huishouden is voor 1 mei 2013 een beschikking verstrekt  voor voorzieningen aan de woning volgens de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) op grond van artikel 1.1, onderdeel g, onder 6 of  volgens de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg, voorloper Wmo) op grond van artikel 1.1, onderdeel c.
  • U kunt met een verklaring van de huisarts aantonen dat u blind bent. Dit geldt ook als een ander lid van uw huishouden met een verklaring van de huisarts aantoont dat hij blind is.

Heeft u een van bovenstaande indicaties of beschikkingen? Stuur dan een kopie hiervan met uw bezwaar.

Ik ben lid van de Woonbond. Kan ik voor vragen en hulp ook bij hen terecht?

Met persoonlijke vragen kunt u altijd bij de Woonbond terecht als u lid bent. Op de website van de Woonbond vindt u ook de meest actuele informatie. Er is ook een meldpunt waar u problemen rond de huurverhoging kunt melden. Bijvoorbeeld als u door de verhoging in financiële problemen komt.

www.woonbond.nl
Kan ik bezwaar maken als ik geen inkomensafhankelijke huurverhoging heb ontvangen?

Ja, dat kan als een van de onderstaande redenen op u van toepassing is:

  • Als u de brief over de huurverhoging pas na 1 mei 2014 heeft ontvangen.
  • Als er fouten in de brief over de huurverhoging staan of als deze niet volledig is.
  • Als uw huur tijdelijk is verlaagd door de Huurcommissie, omdat de woning niet voldoende is onderhouden.
  • Als u voor 1 juli 2014 een verzoek om huurverlaging op grond van onderhoudsgebreken heeft ingediend bij de Huurcommissie.
  • Uw huurprijs gaat met meer procenten omhoog dan officieel is toegestaan.
  • Uw huurprijs wordt door de huurverhoging hoger dan de maximale huurprijs. Wat de maximale huurprijs voor uw woning is, kunt u navragen bij BrabantWonen.
Kan ik bezwaar maken als mijn gezamenlijk huishoudinkomen over 2014 lager is dan staat vermeld op de inkomensverklaring van 2012?

Nee, u kunt geen bezwaar maken als uw inkomen in 2014 is gedaald. De reden hiervan is dat deze inkomensdaling pas in 2015 definitief vastgesteld wordt door de Belastingdienst. Misschien kunt u wel een huurverlagingsvoorstel doen.

Kan ik de huurverhoging weigeren wegens onderhoudsgebreken in mijn woning?

Dat kan alleen als er al een procedure loopt bij de Huurcommissie vanwege ernstige onderhoudsgebreken. Of als vanwege die problemen de huur door de Huurcommissie tijdelijk is verlaagd, maar de gebreken nog niet zijn opgelost.

U kunt de huurverhoging dus niet weigeren als u vindt dat er onderhoudsproblemen zijn aan uw woning, maar u nog geen bezwaar hiervoor hebt ingediend bij de Huurcommissie. Bovendien moet u ernstige onderhoudsproblemen altijd eerst melden bij BrabantWonen. Dat is niet aan bepaalde datum gebonden. Als het probleem dan niet binnen zes weken is opgelost, kunt u via de Huurcommissie een verzoek om verlaging of bevriezing van de huur indienen. Meer informatie hierover vindt u op Huurcommissie. Deze speciale procedure geldt alleen voor hele ernstige onderhoudsproblemen.

Kan ik ook extra huurtoeslag aanvragen?

BrabantWonen geeft de nieuwe huurprijs automatisch door aan de Belastingdienst. De Belastingdienst past uw huurtoeslag vanaf januari 2015 aan. Het bedrag dat u elke maand ontvangt, blijft dus hetzelfde. Na afloop van 2014 krijgt u de definitieve berekening van de Belastingdienst. Hierin heeft zij de jaarlijkse huurverhoging wel verwerkt. Mogelijk heeft u vanwege de huurverhoging te weinig toeslag gekregen. U krijgt deze dan naar aanleiding van de definitieve berekening alsnog. In de voorschotbeschikking van 2015 houdt de Belastingdienst wel meteen rekening met deze verhoging van uw huur.

U heeft recht op huurtoeslag als uw rekenhuur niet hoger is dan € 699,48 (voor jongeren van 18 tot en met 22 jaar geldt een grens van € 389,05). Ook de hoogte van uw inkomen en vermogen tellen mee. Op de website van Toeslagen kunt u een proefberekening maken en huurtoeslag aanvragen. De huurtoeslag over 2014 kunt u tot 1 september 2015 aanvragen. Meer informatie vindt u op de website van Toeslagen, of bel de Belastingtelefoon (0800) 0543.

Mijn buurman heeft vrijwel dezelfde woning als ik. Maar hij heeft een andere huurprijs en een andere huurverhoging. Hoe kan dat?

Als een woning opnieuw wordt verhuurd, bepalen we de huurprijs aan de hand van punten via het WoningWaarderingStelsel (WWS). Soms ziet de woning er op het oog hetzelfde uit, maar is het aantal punten hoger vanwege bepaalde voorzieningen.
Daarna wordt jaarlijks de huurprijs verhoogd met een bepaald percentage. Het kan dus ook uitmaken hoe lang iemand al in de woning woont.

Mijn inkomen van 2012 klopt niet met het inkomen op de inkomensverklaring. Wat moet ik doen?

Maak vóór 1 juli 2014 bezwaar. U hoeft geen inkomensgegevens bij het bezwaarschrift te voegen. BrabantWonen vraagt dan namelijk een nieuwe, actuele inkomensverklaring op bij de Belastingdienst. Blijkt uit deze nieuwe verklaring dat u gelijk heeft? Dan past BrabantWonen het huurverhogingsvoorstel aan op basis van uw inkomen.

Is uw huishoudinkomen toch hoger dan de inkomensgrens uit het huurverhogingsvoorstel? Dan kunt u het bezwaar intrekken en gaat de voorgestelde huurverhoging door. Het intrekken van uw bezwaar moet u schriftelijk doen.

Mijn inkomen van 2013 is minder dan in 2012 en ik val daardoor in een andere inkomenscategorie. Wat moet ik doen?

Uw huishoudinkomen is in 2013 gedaald tot onder de inkomensgrens die in het huurverhogingsvoorstel staat.
Dit kan bijvoorbeeld omdat u minder bent gaan verdienen of omdat de samenstelling van uw huishouden is veranderd. Maak vóór 1 juli 2014 bezwaar.
U moet dan aantonen dat uw inkomen inderdaad lager is dan in het huurverhogingsvoorstel staat. Hiervoor kunt u vanaf juni 2014 een inkomensverklaring 2013 (voorheen IB60-formulier) van alle bewoners bij de Belastingdienst opvragen. Kopieën hiervan stuurt u naar ons op. U levert ook een uittreksel Basisregistratie Personen in (BRP, voorheen GBA). Dit kunt u opvragen bij de gemeente. Uit dat uittreksel moet blijken hoeveel bewoners op het adres staan ingeschreven. U moet hier speciaal om vragen bij de gemeente, dit is geen standaard uittreksel.

Moet ik de nieuwe huur betalen als ik bezwaar maak tegen de huurverhoging?

Nee, u hoeft dan niet de nieuwe huur te betalen. U betaalt de oude huur zolang u uw bezwaar niet intrekt of er geen besluit is van de Huurcommissie. Vindt de Huurcommissie de huurverhoging redelijk? Dan moet u de huurverhoging met terugwerkende kracht alsnog betalen. Het is dus verstandig het bedrag van de huurverhoging apart te zetten.

Waar kan ik terecht met vragen over de huurverhoging?

Heeft u vragen? Kijk eerst eens in de lijst met 'vraag en antwoord'. Staat uw vraag er niet bij? U kunt ons ook bellen: in Oss (0412)  66 49 98 en in ’s-Hertogenbosch (073) 681 45 00. Of stel u vraag via het contactformulier.

Wanneer en hoe kan ik bezwaar maken tegen de huurverhoging?

BrabantWonen berekent voor elke huurder apart hoe hoog de huur precies wordt. Dit doen we met de grootste zorg. Misschien vindt u dat de berekening niet klopt. Bijvoorbeeld omdat u minder verdient dan de Belastingdienst doorgeeft. Dan kunt u bezwaar maken. Laat dit dan vóór 1 juli 2014 schriftelijk weten aan BrabantWonen. U kunt hiervoor gebruikmaken van het online formulier Bezwaarschrift jaarlijkse huurverhoging. U kunt ook de modelbrief Bezwaarschrift jaarlijkse huurverhoging gebruiken. Die vindt u op de website  Huurcommissie. Hierin legt u uit waarom u bezwaar maakt. U krijgt dan uiterlijk 11 augustus 2014 antwoord van ons.

Uw schriftelijk bezwaar stuurt u naar:
BrabantWonen
Postbus 151
5340 AD  OSS

of

BrabantWonen
Postbus 1703
5200 BT  ‘s-HERTOGENBOSCH

Is uw huur met meer dan 4% verhoogd? Dan kunt u bezwaar maken tegen het inkomensafhankelijke deel van de huurverhoging. Hiervoor zijn een aantal redenen.

  1. Uw huishoudinkomen is in 2012 lager geweest dan de inkomensgrens die in het huurverhogingsvoorstel staat.
    Maak vóór 1 juli 2014 bezwaar. U hoeft geen inkomensgegevens bij het bezwaarschrift te voegen. BrabantWonen vraagt dan namelijk een nieuwe, actuele inkomensverklaring op bij de Belastingdienst. Blijkt uit deze nieuwe verklaring dat u gelijk heeft? Dan past BrabantWonen het huurverhogingsvoorstel aan op basis van uw inkomen.

    Is uw huishoudinkomen toch hoger dan de inkomensgrens uit het huurverhogingsvoorstel? Dan kunt u het bezwaar intrekken en gaat de voorgestelde huurverhoging door. Het intrekken van uw bezwaar moet u schriftelijk doen.

  2. Uw huishoudinkomen is in 2013 gedaald tot onder de inkomensgrens die in het huurverhogingsvoorstel staat. Dit kan bijvoorbeeld omdat u minder bent gaan verdienen of omdat de samenstelling van uw huishouden is veranderd. Maak vóór 1 juli 2014 bezwaar.

    U moet dan aantonen dat uw inkomen inderdaad lager is dan in het huurverhogingsvoorstel staat. Hiervoor kunt u vanaf juni 2014 een inkomensverklaring 2013 (voorheen IB60-formulier) van alle bewoners bij de Belastingdienst opvragen. Kopieën hiervan stuurt u naar ons op. U levert ook een uittreksel Basisregistratie Personen in (BRP, voorheen GBA). Dit kunt u opvragen bij de gemeente. Uit dat uittreksel moet blijken hoeveel bewoners op het adres staan ingeschreven. U moet hier speciaal om vragen bij de gemeente, dit is geen standaard uittreksel.

  3. U bent chronisch ziek of gehandicapt. Dan kunt u bezwaar maken als een van onderstaande situaties van toepassing is.
    • U woont alleen en u heeft een indicatiebesluit voor persoonlijke verzorging, verpleging of individuele begeleiding. Deze indicatie moet tenminste 1 jaar geldig zijn en er moet minimaal 10 uur zorg per week toegekend zijn.
    • U heeft een meerpersoonshuishouden en u of een ander lid van uw huishouden heeft een indicatiebesluit voor persoonlijke verzorging, verpleging of individuele begeleiding wat minimaal 371 dagen geldig is. Of u heeft meerdere van de genoemde indicatiebesluiten met een totale geldigheidsduur van tenminste 371 dagen. De begindatum van elk besluit mag dan niet meer dan 42 dagen na de einddatum van het daaraan voorafgaande indicatiebesluit liggen.
    • Aan u of een ander lid van uw huishouden is een indicatiebesluit voor verblijf (in een verzorgings- of verpleegtehuis) toegekend.
    • Aan u of een ander lid van uw huishouden is een indicatie voor ADL-assistentie toegekend.
    • Aan u of een ander lid van uw huishouden is voor 1 mei 2013 een beschikking verstrekt  voor voorzieningen aan de woning volgens de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) op grond van artikel 1.1, onderdeel g, onder 6 of  volgens de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg, voorloper Wmo) op grond van artikel 1.1, onderdeel c.
    • U kunt met een verklaring van de huisarts aantonen dat u blind bent. Dit geldt ook als een ander lid van uw huishouden met een verklaring van de huisarts aantoont dat hij blind is.

Heeft u een van bovenstaande indicaties of beschikkingen? Stuur dan een kopie hiervan met uw bezwaar.

Als u minder dan 4% huurverhoging heeft gekregen, kunt u geen bezwaar maken op basis van uw inkomen. Wél kunt u om andere redenen laten weten dat u het niet eens bent met de huurverhoging.

  • Als u de brief over de huurverhoging pas na 1 mei 2014 heeft ontvangen.
  • Als er fouten in de brief over de huurverhoging staan of als deze niet volledig is.
  • Als uw huur tijdelijk is verlaagd door de Huurcommissie, omdat de woning niet voldoende is onderhouden.
  • Als u voor 1 juli 2014 een verzoek om huurverlaging op grond van onderhoudsgebreken heeft ingediend bij de Huurcommissie.
Wanneer heeft het geen zin om bezwaar te maken tegen de huurverhoging?

Het heeft geen zin om bezwaar te maken tegen de huurverhoging:

  • als uw inkomen is gedaald sinds 2012, maar uw huurverhoging maximaal 4% is.
  • als u problemen heeft met het onderhoud van uw woning, die u nog niet eerder heeft gemeld. Daarvoor geldt een aparte bezwaarprocedure. Als een andere huurder met een gelijksoortige woning een lagere huurverhoging krijgt
  • als u een woning in de vrije sector huurt. Dat is een woning die bij het aangaan van het huurcontract boven de liberalisatiegrens viel. Bij geliberaliseerde woningen gelden de maximale huurprijzen en de regels voor de maximale huurverhoging niet. Dit geldt alleen als de woning bij het aangaan van het huurcontract boven de liberalisatiegrens viel; als de huur tijdens de huurperiode boven de liberalisatiegrens komt, blijft de woning een sociale huurwoning.

Klachten

Hoe meld ik een klacht over de huurprijs of de huurbetaling?

Als u een klacht heeft over de huurprijs of over de huurbetaling dan kunt u dat telefonisch of schriftelijk melden. Dat kan per brief of via het contactformulier.

U kunt uw klacht ook melden op de vestiging van BrabantWonen in uw woonplaats. BrabantWonen neemt de klacht dan in behandeling.

Hoe meld ik een klacht over het onderhoud aan de woning?

Als u een klacht heeft over het onderhoud in en om de woning, dan kunt u dat telefonisch of schriftelijk melden. Dat kan per brief of via het contactformulier.

U kunt uw klacht ook melden op de vestiging van BrabantWonen in uw woonplaats. Onze afdeling Technische Diensten neemt de klacht in behandeling.

Hoe meld ik een klacht over problemen met een medewerker van BrabantWonen?

Als u niet tevreden bent over de wijze waarop u door onze medewerkers bent behandeld dan kunt u dit zowel telefonisch als schriftelijk (per brief) of via het contactformulier melden. De afdeling waar de betreffende werknemer werkzaam is neemt de klacht in behandeling. U krijgt daarvan schriftelijk bericht.

Wat doe ik als ik vind dat mijn klacht over een medewerker niet goed is afgehandeld?

Vindt u dat wij een zaak niet goed hebben afgehandeld? Neem dan contact op met de betreffende medewerker. Wij proberen dan in goed overleg samen tot een oplossing te komen. Als dit niet lukt, dan kunt u zich tot de leidinggevende van de medewerker richten. Komt u er met die persoon ook niet uit, dan neemt u contact op met de eindverantwoordelijke van de leidinggevende. Zij proberen uw klacht naar behoren op te lossen.

Wat is de procedure na het melden van een klacht?

Als u een  klacht schriftelijk heeft gemeld, ontvangt u binnen tien werkdagen een bevestiging, dit kan een schriftelijke of telefonische reactie zijn. U hoort wie van onze medewerkers de klacht in behandeling neemt.  U krijgt het antwoord op uw klacht, afhankelijk van de aard van de klacht, telefonisch of schriftelijk.

Heeft u een klacht over het onderhoud in en om de woning, dan zal de medewerker die de klacht behandelt een huisbezoek afleggen om een goed beeld van de situatie te krijgen. Vanzelfsprekend wordt dit op afspraak gedaan. Verdere afspraken die met u  zijn gemaakt, worden schriftelijk vastgelegd.

Koopgarantregeling

Deel ik in de winst of het verlies bij verkoop van de woning?

De hoogte van het kortingspercentage heeft invloed op de manier waarop in de toekomst de winst of het verlies gedeeld wordt. Een taxateur bepaalt op het moment van verkoop de marktwaarde van de woning. Daarbij delen zowel u als BrabantWonen in de winst of in het verlies. Van een eventuele waardestijging ontvangt u minimaal de helft. Hoeveel u precies ontvangt is afhankelijk van het kortingspercentage. Waardestijging door verbetering van de woning, bijvoorbeeld een nieuwe keuken, komen volledig ten gunste van u.

Welke verplichtingen en voordelen heb ik als eigenaar van een Koopgarantwoning?

Met Koopgarant krijgt u korting op de aankoopprijs van de woning, bijvoorbeeld 20%. Hoeveel korting u krijgt is afhankelijk van de woning. Hierdoor profiteert u van een lagere aankoopprijs en hoeft u ook een lager bedrag te financieren.

Op het moment dat u besluit de woning weer te verkopen, koopt BrabantWonen deze gegarandeerd van u terug. Dat lukt altijd, binnen 3 maanden. U kunt het huis niet op de vrije markt te koop aanbieden. De eventuele winst óf verlies bij verkoop wordt verrekend met BrabantWonen. Voor de koop worden afspraken gemaakt over welk percentage hierbij gebruikt wordt.

Een Koopgarantwoning is helemaal van u. Met alle voordelen, zoals hypotheekrenteaftrek, maar ook de verplichtingen die erbij horen. U bent dus zelf verantwoordelijk voor het onderhoud. Maar u mag de woning ook verbeteren bijvoorbeeld met een nieuwe keuken of een dakkapel.

Leefbaarheidsbudget

Aan welke voorwaarden moet een plan precies voldoen?

Om in aanmerking te komen voor een bijdrage uit het leefbaarheidsbudget, zijn er bepaalde voorwaarden waaraan een plan moet voldoen, te weten:

  • De voorstellen hebben direct betrekking op de leefbaarheid in de woningen van BrabantWonen en de aangrenzende woonomgeving.
  • Het plan is uitvoerbaar en realistisch.
  • Meerdere bewoners van het complex of van de wijk zijn bij de totstandkoming van het plan betrokken geweest. Het is gericht op het verbeteren van de onderlinge band in de buurt.
  • Het voorstel en de uitvoering van de plannen gaan uit van de zelfwerkzaamheid en samenwerking van bewoners. Niet alleen wij steken de handen uit de mouwen, maar er is sprake van een gezamenlijk aanpak..
  • Het plan laat zien op welke wijze andere partijen zoals gemeente betrokken zijn en bijdragen aan de realisatie.
  • Het plan bevat een duidelijke en concrete omschrijving van het doel of het probleem en een uitleg waarom ondersteuning van BrabantWonen noodzakelijk is.
  • Het plan geeft, voor zover relevant, aan hoe een en ander in de toekomst duurzaam wordt beheerd en onderhouden.

Lotingwoningen Oss

Als de getrokken kandidaat de woning weigert, wordt er dan opnieuw geloot?

Nee. Bij loting wordt de volledige deelnemerslijst geloot. Alle kandidaten krijgen door loting een plek op de ranglijst. Bij weigering door de eerste kandidaat, gaat de woning naar de tweede kandidaat op de ranglijst.

Ben ik door invoering van het loten mijn grotere kans op een woning kwijt en verdwijnt het voordeel dat ik heb door mijn lange woonduur?

Uiteraard heeft BrabantWonen gekeken of invoering van deze maatregel leidt tot nadelen voor een andere groep woningzoekenden. BrabantWonen beseft dat veranderingen van toewijzen van woningen ook betekent dat dit (nadelige) effecten kan hebben. Daarom gaat BrabantWonen  monitoren wat de effecten zijn en mochten er grote nadelen ontstaan voor de groep 24- en 25-jarigen, dan gaan we gelabelde woningen toevoegen. Uitgangspunt is in ieder geval dat de slaagkans voor 24- en 25-jarigen hetzelfde blijft. Ook in het ‘oude’ systeem was er geen garantie dat een woning op een bepaalde leeftijd werd toegewezen. Dit was ook afhankelijk van het aanbod en het kon betekenen dat een woningzoekende uiteindelijk 26 jaar oud werd zonder ooit een woning toegewezen gekregen te hebben.

Blijft het toewijzen van woningen op woonduur gehandhaafd?

Voor niet gelabelde woningen blijft het huidige systeem van toewijzen op basis van woonduur gehandhaafd. Het lotingsysteem voor gelabelde woningen levert de jongeren een extra mogelijkheid op tot het verkrijgen van een woning. Woningzoekende jongeren kunnen tegelijkertijd gebruik blijven maken van het systeem van toewijzing op basis van woonduur als zij verwachten op die manier een kans op een woning te maken.

Blijven er nog wel voldoende woningen over voor verhuur op basis van woonduur?

Het overgrote deel van de woningen wordt toegewezen op basis van woonduur. Slechts de woningen die al gelabeld waren voor jongeren worden toegewezen via loting.

Hoe garandeert BrabantWonen een eerlijke loting?

De loting wordt volledig geautomatiseerd uitgevoerd en kan niet worden beïnvloed (door de medewerkers). Iedereen die aan de geldende criteria voldoet maakt evenveel kans.

Hoe kom ik erachter welke woningen verloot worden?

BrabantWonen publiceert het aanbod wekelijks op onze website. Bij de woningen staat aangegeven of het gaat om een lotingwoning en in welke leeftijdscategorie loting plaatsvindt.

Hoe vaak mag ik meeloten?

U kunt iedere week op twee woningen reageren. Per week kunt u dus op maximaal twee lotingwoningen reageren.

Hoe wordt uitslag bekend gemaakt?

De lotingsuitslag wordt na de loting bekend gemaakt op dezelfde wijze als voorheen: via uw eigen account is in te zien op welke plaats u bent geëindigd. Als de woning door de loting aan u is toegewezen, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Hoeveel woningen worden er verloot?

Dit is niet te zeggen, omdat het aantal te verloten woningen afhankelijk is van het aantal huuropzeggingen

Ik heb de status urgent. Krijg ik bij loting ook voorrang op een woning?

Nee, u krijgt met urgentie geen voorrang bij loting. Wel krijgt u met urgentie voorrang bij toewijzing van een woning.

Vanaf wanneer worden woningen via loting toegewezen?

Vanaf 1 januari 2014 worden gelabelde lotingwoningen voor jongeren aangeboden op de website van BrabantWonen.

Waarom kunnen jongeren van 18 t/m 22 jaar in twee categorieën loten

Jongeren van 18 t/m 22 jaar die niet afhankelijk zijn van huurtoeslag, met partner, kind etc. kunnen zo ook reageren op wat grotere woningen die voor hun situatie geschikter zijn. Dit zal in praktijk om uitzonderingen gaan, want uit cijfers blijkt dat deze groep afhankelijk is van huurtoeslag en dat betekent dat de aangeboden woningen voor loting in deze categorie niet geschikt zijn met uitzondering van de hierboven genoemde situaties.

Waarom loting?

Gelijke kansen voor alle jongeren, dat is de gedachte achter dit systeem. Met loting maken ook de ‘jongste’ jongeren kans op een huurwoning, in de leeftijd van 18 tot en met 22 jaar. Dit zijn woningzoekenden die niet in de gelegenheid zijn om woonduur op te bouwen. Door de woningen die al gelabeld zijn voor jongeren via loting toe te wijzen, hebben ook zij kans op een woning.

Waarom twee categorieën?

Betaalbaarheid van woningen speelt bij jongeren een grote rol. Woningen met een rekenhuur hoger dan € 389,05 (rekenhuur peil 2014) zijn niet aantrekkelijk, aangezien een jongere tot 23 jaar hiervoor geen huurtoeslag ontvangt. Er is slechts een kleine groep die niet aangewezen is op huurtoeslag. Als vertrekpunt bij loting gaat BrabantWonen dan ook uit van bereikbaar als de rekenhuur niet boven de genoemde grens uitkomt.

Daarom zal loting in twee categorieën plaatsvinden, namelijk in de categorie 18 t/m 22 jaar en de categorie 18 t/m 25 jaar. Hiermee zorgt BrabantWonen ervoor dat de goedkope woningen ook echt bereikbaar worden voor de doelgroep die daarop is aangewezen.

Wat moet ik doen om mee te loten?

Als u, als 18 t/m 25 jarige, ingeschreven staat bij BrabantWonen kunt u reageren op het woningaanbod en daarmee dus ook op lotingwoningen. De wijze waarop u moet reageren op een huurwoning verandert niet. Het woningaanbod wordt geadverteerd via de website van BrabantWonen. Bij de advertentie staat vermeld of toewijzing via loting gaat en in welke categorie de loting plaatsvindt. U hoeft niets aan uw inschrijving te veranderen.

Welke criteria worden er gehanteerd?

De hoofd- of medeaanvrager moet voldoen aan gestelde leeftijdscriteria, afhankelijk van in welke categorie loting plaatsvind is dit tot en met 22 jaar of tot en met 25 jaar. En het (gezamenlijke) inkomen mag niet hoger zijn dan € 34.678,- (prijspeil 2014).

Welke woningen worden verloot?

De gelabelde woningen voor jongeren van 18 t/m 25 jaar  worden verloot. Dit zijn woningen die speciaal bestemd zijn voor deze doelgroep. Het zijn veelal appartementen (zonder lift).

Wie mag er meedoen met loting?

Iedereen in de leeftijd van 18 t/m 25 jaar die staat ingeschreven als woningzoekende bij BrabantWonen, vestiging Oss kan deelnemen aan de loting.

Medehuurderschap

Kan een medehuurder hoofdhuurder worden?

Bij een huwelijk of een geregistreerd partnerschap met de hoofdhuurder heeft de medehuurder in principe het recht hoofdhuurder te worden. Bij overlijden van de hoofdhuurder, wordt de medehuurder automatisch hoofdhuurder. 

Komen kinderen in aanmerking voor medehuurderschap?

Kinderen hebben volgens de wet in principe geen duurzaam gemeenschappelijke huishouding met hun ouders. Zij komen dus niet in aanmerking voor medehuurderschap.

Wanneer eindigt medehuurderschap?

Het medehuurderschap eindigt automatisch als de medehuurder niet meer in de woning woont.

Wat is een duurzaam gemeenschappelijke huishouding?

Duurzaam samenwonen houdt in, dat u en een andere persoon blijvend een gezamenlijke huishouding voeren.

Wat is medehuurderschap?

Bij het betrekken van een woning tekenen de huurder en BrabantWonen een huurovereenkomst. Degene die tekent is dan de hoofdhuurder.

Wanneer de huurder later gaat samenwonen, is het handig als de inwonende partner dezelfde rechten en plichten krijgt als de hoofdhuurder. Partners hebben in deze situaties de mogelijkheid om het medehuurderschap aan te vragen.

Welke verplichtingen heb ik als medehuurder?

Het medehuurderschap brengt verplichtingen met zich mee. De medehuurder is, net als de hoofdhuurder, mede aansprakelijk voor eventuele huurschuld. Ook is de medehuurder aansprakelijk voor verplichtingen die ontstaan door zelf aangebrachte veranderingen aan de woning door de hoofdhuurder, schade in de woning en het terugbrengen van de woning in oude staat bij het opzeggen van de huurovereenkomst.

Wie kan medehuurder worden?

Een echtgenoot of echtgenote is volgens de wet medehuurder en hoeft niets te doen om deze status te krijgen. Dit geldt ook voor huurders met een geregistreerd partnerschap.

Als de hoofdhuurder samenwoont, kan de partner medehuurder worden. Bij de aanvraag moet worden aangetoond dat de hoofdhuurder en de aanvrager een duurzaam gemeenschappelijke huishouding van minimaal twee jaar met elkaar hebben. Hierbij wordt een uittreksel van de gemeentelijke basisadministratie gevraagd. Daarnaast moet aangetoond worden dat de medehuurder zijn/haar hoofdverblijf in dezelfde woning heeft als de huurder. Bij verlening van het medehuurderschap, wordt dit door BrabantWonen geregistreerd.

Kinderen hebben volgens de wet geen duurzaam gemeenschappelijke huishouding met hun ouders. Zij komen niet in aanmerking voor medehuurderschap.

Reparatie en onderhoud

Hoe kan ik een reparatieverzoek indienen?

U kunt een reparatieverzoek online indienen.

U kunt ook contact opnemen met het Servicebureau van BrabantWonen:

Huurders in Oss en omgeving:
Telefoon: (0412) 66 49 99 

Huurders `s-Hertogenbosch en omgeving:
Telefoon: (073) 681 45 00 

Wanneer worden reparaties uitgevoerd?

De werkzaamheden worden meestal uitgevoerd door aannemersbedrijven. Deze hebben de opdracht om uiterlijk binnen drie werkdagen een afspraak met u te maken en de werkzaamheden binnen een bepaalde tijd uit te voeren. Spoedeisende reparaties moeten onmiddelijk worden uitgevoerd. Voor niet spoedeisende reparaties geldt, afhankelijk van de ernst en de aard van de reparatie, een langere termijn.

Wat is spoedeisend? Ernstige daklekkage, storingen in de elektriciteit, uitvallen van watervoorzieningen, een lekkende water- of gasleiding. Reparaties van dit soort zaken voert BrabantWonen nog dezelfde dag uit.  Als dat niet mogelijk is treffen we een noodvoorzienig.

Bij niet spoedeisende reparaties bekijkt de opzichter of BrabantWonen opdracht kan geven voor het uitvoeren van de reparatie(s) of dat eerst inspectie nodig is. Is er geen inspectie nodig, dan krijgt u schriftelijk of telefonisch bericht welk bedrijf wij inschakelen voor de reparatie. Dit bedrijf maakt binnen enkele dagen een afspraak met u.
Is er wel een inspectie nodig, dan maakt BrabantWonen een afspraak met u, en komt de opzichter binnen drie werkdagen bij u langs.
In bijzondere gevallen kan het voorkomen dat de opzichter eerst intern overleg moet voeren over de reparatie. Treft de opzichter niemand thuis dan laat hij een kaartje achter, met het verzoek een nieuwe afspraak te maken.

Wat kan ik van BrabantWonen verwachten op het gebied van onderhoud?

BrabantWonen herstelt de gebreken aan uw woning waarvoor wij verantwoordelijk zijn. Bijvoorbeeld verouderd schilderwerk aan de buitenzijde, lekkages en loslatende tegels (bij normaal gebruik). Bepaalde herstellingen zijn voor uw rekening. Welke herstellingen dit zijn, vindt u in het Onderhouds-ABC.

Wat moet ik doen als ik een gebroken ruit heb?

Heeft u glasschade en bent u lid van het glasfonds van BrabantWonen? Neem dan contact op met de onderstaande telefoonnummers:

Huurders in Oss en omgeving:
Servicebureau BrabantWonen
Telefoon: (0412) 66 49 99. Buiten kantooruren wordt u rechtstreeks doorverboden met Intertel. Zij helpen u verder.

Huurders in `s-Hertogenbosch en omgeving:
Hubert van Maastricht Glasschade
Telefoon (06) 53 78 52 58

Als u niet via BrabantWonen verzekerd bent tegen glasbreuk, dan betaalt u zelf de kosten. Wij adviseren u hiervoor een verzekering af te sluiten bij BrabantWonen. Hiervoor kunt u contact opnemen met BrabantWonen. Een glasverzekering kost € 0,50 per maand.

Wat moet ik doen bij een liftstoring?

Heeft u een liftstoring? Neem dan contact op met de onderstaande telefoonnummers:

Huurders in Oss en omgeving:
Servicebureau BrabantWonen
Telefoon (0412) 66 49 99. Buiten kantooruren wordt u rechtstreeks doorverboden met Intertel. Zij helpen u verder.

Huurders in `s-Hertogenbosch en omgeving:
De liftmonteur helpt u verder. U vindt de gegevens van deze monteur zowel aan de binnen- als aan de buitenkant van de lift.

Als u in een complex woont waar een huismeester aanwezig, dan kunt u hem tijdens zijn werktijden benaderen.

 

Wat moet ik doen bij een storing aan de centrale verwarming?

Heeft een cv-storing? Neem dan contact op met de onderstaande telefoonnummers:

Huurders in Oss en omgeving:
Servicebureau BrabantWonen
Telefoon (0412) 66 49 99
Buiten kantooruren wordt u rechtstreeks doorverboden met Intertel. Zij helpen u verder.

Huurders in `s-Hertogenbosch en omgeving:
Wolter & Dros
Telefoon: (073) 633 93 33 

Heeft u vloerverwarming, dan kunt u contact op nemen met BrabantWonen, telefoon:(073) 681 45 00.

Wat verwacht BrabantWonen van mij op het gebied van onderhoud?

Kleine herstellingen komen voor rekening van de huurder. Wat hieronder valt staat in het Onderhouds-ABC. U bent verantwoordelijk voor onderhoud en reparatie van zelf aangebrachte voorzieningen of veranderingen.

Schade

Hoe kan ik me verzekeren tegen schade?

Als u huurder bent van een woning heeft u verantwoordelijkheden. U loopt het risico dat u voor een bepaalde schade verantwoordelijk bent. Met een uitgebreide inboedelverzekering en aansprakelijkheidsverzekering kunt u zich goed tegen schade verzekeren. Wij adviseren u dan ook om dit te doen zodat u zich verzekert tegen: schade aan inboedel, schade door brand en schade in en om de woning. 

Wat als ik schade heb die veroorzaakt is door een medewerker (van of namens) BrabantWonen?

Deze schade kunt u op ons verhalen door ons schriftelijk aansprakelijk te stellen. Wij komen de schade dan zo snel mogelijk opnemen en zorgen voor herstel.

Wat als ik schade heb door nalatigheid van BrabantWonen?

Het kan zijn dat wij nalatig zijn geweest. Bijvoorbeeld wanneer wij op de hoogte zijn van een gebrek maar geen actie ondernomen hebben om meer schade te voorkomen. Ook hiervoor kunt u BrabantWonen schriftelijk aansprakelijk stellen.

Wat als mijn woning onbewoonbaar is geworden door brand?

Een opzichter van BrabantWonen beoordeelt of de woning (tijdelijk) onbewoonbaar is.

De opzichter beoordeelt ook of de schade aan uw woning onder uw verzekering valt. Als dit niet het geval is bieden wij u vervangende woonruimte aan. De huur van de oude woning loopt door. Dit alles is onder voorbehoud, er moet een geschikte woning voor u vrij zijn. U kunt ook zelf zorgen voor tijdelijke woonruimte. U betaalt BrabantWonen dan geen huur totdat u weer in uw eigen woning kunt gaan wonen. 

Wij zorgen voor het schoonmaken en herstellen van uw woning als deze onbewoonbaar is geworden. 

U bent zelf verantwoordelijk voor het schoonmaken, herstellen en vervangen van uw inboedel. Ook het inrichten van uw tijdelijke woning is voor uw rekening. Met een uitgebreide inboedelverzekering kunt u zich tegen deze kosten verzekeren.

Wie is verantwoordelijk voor brandschade?

 Als huurder bent u zelf verantwoordelijk voor het herstel van uw inrichting en de rook-, roet- en waterschade. BrabantWonen herstelt bij brandschade uitsluitend de verbrande onderdelen, die oorspronkelijk bij de woning horen.

Vanwege de vaak hoge kosten raden wij u aan om een uitgebreide inboedelverzekering af te sluiten.

Wie is verantwoordelijk voor inbraakschade?

De schade die door inbraak aan de inboedel ontstaat, is altijd voor rekening van de huurder. Dit geldt ook voor schade die de inbreker aan de woning maakt. U kunt zich daarvoor verzekeren. Veel inbraakschade aan de woning wordt wel vergoed als u serviceabonnement van BrabantWonen heeft.

Wie is verantwoordelijk voor opzettelijk toegebrachte schade zoals vernieling of graffiti?

De veroorzaker van opzettelijk aangebrachte schade, zoals vernieling of graffiti, is volledig verantwoordelijk voor de gevolgen. BrabantWonen stelt de veroorzaker aansprakelijk voor de schade aan het gebouw en doet hiervan aangifte bij de politie.

Als de veroorzaker onbekend is, zijn er twee mogelijkheden:

  1. Als de schade vanaf de openbare weg of in gemeenschappelijke ruimten is aangebracht, herstelt BrabantWonen de schade. Als er sprake is van veel voorkomende schade in een afgesloten gemeenschappelijke ruimte kan BrabantWonen de schade verhalen op alle bewoners van deze gemeenschappelijke ruimte.
  2. Als schade is aangebracht vanaf uw eigen terrein, bijvoorbeeld uw afgesloten achtertuin, moet u zelf voor herstel zorgen.
Wie is verantwoordelijk voor schade door een ongeluk?

Als u schade veroorzaakt aan personen of zaken, dan bent u daar zelf aansprakelijk voor. Breekt u bijvoorbeeld per ongeluk een ruit dan moet u zelf de kosten voor het herstel betalen. Ook bij het afwaaien van een schotelantenne is de eigenaar van de antenne aansprakelijk voor de gevolgen. Een goede aansprakelijkheidsverzekering biedt hierin uitkomst.

Wie is verantwoordelijk voor schade door een zelf aangebrachte verandering?

U bent zelf verantwoordelijk voor schade die veroorzaakt wordt door het aanbrengen van een verandering aan uw woning, of door schade die wordt veroorzaakt door de verandering zelf. Dit geldt zowel voor schade aan uw eigen woning als aan die van de buren.

Denkt u eraan om de verandering die u aanbrengt in uw verzekering op te nemen?

Wie is verantwoordelijk voor storm- en natuurrampschade?

Als door een storm of een zware natuurramp schade is ontstaan aan één of meerdere woningen, zorgt BrabantWonen voor herstel van de woning. Als het nodig is dan zorgen wij waar mogelijk ook voor een vervangende woonruimte. De schade aan uw inboedel kan gedekt worden met een inboedelverzekering.

Wie is verantwoordelijk voor vorstschade?

Vrieskou kan de waterleidingen in en om uw huis laten barsten. Om dit te voorkomen moet de temperatuur in uw woning boven het vriespunt blijven. Hier hoort u zelf voor te zorgen, ook als u niet thuis bent. Maar hoe kunt u nu weten of het gaat vriezen als u bijvoorbeeld op vakantie bent? Bij twijfel kunt u om schade te voorkomen altijd de waterleiding aftappen. De kosten voor herstel zijn voor uw eigen rekening.

BrabantWonen vergoedt alleen vorstschade als de schade is ontstaan omdat wij nalatig zijn geweest. Bijvoorbeeld wanneer wij niet reageren op een melding van storing aan uw cv-installatie.

Wie is verantwoordelijk voor waterschade?

In de meeste gevallen bent u zelf verantwoordelijk voor waterschade. Deze schade kunt u  verhalen op uw inboedelverzekering. Wij zijn verantwoordelijk voor waterschade als wij nalatig zijn geweest. U kunt ons bijvoorbeeld aansprakelijk stellen wanneer wij op de hoogte zijn van een gebrek maar geen actie ondernomen hebben.

Seniorenpluswoningen

Welke indicatie heb ik nodig voor een seniorenpluswoning? ('s-Hertogenbosch)

U komt in aanmerking voor een seniorenpluswoning als u een CIZ-indicatie heeft voor persoonlijke verzorging, verpleging, ondersteunende begeleiding en/of behandeling. 

U komt daarvoor niet in aanmerking als u uitsluitend een indicatie heeft voor huishoudelijke verzorging of activerende begeleiding. Heeft u een indicatie voor verblijf dan komt u in aanmerking voor een plaats in een verzorgings- of verpleeghuis.

Serviceabonnement

Als ik een serviceabonnement heb, waarvoor kan ik het servicebureau bellen?

In het Onderhouds-ABC staan de onderwerpen op alfabet aangegeven waarvoor u kunt bellen met het Servicebureau.

Wanneer doet BrabantWonen een servicebeurt?

BrabantWonen verricht een servicebeurt doorgaans in het jaar wanneer de buitenkozijnen worden geschilderd. We kondigen dit servicebezoek van tevoren aan.

Wat betaalt u voor een serviceabonnement?

U betaalt € 4,26 per maand voor het serviceabonnement.  

Wat doet BrabantWonen precies bij een servicebeurt?

Tijdens het bezoek herstellen wij onder andere scharnieren, plinten en tochtstrippen. Ook smeren we bijvoorbeeld scharnieren en sloten. Zo nodig vervangen we roosters en filters van de mechanische ventilatie.

Wat is een serviceabonnement?

Als huurder bent u verantwoordelijk voor kleine reparaties in huis. Om u deze zorg uit handen te nemen bieden wij een serviceabonnement huurdersonderhoud aan. Wij voeren dan een aantal onderhoudswerkzaamheden uit die u normaal gesproken zelf moet uitvoeren. Bovendien doen we ongeveer eens in de vijf jaar een servicebeurt.

Reparaties
Als abonnee kunt u ons Servicebureau bellen voor:

  • ontstoppingen;
  • het bijvullen van de cv-installatie;
  • het vervangen van kraanleertjes;
  • het repareren van sloten van binnendeuren;
  • reparaties aan de vlotter van het waterreservoir van uw toilet;
  • het herstellen van schade als gevolg van inbraak. (Hiervoor is het een vereiste dat u een proces verbaal van inbraak afgeeft of opstuurt.)

Wilt u een serviceabonnement? Neem dan contact op met de afdeling Klant & Wonen.

Servicewoningen

Hoe vraag ik een indicatie aan van het CIZ? (Oss)

De indicatie van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) kunt u aanvragen door het invullen van een aanvraagformulier. Dit formulier is verkrijgbaar bij BrabantWonen en bij BrabantZorg. Nadat u het formulier hebt ingevuld, stuurt u dit naar het Meldpunt CIZ, Postbus 6530, 6503 GA in Nijmegen.

Als u niet in staat bent het formulier in te vullen en u heeft niemand in uw omgeving om u daarmee te helpen, maakt u dan een  afspraak  met BrabantZorg, klantenservice, telefoon (0412) 62 26 78. Zij helpen u graag verder.

Wat doe ik als ik al in een servicewoning woon, maar een andere woning wil binnen hetzelfde complex? (Oss)

Als u al in een servicewoning woont en u wilt binnen hetzelfde complex doorstromen naar een andere woning dan is dat mogelijk. Een voorwaarde is dat u geregistreerd bent als woningzoekende en dat u reageert op het  woningaanbod. U krijgt voorrang op alle andere kandidaten. Als er meerdere kandidaten binnen het complex zijn die willen doorstromen, dan geldt de woonduur op het huidige adres als criterium.

Wat als ik in de buurt van de zorglocatie van mijn partner wil wonen? (Oss)

Als uw partner in een zorglocatie verblijft en u wilt graag in de buurt wonen, dan kan een servicewoning een goede oplossing voor u zijn. Om in aanmerking te komen voor een servicewoning is registratie als woningzoekende een voorwaarde. U reageert zelf op het woningaanbod. U krijgt voorrang op alle andere kandidaten, met uitzondering van kandidaten die binnen het complex willen doorstromen.

Tijdelijk huren ('s-Hertogenbosch)

Bij wie kan ik terecht als ik meer vragen heb over tijdelijk huren?

Als u nog meer vragen heeft, kunt u contact opnemen met één van onze medewerkers via telefoonnummer (073) 681 45 00.

Heb ik recht op een andere woning als de tijdelijke overeenkomst is opgezegd?

Nee, u heeft als tijdelijke huurder geen huurrechten, zoals het recht op een vervangende woning. Daarom is het erg belangrijk dat de huurder ervoor zorgt dat de inschrijving van WoonService betaald wordt en dat de gegevens actueel blijven.

Heeft BrabantWonen een vergunning voor tijdelijke verhuur?

BrabantWonen heeft van de gemeente toestemming gekregen voor de tijdelijke verhuur.

Hoe hoor ik dat ik kandidaat ben voor de woning?

De toewijzing vindt plaats naar inschrijfduur. Bij de lotingwoningen wordt onder de geïnteresseerden geloot. De eerste kandidaat ontvangt een aanbiedingsbrief waarin staat dat de woning aan hem of haar is toegewezen.

Hoe krijg ik te horen dat de overeenkomst eventueel voor 6 maanden wordt verlengd?

U krijgt circa drie maanden voor de einddatum van het tijdelijke huurcontract te horen dat de overeenkomst wordt verlengd. Dit wordt aangetekend en per reguliere post verzonden.

Hoe lang van tevoren moet BrabantWonen aangeven dat het huurcontract niet verlengd wordt en dat ik de woning moet verlaten?

BrabantWonen verstuurt direct na het ingaan van de huurovereenkomst een huuropzegging. Dit zal zowel aangetekend als per reguliere post worden verzonden. Als de huuropzegging ook daadwerkelijk op de einddatum eindigt, krijgt de huurder uiterlijk drie maanden voor de einddatum dit aangetekend en per reguliere post te horen.

Hoe verloopt de toewijzing?

De woningen worden via WoonService aangeboden, zowel op de pagina in het Stadsblad als op hun website. Zeven woningen worden via het aanbodmodel gepubliceerd en drie woningen via de loting module.

www.woonservicedenbosch.nl
Kan ik zelf de overeenkomst opzeggen of moet ik echt een half jaar blijven zitten?

U kunt de huurovereenkomst tussentijds beëindigen. Er is wel een opzegtermijn van één maand.

Krijg ik een verhuisvergoeding en/of urgentie als ik de woning uit moet?

Nee, u bent niet herstructureringsurgent en heeft dus geen recht op een verhuisvergoeding en/of urgentie als u de woning moet verlaten.

Maakt het iets uit hoe ik de woning achter laat? Deze wordt immers toch gesloopt.

De woning moet leeg en in een goede staat worden opgeleverd. Er vindt altijd een eindinspectie plaats door de rayonopzichter van BrabantWonen.

Moet ik ook servicekosten betalen?

Ja. De servicekosten zijn €4,26 (prijspeil januari 2014). Deelname aan het glasfonds kost € 0,50 (prijspeil juni 2014).

Voor welke periode worden de woningen verhuurd?

Er wordt een huurovereenkomst aangeboden voor een periode van zes maanden. Deze kan na verloop telkens met zes maanden worden verlengd. Tot het moment dat bekend is dat binnen afzienbare tijd het gehele blok wordt gesloopt.

Voor wie is tijdelijk huren bedoeld?

De tijdelijke verhuur is bedoeld voor mensen die in een lastige situatie zitten en daardoor op zeer korte termijn een woning nodig hebben maar nog niet voldoende inschrijfduur hebben. Van de tien woningen zijn zeven bestemd voor maximaal twee personen zonder kinderen; drie worden aangeboden aan gezinnen.

Vraag en Antwoord tijdelijk huren

De leegstandwet geeft de mogelijkheid om leeg gekomen woningen die gesloopt worden, tijdelijk te verhuren. Het leeg laten staan van woningen komt een wijk niet ten goede. De huurder die gebruik maakt van een tijdelijk huurcontract heeft geen huurbescherming. De huurder kan bijvoorbeeld geen aanspraak maken op vervangende woonruimte, verhuisvergoeding of urgentie en moet de woning binnen een bepaalde tijd, die in het tijdelijk huurcontract vermeld staat, weer opleveren aan de verhuurder.

Waarom is het contract voor zes maanden?

BrabantWonen wil in Orthen-Links gefaseerd slopen in verband met de wijkvernieuwing. Het is dan ook de bedoeling dat per blok (rij woningen waar geen oorspronkelijke huurders meer wonen) gesloopt wordt. Er is bewust gekozen voor een contractduur van zes maanden, om te voorkomen dat de vernieuwing van Orthen-Links vertraging oploopt.

Wat gebeurt er met mijn inschrijving bij WoonService?

De inschrijving wordt gekoppeld aan de woning, waardoor eigenlijk de inschrijving bij WoonService komt te vervallen. WoonService zal na het tekenen van de tijdelijke huurovereenkomst een nieuw inschrijfnummer aanmaken en dat koppelen aan de oude inschrijfduur.

LET OP: De nieuwe inschrijving wordt direct op automatische incasso gezet. U bent zelf verantwoordelijk dat er voldoende saldo op uw bankrekening staat, zodat het bedrag van de nieuwe inschrijving direct kan worden geïncasseerd.

Wat is de huurprijs van de woning?

Dit varieert per woning. De huur bedraagt 90% van de laatste kale huurprijs. In de advertentie wordt de huurprijs vermeld.

Wat is het verschil tussen tijdelijk en regulier huren?
  • De reguliere huurovereenkomst is voor onbepaalde tijd. De tijdelijke overeenkomst is voor een door BrabantWonen bepaalde tijdsperiode.
  • Bij een tijdelijke huurovereenkomst heeft de huurder geen huurbescherming. Er geldt wel een opzegtermijn van ten minste 1 maand door de huurder en 3 maanden door de verhuurder.
  • De huurprijs bij tijdelijke verhuur is lager dan bij reguliere verhuur.
Wat is het verschil tussen tijdelijk huren in Orthen-Links en huren via AdHoc/antikraak?
  • Bij tijdelijke verhuur is een minimum en een maximum huurperiode van toepassing, bij AdHoc niet.
  • De opzegtermijn bij tijdelijke verhuur is voor huurders minstens 1 maand en voor de verhuurder minimaal 3 maanden. Bij een overeenkomst via AdHoc dient de huisbewaarder de woning binnen 23 dagen schoon en leeg op te leveren.
  • Voor tijdelijke verhuur is een gemeentelijke vergunning vereist en er wordt een huurprijs gevraagd als prestatie, bij AdHoc wordt alleen een vergoeding gevraagd.
Wordt er bij de toewijzing naar mijn inkomen gekeken?

Nee, er wordt geen inkomenstoets gedaan. De inkomengegevens moeten wel aangeleverd worden.

Zijn er redenen om een woning niet aan mij toe te wijzen?

Indien er sprake is geweest van een ontruiming en/of slecht betaalgedrag en/f overlast, zal door de medewerker van BrabantWonen worden beoordeeld of een woning aan u zal worden aangeboden of toegewezen.

Toewijzen

Hoe kan ik mijn woonduur aantonen? (Oss)

U kunt uw woonduur aantonen door middel van een uittreksel uit de basisadministratie van uw gemeente waarop uw woonhistorie vermeldt staat. Een uittreksel mag maximaal 6 maanden oud zijn. Als u al een woning van BrabantWonen huurt, is het niet noodzakelijk een uittreksel te overleggen. Wij hebben uw gegevens in ons computersysteem.

Hoe wordt een woning toegewezen? (Oss)

De woningen van BrabantWonen vestiging Oss worden toegewezen op basis van woonduur. Onder woonduur verstaan we de periode die u op uw huidige adres woont.
Het is hierbij niet van belang of u huurder of eigenaar bent van de woning. Ook is maakt het niet uit of u in de gemeente Oss woont of ergens anders.

Sinds 1 januari 2011 zijn er nieuwe inkomenscriteria, maar wat als ik al langer huurder ben?

Huurt u momenteel een huurwoning van BrabantWonen en bent u daarmee gestart voordat de huidige inkomenscriteria zijn ingegaan? Dan verandert er niets voor u. Wanneer u echter op zoek gaat naar een andere huurwoning gelden de nieuwe inkomenscriteria ook voor u.

Waarom zijn er sinds 1 januari 2011 nieuwe wettelijke regels voor het toewijzen van huurwoningen?

De Europese Commissie heeft bepaald dat huurwoningen met een huur tot en met € 699,48 alleen bedoeld zijn voor mensen met een laag inkomen. De commissie vindt dat er in Nederland te veel mensen gebruikmaken van de gesubsidieerde woningsector.

Wat gebeurt er met mijn woonduur als ik ga verhuizen? (Oss)

Als u vanuit zelfstandige woonruimte verhuist naar onzelfstandige woonruimte, bijvoorbeeld als u bij iemand in gaat wonen, mag u de woonduur van de zelfstandige woonruimte een half jaar meenemen. Na dit half jaar geldt de woonduur van de onzelfstandige woonruimte.
Als u vanuit zelfstandige woonruimte naar de volgende zelfstandige woonruimte verhuist vervalt uw woonduur en moet deze opnieuw opgebouwd worden.

Wat wordt verstaan onder het belastbaar huishoudinkomen?

Het deel van het inkomen waarover inkomstenbelasting wordt betaald.

Zijn er uitzonderingen op de regels voor het toewijzen van huurwoningen? ('s-Hertogenbosch)

De corporaties zijn verplicht om minimaal 90% van alle huurwoningen toe te wijzen aan mensen met een belastbaar huishoudinkomen tot maximaal €  34.678,00 per jaar. De gemeente en de Bossche corporaties hebben zich gebogen over de toewijzing van de overige 10% van de aangeboden woningen. Hiervoor zijn twee groepen benoemd; mensen met een urgentie en senioren met een zorgindicatie.

Zijn er uitzonderingen op de woonduur? (Oss)

Als u bij uw ouders woont, bepalen we de woonduur vanaf de datum dat u 18 jaar wordt. Als u met uw ouders meeverhuist blijft de woonduur gelden vanaf deze leeftijd.
Als u bijvoorbeeld in verband met studie op kamers gaat wonen, blijft de woonduur gehandhaafd vanaf uw 18e jaar. U moet dan wel kunnen aantonen dat u in een onzelfstandige woonruimte woont. Dit kan door middel van een uittreksel van uw woonhistorie uit de basisadministratie van uw gemeente. Daarnaast moet u middels kamercontracten kunnen aantonen dat de genoemde adressen op het uittreksel daadwerkelijk onzelfstandige woonruimte betreft.

Urgentie

Hoe gaat het verder wanneer ik urgentie toegekend heb gekregen? ('s-Hertogenbosch)

Als de Toetsingscommissie besluit u urgentie toe te kennen, heeft u gedurende drie maanden voorrang bij woningtoewijzing voor een bepaalde categorie woningen. De woningen waarop u met voorrang kunt reageren staan omschreven in het `zoekprofiel` dat u als urgent woningzoekende krijgt (bijvoorbeeld: twee volwassenen met twee kinderen kunnen alleen reageren op een appartement met twee of drie slaapkamers). De urgentie is bedoeld om uw noodsituatie op te lossen en dus niet om een betere woning te bieden. Uw `zoekprofiel` is onder andere afhankelijk van inkomen, gezinssamenstelling en leeftijd.

Hoe gaat het verder wanneer ik urgentie toegekend heb gekregen? (Oss)

Als uw urgentieaanvraag is goedgekeurd wordt dit door de urgentiecommissie doorgegeven aan BrabantWonen. U ontvangt  een urgentieverklaring, welke drie maanden geldig is. Na ontvangst van de urgentieverklaring bepaalt BrabantWonen voor welke woningen u in aanmerking komt. Dit noemen we het  zoekprofiel, dit profiel wordt afgestemd op uw persoonlijke situatie. Hiervan ontvangt u schriftelijk bericht.

Hoe kan ik bezwaar aantekenen tegen de beslissing op mijn urgentieaanvraag? ('s-Hertogenbosch)

U kunt bezwaar aantekenen tegen de beslissing van de Toetsingscommissie bij de Beroepscommissie van WoonService, Postbus 666, 5201 AR 's-Hertogenbosch. U betaalt eerst € 25,00 administratiekosten (prijspeil 2010). Dit bedrag ontvangt u terug als u alsnog urgentie krijgt. U krijgt dan ook de € 40,- terug die u betaalde voor de procedure bij de beroepscommissie. U krijgt binnen 6 weken bericht over de beslissing.

Hoe kan ik bezwaar aantekenen tegen de beslissing op mijn urgentieaanvraag? (Oss)

Er is geen aparte beroepscommissie voor urgentiebeslissingen in Oss. U kunt een klacht indienen bij de Klachtencommissie of overwegen naar de rechter te gaan als u het niet eens bent met de beslissing van de urgentiecommissie.

inschrijfkosten
Hoe reageer ik op woningen als ik een urgentieverklaring heb? ('s-Hertogenbosch)

Bij een positief besluit krijgt u gedurende drie maanden voorrang op een huurwoning uit een bepaalde categorie. Deze woningen staan omschreven in het zoekprofiel dat u krijgt. Uw zoekprofiel is gebaseerd op uw inkomen, gezinssamenstelling en leeftijd.

Hoe reageer ik op woningen als ik een urgentieverklaring heb? (Oss)

U kunt binnen de drie maanden waarin de urgentieverklaring geldig is zelf reageren op het woningaanbod. Hierbij moet u rekening houden met uw zoekprofiel. Als u op woningen reageert die niet aan het zoekprofiel voldoen, is uw urgentieverklaring niet van toepassing. Heeft u binnen drie maanden niet gereageerd op een advertentie, dan vervalt uw urgentie. Uw urgentie vervalt ook als u een passende woning weigert.

Hoe verloopt de gehele procedure van urgentieaanvraag? ('s-Hertogenbosch)

Beslissing Toetsingscommissie

  • De woningcorporatie stuurt alle gegevens door naar de Toetsingscommissie.
  • De Toetsingscommissie beoordeelt of u voldoet aan alle voorwaarden voor urgentie.
  • U ontvangt schriftelijk bericht over de beslissing. De woningcorporatie krijgt een kopie
    van deze brief.


U krijgt urgentie, en dan?

  • Bij de toekenning van urgentie krijgt u een zoekprofiel. Dit is een omschrijving van de
    woningen waarvoor de voorrang geldt.
  • U krijgt de eerder betaalde € 40,- teruggestort op uw rekening.


Op zoek naar een woning

  • Op basis van uw zoekprofiel reageert u op woningen uit het aanbod van WoonService. Dit kan alleen als u voldoet aan de voorwaarden die in de advertentie staan.
  • U heeft drie maanden de tijd om met voorrang een andere woning te vinden.


Wanneer vervalt de urgentie?

  • Als u reageert op een passende woning en die woning vervolgens weigert.
  • Als u na drie maanden nog niet heeft gereageerd op een woning, terwijl er wel een
    woning werd gepubliceerd die overeenkwam met uw zoekprofiel.
  • Als u een woning heeft geaccepteerd.


Wanneer wordt de urgentie verlengd?

  • Als u wel heeft gereageerd op passende woningen, maar deze niet aan u zijn toegewezen.
  • Als er binnen drie maanden geen passende woningen zijn gepubliceerd. Urgentie wordt verlengd voor de duur van drie maanden.
Hoe vraag ik urgentie aan? ('s-Hertogenbosch)

Als uit de vragenlijsten blijkt dat u kans maakt op urgentie, kunt u het aanvraagformulier achter in deze folder invullen. Dit levert u samen met de benodigde bijlagen in bij een van de woningcorporaties vermeld op de achterzijde van deze folder. De medewerker van de woningcorporatie controleert vervolgens of alle gegevens correct zijn ingevuld. Is dit het geval? Dan wordt uw aanvraag in behandeling genomen. Hieraan zijn € 40,- administratiekosten verbonden. Om deze te voldoen, ontvangt u van WoonService een factuur.

Hoe vraag ik urgentie aan? (Oss)

Als u - naar aanleiding van het gesprek bij BrabantWonen- besluit om urgentie aan te vragen,  zet u de volgende stappen :

  • De kosten om urgentie aan te vragen zijn € 95,-.  Dit bedrag moet vooraf door u worden overgemaakt op bankrekeningnummer NL58RABO0140400885 onder vermelding van `aanvraag urgentie` en uw inschrijfnummer.
  • Zodra dit bedrag op onze rekening is bijgeschreven, maakt u een afspraak met een medewerker van Algemeen Maatschappelijk Werk, telefoon (0412) 62 38 80
  • Een onafhankelijke urgentiecommissie behandelt uw aanvraag.  (Wanneer u een openstaande nota heeft, wordt uw aanvraag niet behandeld.)
  • Vervolgens ontvangt u van de urgentiecommissie een brief, waarin staat of u wel of niet in aanmerking komt voor urgentie.
Wanneer krijg ik (geen) urgentie? ('s-Hertogenbosch)

De drempel om voor urgentie in aanmerking te komen is hoog. Urgentie verlenen betekent immers dat we andere woningzoekenden passeren.

We bekijken elk verzoek individueel. Er is daarom geen lijst van situaties waarin iemand urgentie krijgt. Er is wel een lijst van situaties waarin iemand geen urgentie krijgt. Dat zijn omstandigheden die relatief veel voorkomen. Het zijn hele vervelende situaties die grote invloed op mensen hebben. Maar het is niet voldoende om andere woningzoekenden te passeren in de woningtoewijzing. Voorbeelden van situaties waarin we geen urgentie verlenen zijn:

  • Echtscheiding of beëindiging relatie (zie kader ‘Gaat u scheiden of is uw relatie verbroken?’)
  • Inwoning bij mijn familie/vrienden en de wens om zelfstandig te gaan wonen
    Familieproblemen
  • Herinneringen aan een overleden partner of familielid
  • Psychosociale problemen
  • Gedwongen verkoop eigen woning door eigen schuld
    of verantwoordelijkheid
  • Mankementen of ongemakken huidige woning
    (bijvoorbeeld tocht, vocht of ongedierte)
  • Buren- of omgevingsoverlast (bijvoorbeeld lawaai)
  • Heimwee naar de ‘oude’ omgeving
  • Huuropzegging (zelf of door verhuurder) zonder vervangende woonruimte
  • Trouwen, samenwonen of zwangerschap
  • Hereniging met partner en/of kinderen uit het buitenland
  • Terugkeer uit het buitenland
  • Een te grote, te kleine of te dure woning
  • Een te grote reisafstand van huis naar het werk
  • Problemen met het huishouden, tuin- of woningonderhoud
    (vanwege mijn leeftijd)
  • Problemen met traplopen (vanwege mijn leeftijd)

Is een of meerdere verhuisredenen hierboven voor u van toepassing?
Dan komt u niet in aanmerking voor urgentie.

Voor bepaalde situaties is binnen WoonService al op voorhand vastgesteld dat daarop geen urgentie van toepassing is. Wilt u weten of u in aanmerking komt voor urgentie? Doorloop dan het stappenplan in de folder Urgentie Huurwoning.

Wanneer krijg ik (geen) urgentie? (Oss)

De drempel om voor urgentie in aanmerking te komen is hoog. Urgentie verlenen betekent immers dat we andere woningzoekenden passeren.

We bekijken elk verzoek individueel. Er is daarom geen lijst van situaties waarin iemand urgentie krijgt. Er is wel een lijst van situaties waarin iemand geen urgentie krijgt. Dat zijn omstandigheden die relatief veel voorkomen. Het zijn hele vervelende situaties die grote invloed op mensen hebben. Maar het is niet voldoende om andere woningzoekenden te passeren in de woningtoewijzing. Voorbeelden van situaties waarin we geen urgentie verlenen zijn:

  • u heeft uw relatie beëindigd en u heeft geen kinderen;
  • u zit in een moeilijke thuissituatie;
  • u zoekt inwoning met of zonder kinderen;
  • u vindt uw huidige woning te klein, te duur of te groot;
  • u bent niet tevreden over uw huidige woon-werkafstand;
  • u hebt last van overlast of een burenruzie;
  • u wilt gelijkvloers wonen om medische of ergonomische reden;
  • u heeft sociale of emotionele binding met Oss;
  • u wilt gezinshereniging.
Wat doet de urgentiecommissie? ('s-Hertogenbosch)

De toetsingscommissie heeft tot doel het beoordelen van en beslissen over aanvragen van woningzoekenden tot het verkrijgen van een urgentieverklaring aan de hand van de bij dit reglement behorende Richtlijn Urgentie.

Wat doet de urgentiecommissie? (Oss)

De urgentiecommissie bepaalt of u in aanmerking komt voor urgentie. Hierbij wordt gekeken naar uw persoonlijke omstandigheden. Elke urgentieaanvraag wordt  afzonderlijk bekeken.

De urgentiecommissie bestaat uit een medewerker van het Algemeen Maatschappeliijk Werk en een medewerker van BrabantWonen.

Wat is de procedure bij medische urgentie? ('s-Hertogenbosch)

Medische urgentie
Als u kampt met acute medische problemen die niet te voorzien waren, maakt u kans op
medische urgentie. Dit geldt alleen als uw medische problemen het onmogelijk maken om in uw woning te blijven. Daarnaast gelden er nog enkele voorwaarden.

  • Alle mogelijkheden zijn onderzocht en u heeft informatie aangevraagd bij de gemeente om uw huidige woning aan te passen via de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning).
  • De woning kan niet worden aangepast en u heeft een verhuisadvies gekregen.

Hierbij gelden wel de volgende voorwaarden:

  • Uw inschrijftijd is onvoldoende om binnen redelijke termijn een woning
    te vinden.
  • Uw situatie is zo ernstig dat u binnen drie maanden een andere woning
    móet hebben.
Wat is de procedure bij medische urgentie? (Oss)

Het kan voorkomen dat u door een acuut lichamelijk probleem niet meer kan functioneren in uw huidige woning. Alle mogelijkheden zijn onderzocht en er is informatie aangevraagd bij de gemeente om de huidige woning aan te passen via de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning). Als de woning niet kan worden aangepast en u een verhuisverplichting heeft gekregen, is er eventueel sprake van urgentie.

De vrijkomende aangepaste woning wordt toegewezen op basis van specifieke aanpassingen ten opzichte van de beperkingen. Deze situatie kan ook ontstaan door acute medische problemen waardoor de huidige woning niet (meer) geschikt is. De situatie moet zo ernstig zijn dat verhuizing naar een andere woning binnen drie maanden noodzakelijk is.

Voor dit alles geldt dat de inschrijftijd onvoldoende is om binnen redelijke termijn een woning te vinden en dat de situatie binnen drie maanden opgelost moet zijn.

Wat is urgentie?

Iedereen die ingeschreven staat voor een huurwoning in deze regio heeft te maken met een wachttijd. Omdat we vrijkomende woonruimte zo eerlijk mogelijk willen verdelen hebben we toewijzingsregels. In heel uitzonderlijke omstandigheden wijken we een enkele keer af van deze regels. Een woningzoekende in een noodsituatie krijgt dan met voorrang een woning aangeboden. Dat noemen we urgentie.

Woningaanpassingen

Door wie worden woonvoorzieningen gefinancierd?

De betreffende gemeente financiert deze. Echter, het kan zo zijn dat bij bepaalde voorzieningen een eigen bijdrage wordt gevraagd.

Waar kan ik terecht met vragen over Wmo of woningaanpassingen?

Woont u in Oss?

Dan kunt u terecht bij Zorgplein Oss in het Publiekscentrum van de gemeente Oss, Raadhuislaan 2. Twijfelt u of u met uw vraag terecht kunt bij Zorgplein Oss? Neem dan altijd even contact op. Zorgplein Oss is iedere werkdag geopend van 9.00 tot 16.00 uur. Een afspraak maken is niet nodig. Telefonisch is Zorgplein Oss op werkdagen bereikbaar van 9.00 tot 16.00 uur op (0412) 62 90 40.

Woont u in ’s-Hertogenbosch?

Dan kunt u terecht bij het Zorgloket van ’s-Hertogenbosch, Twijfelt u of u ment uw vraag terecht kunt bij het Zorgloket? Neem dan altijd even contact op. Het Zorgloket van ’s-Hertogenbosch is iedere werkdag geopend van 8.30 tot 17.00 uur. Tussen 14.00 en 17.00 alleen op afspraak. Telefonisch is Zorgloket ’s-Hertogenbosch bereikbaar op
(073) 615 93 33.

Wanneer kom ik in aanmerking voor een woonaanpassing?

Het uitgangspunt van de Wmo is dat iedereen in eerste instantie verantwoordelijk is voor zichzelf en zijn familie. Mensen die zelf geen ondersteuning kunnen regelen, kunnen bij de gemeente terecht voor ondersteuning uit de Wmo. Het gaat om mensen met beperkingen door ouderdom, handicap, chronische (sociaal-) psychische problemen en (ouders van) kinderen met opvoedproblemen. Ook ambulante verslavingszorg valt onder de Wmo.

Wanneer krijg ik een verhuisadvies?

Soms is verhuizen naar een aangepaste woning de beste oplossing. Er kan dan recht bestaan op een bijdrage in verhuis- en inrichtingskosten. U moet wel zelf actief op zoek gaan naar een woning. Een eventuele urgentieverklaring kunt u aanvragen bij de woningcorporaties.

Wanneer moet ik een eigen bijdrage betalen?

Woont u in Oss?

Dan betaalt u een eigen bijdrage voor:

    • Een losse voorziening voor de woning, bijvoorbeeld een toiletstoel of traplift.
    • Een bouwkundige voorziening voor de woning, bijvoorbeeld het verlagen van een drempel.
    • Een voorziening voor vervoer, bijvoorbeeld een scootermobiel of een aanpassing aan de auto.

Krijgt u bovenstaande hulp of voorziening in de vorm van een persoonsgebonden budget? Dan betaalt u ook een eigen bijdrage.

U betaalt geen eigen bijdrage voor:

    • Rolstoelen.
    • Voorzieningen in gemeenschappelijke ruimten.
    • Voorzieningen voor kinderen jonger dan 18 jaar.
    • Als u al een eigen bijdrage betaalt omdat u en/of uw partner in een zorginstelling woont/wonen.

 Voor meer informatie over de hoogte van de eigen bijdrage of overige informatie neemt u contact op met het Zorgplein Oss.

Woont u in ’s-Hertogenbosch?

Kleine aanpassingen zoals beugels, anti-slipstickers voor de badkamer, verhoogd toilet of thermostatische kranen moet u zelf kopen. De gemeente kan u eventueel verwijzen naar een leverancier of een bedrijf dat u helpt bij de montage.

Voor meer informatie neemt u contact op met het Zorgloket van ’s-Hertogenbosch.

Wanneer, en hoe, kan ik urgentie aanvragen?

U kunt urgentie krijgen om persoonlijke, sociale en/of medische omstandigheden.

Ten eerste moet u in een noodsituatie zijn beland buiten uw eigen schuld. Ten tweede moet het noodzakelijk zijn dat u binnen drie maanden (andere) woonruimte heeft. Ook verwachten wij dat u er zelf alles aan doet een oplossing voor uw probleem te vinden.

Let op: u komt niet zomaar in aanmerking voor urgentie. Bekijk voordat u urgentie aanvraagt eerst de situaties waarin u in principe niet in aanmerking komt voor urgentie.

Voor meer informatie over urgentie kijkt u op de een van de volgende pagina’s:
Urgentie Oss
Urgentie ‘s-Hertogenbosch

Wat is WMO?

WMO staat voor de Wet maatschappelijke ondersteuning. Deze wet is sinds 1 januari 2007 van kracht. De wet zorgt ervoor dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen en mee kunnen doen in de samenleving. De WMO regelt de hulp bij het huishouden en andere voorzieningen om zelfstandig te kunnen blijven wonen. De gemeente is verantwoordelijk voor alles wat in deze wet is geregeld.

Wat zijn woningaanpassingen?

Woningaanpassingen zijn aanpassingen in uw huis waardoor u met een handicap of ziekte zelfstandig kunt blijven wonen. Het gaat om de normale woonfuncties zoals eten, slapen en wassen; het aanpassen van een hobby-, werk- of recreatieruimte valt hier niet onder. Verder moet de voorziening langer dan zes maanden nodig zijn.

Welke woonvoorzieningen kan ik via WMO krijgen?

Enkele voorbeelden van woonvoorzieningen zijn;

    • een traplift;
    • een verhoogd toilet;
    • een douchezitje;
    • het verbreden van deuropeningen;
    • het verwijderen van drempels etc.

 Voor meer informatie over de mogelijkheden kunt u contact opnemen met de desbetreffende gemeente. Zie “Waar kan ik terecht met vragen over WMO of woningaanpassingen?”

Woningruil

Hoe is woningruil geregeld?

Woningruil vindt uitsluitend plaats tussen twee huurders. Het is niet mogelijk om een woning te ruilen met bewoners van een koopwoning.

Het is mogelijk om een woning te ruilen met een huurder uit een andere gemeente. Om tot woningruil te komen neemt de huurder zelf het initiatief. BrabantWonen speelt hierin geen bemiddelende rol. Op www.woningruil.nl kan de huurder zelf aangeven welke woning wordt aangeboden en welke woning wordt gezocht.

Wat als aan alle voorwaarden voor woningruil is voldaan?

Als aan alle voorwaarden is voldaan en beide verhuurders akkoord gaan, wordt schriftelijk toestemming voor woningruil verleend. De rayonopzichter inspecteert uw woning om de technische staat vast te stellen. De woning moet in een goede staat worden achterlgelaten. Dit controleren wij voordat u uw woning ruilt met een andere huurder. Daarna nodigen wij u uit  voor het ondertekenen van de huurovereenkomst op ons kantoor. Wij wijzen u er nadrukkelijk op dat de woningruil pas kan plaatsvinden na ondertekening van de huurovereenkomst.

Wat zijn de voorwaarden voor woningruil?

Het is noodzakelijk een woningruilformulier in te vullen. De volgende gegevens horen daarbij ingeleverd te worden:

  • inkomensgegevens (inkomensverklaring Belastingdienst, laatste drie loonstroken, werkgeversverklaring)
  • als u een eigen onderneming heeft vragen wij u een uitreksel KvK en een accountantsverklaring aan te leveren
  • verhuurdersverklaring (indien van toepassing)
  • adresuittreksel
  • motivatie van de woningruil

De gegevens worden aan de hand van de passendheidscriteria gecontroleerd (aantal personen, inkomsten en reden woningruil). Er wordt gecontroleerd of er sprake is van een huurachterstand. De afdeling Sociaal Beheer toetst of er sprake is van hinder en/of overlast. De eventuele externe corporatie wordt benaderd en afspraken worden gemaakt. Er worden technische inspecties gepland en uitgevoerd. Partijen komen samen afspraken overeen.

Zelf klussen

Kan een zelf aangebrachte verandering leiden tot huurverhoging?

Gedurende de periode dat u zelf huurt, is het onderhoud van de Zelf Aangebrachte Verandering voor uw rekening en kan dit dus niet leiden tot een huurverhoging.

Het kan voorkomen dat een volgende huurder meer huur gaat betalen als gevolg van een verandering. Een voorbeeld hiervan is de aanbouw van een serre. De vertrekkende huurder krijgt hiervoor eventueel een vergoeding. BrabantWonen neemt daarna de verantwoordelijkheid  voor onderhoud en vervanging over. De nieuwe huurder betaalt meer huur omdat er sprake is van een grotere woning.

Voorwaarde is wel dat vooraf bij BrabantWonen toestemming is gevraagd voor de bouw van de serre. Ook moet de serre technisch juist en veilig zijn gebouwd en moet de vergunning goed geregeld zijn.

Bekijk hier het overzicht van onze kwaliteitseisen.

Waar kan ik tuingereedschap lenen? ('s-Hertogenbosch)

BrabantWonen en Zayaz hebben een gratis uitleenpunt voor tuingereedschap opgezet voor bewoners uit West, Zuid en Oost 's-Hertogenbosch.

Of u nu op zoek bent naar een elektrische heggenschaar, een bladblazer, een hogedrukreiniger, een kruiwagen, een schop, het Tuingereedschap Uitleen Servicepunt helpt u eraan. Daarmee maakt u uw tuin weer picobello in orde.

Meer weten of lenen?

Neem contact op met de Tuingereedschap Uitleen Servicelijn.
Woont u in West? Bel (06) 43 11 58 58
Woont u in Zuid of Oost? Bel (06) 48 70 87 52

Waar moet ik rekening mee houden bij het aanbrengen van beveiliging tegen inbraak?

Voor het aanbrengen van inbraakbeveiliging heeft u vooraf schriftelijke toestemming van BrabantWonen nodig.

Er zijn bij BrabantWonen, gemeente of politie geen strikte regels over het plaatsen of aanbrengen van inbraakpreventie. De producten moeten goed en degelijk aangebracht zijn en u moet schade aan deuren en kozijnen voorkomen.

Mogelijk wilt u voldoen aan de voorwaarden van het 'politiekeurmerk'. Informatie hierover is verkrijgbaar bij de politie. Als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan, bestaat de mogelijkheid voor een verlaging van de verzekeringspremie. Hiervoor kunt u contact opnemen met uw verzekeraar.

Het onderhoud van deze voorzieningen is voor u zelf.

Wanneer krijg ik een vergoeding voor een zelf aangebrachte verandering?

Voor sommig veranderingen kunt u een vergoeding krijgen. Dit zijn veranderingen die waardevermeerderend zijn. De verandering moet aan verschillende kenmerken voldoen, wilt u in aanmerking komen voor vergoeding:

  • U heeft de verandering vooraf schriftelijk aangevraagd en u heeft schriftelijk toestemming gekregen van BrabantWonen.
  • U heeft voor de verandering meer dan € 500,- zelf geïnvesteerd.
  • De verandering is niet ouder dan 10 jaar.
  • De verandering maakt de woning meer waard.

Zo zijn er nog enkele voorwaarden. U kunt hierover meer lezen in de brochure Thuis in uw Huis en het overzicht van onze kwaliteitseisen.

Huurwoning kopen

Als iemand anders geïnteresseerd is in het kopen van mijn woning, gaan jullie daar dan op in en moet ik er dan uit?

Nee, zeer zeker niet. Als u niet wilt kopen, verandert er niets voor u en mag u blijven wonen zolang u wilt.

Hoe zit het met het onderhoud als ik de woning koop?

Vanaf het moment dat u de woning heeft gekocht, bent u zelf verantwoordelijk voor het onderhoud. Zolang u huurt, verzorgt BrabantWonen het onderhoud.

Hoeveel moet ik verdienen om mijn woning te kunnen kopen?

Dat soort zaken komt aan de orde in het eerste gesprek met BrabantMakelaars, waar een financieel adviseur bij aanwezig is. 

Ik ben geen huurder van BrabantWonen, maar ik zou wel een huurwoning willen kopen. Kan dat?

BrabantWonen biedt ook leegstaande huurwoningen aan. Ook deze woningen verkeren in goede staat. Belt u met BrabantMakelaars om te horen welke woningen in Oss en ’s-Hertogenbosch in de verkoop staan.
Telefoonnummer BrabantMakelaars: 088-3696969

Ik heb een brief gekregen over het kopen van mijn huurhuis. Wat staat er eigenlijk?

U kunt uw huurwoning kopen als u wilt en kunt. Als u dit niet wilt, verandert er niets. Uw woning wordt niet verkocht want  ubent de enige die de woning kan kopen. Wilt u dit niet, dan wijzigt er niets en blijft u als huurder wonen zolang u wilt.

Ik heb er zelf een mooie badkamer in gezet – hoe zit dat in de taxatie?

Alle zelf aangebrachte voorzieningen worden geïnventariseerd door de taxateur en de rayonopzichter van BrabantWonen. Deze voorzieningen krijgen een aparte plek in het taxatierapport. Ze worden niet meegenomen in de koopprijs, dus u betaalt geen twee keer voor hetzelfde.

Ik heb het antwoordformulier ingestuurd en aangegeven dat ik interesse heb in de koop van mijn woning, maar ik heb me bedacht. Kun je me uit de procedure halen?

BrabantMakelaars neemt contact met u op om een afspraak te maken. U kunt aangeven dat u dit niet meer wilt.

Ik wil best kopen, maar nu nog niet. Hoeveel tijd heb ik?

Wij hebben nu geen termijn gesteld. Maar het beleid kan in de toekomst veranderen. Mocht u op een gegeven moment willen kopen, neem dan contact op met BrabantMakelaars. Wij benaderen u niet opnieuw.

Ik wil mijn huis niet kopen – moet ik er nu uit?

Nee, u mag blijven wonen in uw huis. Er verandert niets. Pas als u besluit te verhuizen, zetten wij de woning in de verkoop.

Ik wil mijn huis niet kopen, maar dat van mijn buren wel. Kan dat?

Wij geven geen informatie over welke huizen wel of niet op de verkooplijst staan in verband met de privacy van onze huurders.

Ik wil mijn woning kopen maar ik heb geen brief ontvangen.

Wij versturen de brieven in fases, dus wellicht komt de brief later. Heeft u na half oktober nog geen brief ontvangen, dan kunt u ervan uitgaan dat de brief niet meer komt en uw woning dus ook niet te koop is.

Krijg ik korting als ik als huurder deze woning koop?

Nee, wij verkopen de woning tegen marktwaarde.

Moet ik zelf een makelaar meenemen bij een gesprek met jullie makelaar?

Nee, dat moet niet, maar als u dat prettig vindt, kunt u dat doen. Kijk op de site van Vereniging Eigen Huis of lees de brochure die wij u toesturen als u aangeeft dat u interesse heeft om uw huurwoning te kopen. Daarin vindt u meer informatie over het proces rondom het kopen van een huis. U kunt op basis van die informatie beslissen.

www.eigenhuis.nl
Tot wanneer moet ik huur betalen als ik de woning koop?

Tot de dag van de overdracht, dus tot de dag dat u de eigendomsakte en de hypotheekakte bij de notaris heeft ondertekend.

Waar kijkt de taxateur naar?

Verschillende dingen, zoals plaats en wijk waarin de woning ligt, omgevingsfactoren, staat van de woning, inhoud en oppervlakte, enzovoorts. Deze dingen samen beschrijft hij/zij in een taxatierapport. Kijkt u voor meer informatie op de site www.eigenhuis.nl

Waarom moet de woning getaxeerd worden?

Hiermee bepalen we de marktwaarde van de woning en kunnen we een koopprijs samenstellen. Deze prijs is marktconform.

Wat is de vraagprijs van mijn woning?

Die is op dit moment niet bekend. Als u geïnteresseerd bent en een eerste gesprek heeft gehad met BrabantMakelaars en de financiële middelen heeft om te kunnen kopen, dan zal een onafhankelijke makelaar die op geen enkele manier verbonden is aan BrabantWonen of BrabantMakelaars de woning taxeren. De reden waarom we dit zo doen, is omdat een taxatierapport maar 1 jaar geldig is. Daarom laten we alleen taxeren bij serieuze interesse. Aan de hand van de taxatie stellen we een verkoopprijs vast.




Een ogenblik geduld a.u.b.

Cookie Instellingen

Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Door op de knop 'Instellingen' te klikken kunt u controleren welke cookies wij plaatsen en deze wijzigen. Of u kunt direct instemmen met het plaatsen van cookies door op de knop 'Direct Accepteren' te klikken. Bekijk ons privacyreglement of onze disclaimer.


Instellingen Direct Accepteren